Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ در گفت‌وگو با ایانا:

فعالیت‌ شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ باید از پرداخت مالیات، معاف باشند/ معافیت، تنها مشمول مرغ زنده نیست

اگرچه قانون، پرداخت مالیات برای تمام فعالیت‌های کشاورزی را مشمول معافیت کرده، اما اجرای آن در مورد شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ که در قالب یک مجموعه تولید می‌کنند، با اما و اگر سازمان امور مالیاتی همراه است.

فعالیت‌ شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ باید از پرداخت مالیات، معاف باشند/ معافیت، تنها مشمول مرغ زنده نیست

اگرچه قانون، پرداخت مالیات برای تمام فعالیت‌های کشاورزی را مشمول معافیت کرده، اما اجرای آن در مورد شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ که در قالب یک مجموعه تولید می‌کنند، با اما و اگر سازمان امور مالیاتی همراه است.

دبیر انجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: مطابق ماده 81 قانون مالیات‌های مستقیم، تمام فعالیت‌های پرورش طیور از پرداخت مالیات معاف هستند، اما این موضوع تاکنون در مورد شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ که از نظام‌های نوین بهره‌برداری است و عمر آن پس از مطالعات چندین ساله وزارت جهادکشاورزی به حدود سه سال می رسد، مصداق پیدا نکرده است.

علی صابری، با اشاره به اینکه سازمان امور مالیاتی، با تفسیر عنوان پرورش طیور به مرغداری‌ها، تنها آن‌ها را از پرداخت مالیات معاف کرده است، افزود: حال اگر این مرغداری‌ها در قالب شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ و در چارچوب قرارداد یا تفاهمنامه‌ای با هم همکاری داشته باشند مشمول پرداخت مالیات خواهند شد. از آنجایی که معافیت این بخش تولیدی برای حفظ قدرت خرید مردم در تأمین پروتئین مورد نیازشان است بنابراین باید این معافیت تا آخر خط تولید محصول نهایی (‌گوشت مرغ کامل یا قطعه‌بندی‌شده با بسته‌بندی سرد یا منجمد) تسری یابد.

به گفته وی، مسئله اینجاست که با توجه به متن قانون، تمام فعالیت‌های مربوط به پرورش طیور، اعم از مرغ اجداد، مرغ مادر، جوجه‌کشی، سالن پرورش مرغ گوشتی، کارخانه خوراک دام و حتی کشتارگاه در قالب شرکت‌های زنجیره‌ای نباید مالیات پرداخت کنند.

صابری عنوان کرد: اکنون مانند قدیم، مرغ زنده در بازار به فروش نمی‌رسد که مشمول معافیت مالیاتی باشد. سال‌هاست که عرضه مرغ زنده با توجه به تأکید متولیان بهداشتی ممنوع و منسوخ شده است. امروزه کشتار مرغ با بهترین دستگاه‌های روز دنیا و عرضه آن به بازار به‌صورت لاشه مرغ کامل یا قطعه بندی شده (‌با توجه به قدرت خرید و انتخاب مردم‌) به دو صورت سرد و منجمد با برند مشخص صورت می‌پذیرد. بنابراین باید شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ مورد حمایت و از پرداخت مالیات معاف شوند. این در حالی است که سازمان امور مالیاتی، هنوز بر امر تولید تا زمان زنده بودن مرغ، تأکید داشته و بعد از آن را جزو حیطه تولید محسوب نمی‌کند.

دبیر انجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ، اظهار کرد: از ابتدای سال 95 برای رفع این مشکل، با وزیر امور اقتصادی و دارایی مکاتباتی انجام و همچنین جلساتی را با ریاست کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی برگزار کرده‌ایم. اگرچه در همه جلسات برای حل این مشکل، قول مساعد داده‌اند، اما بیش از یکسال از این ماجرا گذشته و هنوز تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است.

صابری تاکید کرد: وقتی دولت بر نظام‌مند کردن مالیات کشور اصرار دارد، حل مشکل مالیاتی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ نیز یکی از مواردی است که برای جلوگیری از اجحاف در حق تولیدکننده گوشت مرغ‌، نیاز به اصلاح داشته و باید هرچه سریع‌تر به آن رسیدگی شود.

وی گفت: بدین‌منظور انتظار است سازمان امور مالیاتی جهت برخورداری ارکان تولید در شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ از معافیت مالیاتی، با توجه به فرایند مورد عمل این شرکت‌ها در سراسر کشور، راه حل مناسبی را ارائه کند./







V-960321-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید