Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی معاونت زراعت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا:

570 هزار هکتار از مزارع سبزی و صیفی کشور کشت نشایی می‌شوند

تا پایان برنامه ششم توسعه 570 هزار هکتار از مزارع سبزی و صیفی در کشور به روش نشاءکاری کشت می‌شود.

570 هزار هکتار از مزارع سبزی و صیفی کشور کشت نشایی می‌شوند

تا پایان برنامه ششم توسعه 570 هزار هکتار از مزارع سبزی و صیفی در کشور به روش نشاءکاری کشت می‌شود.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر 204 هزار هکتار از مزارع این محصولات به روش نشاء کاری کشت می‌شوند که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا افق 1400 این سطح به 570 هزار هکتار خواهد رسید.

حسین اصغری افزود: به‌جز گندم، جو و سیب‌زمینی و برخی سبزیجات (عمدتاً سبزی‌های خوردن) برای سایر محصولات امکان استفاده از روش نشاءکاری در کشت آنها وجود دارد و به‌زودی استفاده از این روش در کشت تمام این محصولات به‌کار گرفته خواهد شد.

وی از مهم‌ترین مزایای کشت نشایی را صرفه‌جویی در مصرف آب دانست و بیان کرد: کوتاه کردن دوره رشد گیاه، کاهش هزینه تولید با صرفه‌جویی در مصرف نهاده‌ها، امکان انتخاب قوی‌ترین و سالم‌ترین گیاه برای کاشت، عدم نیاز به تنک و وجین کردن، پیش از هرس کردن محصول و کسب درآمد مناسب حاصل از عرضه محصول به‌صورت نوبرانه، ایجاد شرایط محیطی مناسب برای کاشت بذر و پرورش نشاء به‌دلیل داشتن قابلیت کنترلی در خزانه، رعایت دقیق فاصله بوته‌ها روی خطوط کشت و تسهیل عملیات داشت از دیگر مزایای کشت نشایی است.

اصغری در پاسخ به این پرسش که با کشت نشایی سبزی و صیفی چه میزان آب صرفه‌جویی می‌شود، ادامه داد: با کشت نشایی سبزی و صیفی می‌توان در هر هکتار حدود 15 درصد از آب مصرفی را صرفه‌جویی کرد.

وی با تأکید بر اینکه در کشت نشایی این محصولات استفاده از تجهیزات و روش‌های نوین در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: برای عملی شدن افزایش کشت نشایی حرکت به سمت مکانیزه شدن اجتناب‌ناپدیر است به همین دلیل ارتقاء سیستم‌های موجود و فراهم کردن شرایط لازم برای استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات روز برای کشاوزران پیش‌بینی شده است.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی از دیگر اقدامات انجام‌شده در توسعه کشت نشایی سبزی و صیفی را افزایش کیفیت نشاءها عنوان کرد و یادآور شد: تولید نشاء استاندارد از ارقام مناسب برای توسعه کشت نشایی سبزی و صیفی ضروری است به همین دلیل افزایش کیفیت نشاءها در گلخانه‌های تولیدکننده مدنظر قرار گرفته است.

اصغری با تأکید بر اینکه باید گلخانه‌های تولیدکننده نشاء استاندارد و گواهی شده به تعداد کافی احداث شوند، اضافه کرد: این طرح زمانی بهترین نتیجه را خواهد داشت که نشاء استاندارد و مناسب به میزان کافی در اختیار کشاورزان قرار بگیرد، بر همین اساس گلخانه‌های تولیدکننده نشاء استاندارد پس از اخذ مجوز از مراجع ذی‌ربط به کشاورزان جهت تهیه نشاء کیفی معرفی خواهند شد.


حفظ میزان تولید محصولات جالیزی با وجود کاهش سطح

وی از کاهش سطح زیر کشت محصولات جالیزی در کشور خبر داد و تأکید کرد: در حال حاضر سطح زیر کشت محصولات جالیزی در کشور 816 هزار هکتار است که تا پایان برنامه ششم به 790 هزار هکتار کاهش پیدا می‌کند.

به گفته اصغری از 816 هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات جالیزی حدود 24.8 میلیون تن مواد غذایی تولید می‌شود.

اصغری با تأکید بر اینکه کاهش سطح با حفط میزان تولید خواهد بود، اظهار کرد: با وجود کاهش سطح زیر کشت، بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده حجم تولید مواد غذایی با بهبود بهره‌وری حفظ خواهد شد./

G-960321-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید