Iranian Agriculture News Agency

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران به ایانا خبر داد:

صادرات دام‌های ارمنی و گرجی به قطر، به نام ایران/ اشباع بازار گوشت قطر با صادرات 300 هزار رأس گوسفند در سال

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: در حال حاضر دام‌های ارمنی و گرجی، به نام ایران به کشور قطر صادر می‌شود.

صادرات دام‌های ارمنی و گرجی به قطر، به نام ایران/ اشباع بازار گوشت قطر با صادرات 300 هزار رأس گوسفند در سال

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: در حال حاضر دام‌های ارمنی و گرجی، به نام ایران به کشور قطر صادر می‌شود.

منصور پوریان با اشاره به اینکه سرعت عمل تجار ایرانی در این باره برای صادرات گوشت قابل توجه بوده، افزود: تاکنون یک محموله یک‌هزار و 700 لاشه‌ای و یک محموله دو هزار و 700 لاشه‌ای به قطر صادر شده و قرار است فردا نیز محموله دیگر یک‌هزار و 700 لاشه‌ای به این کشور ارسال شود.

وی عنوان کرد: لاشه‌های وارد شده از کشورهای همسایه مانند ارمنستان و گرجستان که با قیمت 29 هزار تومان در داخل به فروش می‌رود، در کشور قطر، به نرخ 33 هزار و 500 تومان فروخته می‌شود و البته به نام دام ایرانی به آن کشور می‌روند که میزان آنها از نظر وزنی، تا این لحظه به حدود 66 تن می‌رسد.

به گفته پوریان، صادرات دام داخلی به قطر، به‌دلیل بالا بودن قیمت‌ها صرفه اقتصادی ندارد و از طرفی تقاضای داخلی نیز به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است. بنابراین درصد کشتار هم افت کرده و شرکت‌های بسته‌بندی که از دو هفته قبل گوشت مورد نیاز خود را از طریق مجمع تامین می‌کردند، دیگر تمایل چندانی برای خرید ندارند، زیرا کشش بازار کاهش یافته است.

به گفته رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران، روزانه 20 هزار لاشه گوسفند در آن طرف مرزها کشتار شده و به ایران صادر می‌شود و بخشی از آن از طریق مرزهای زمینی به قطر می‌رود. البته قطر، کشور کوچکی است و شاید بتوان کل نیاز آن را با مصرف تبریز یا اصفهان، برابر دانست؛ بنابراین به نظر می‌رسد ارسال 300 هزار راس گوسفند در سال، بازار آن را اشباع کند.

پوریان معتقد است، اگرچه رقبای ترک هم در بازار قطر حضور دارند، اما مزیت ایران برای ارسال گوشت قرمز به این کشور بیشتر از ترکیه است. در مقابل، ترک‌ها هم موفقیت بیشتری در صادرات مرغ به این کشور دارند که ایران از آن بهره‌مند نیست. زیرا قیمت‌های داخلی مرغ، بالاتر از مقداری است که بتوان آن را صادر کرد.

وی با بیان اینکه بعد از فاجعه منا، ارتباط ایران با کشورهای عربی تقریباً به حالت تعلیق درآمد، گفت: این در حالی است که قطر از این قاعده مستثنا بود و عمان نیز نقش واسطه‌ای را برای ایران بازی می‌کرد. به عبارتی محصولات کشاورزی را از ایران می‌خرید و به کشورهای عربی دیگر، می‌‌فرستاد.

صحبت‌های این نماینده بخش خصوصی در حالی است که سال 94 حدود 35 هزار راس گوسفند و سال 95 نیز 12 هزار راس گوسفند، چهارهزار راس بز و 350 نفر شتر از طریق ایران به قطر صادر شد./

V-960321-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید