Iranian Agriculture News Agency

آب و بیکاری ابرچالش ایران


اعتماد: ٢٤ روز از انتخابات می‌گذرد و اما هنوز برخی اظهارنظرهای مسوولان و کارشناسان رنگ و بوی انتخاباتی دارد؛ اظهارنظرهایی که مسوولان دولت یازدهم را وا داشته که از هر تریبونی برای دفاع از عملکرد خود استفاده کنند. موضوعی که موجب شده تا درخواست معاون اول رییس‌جمهور به خواهش تبدیل شود که: «از حال و هوای انتخابات فاصله بگیرید و بیشتر به فکر همدلی و راهکار دادن برای اقتصاد باشید.»
اسحاق جهانگیری که روز گذشته برای افتتاح فاز نخست تصفیه خانه فاضلاب شهرستان پردیس به این شهر رفته بود، منتقدان را مورد خطاب قرار داد و گفت: «کشور باید از فضای انتخاباتی خارج و وارد فضای کار و همدلی شود و در این فضا نباید به دولت به ویژه از سمت برخی دستگاه‌های حکومت به عنوان یک رقیب نگاه شود.»
وی که تمرکز ویژه‌ای بر موضوع بیکاری در سخنرانی‌اش داشت تعامل با دنیا را یکی دیگر از الزامات حل ابرچالش بیکاری دانست و تاکید کرد: «بر اساس اظهارات کارشناسان برای ایجاد یک میلیون شغل نیازمند ٨٠٠ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم. در این شرایط به هر حال این پول باید از بخش خارجی تامین شود و ما باید با استفاده از منابع خارجی مشکلات مردم را حل کنیم. باید با دنیا خوب باشیم و با آنها تعامل و گفت‌وگو داشته باشیم و بتوانیم از آنها پول و بازار دریافت کنیم. مردم نیز با آگاهی انتخاب کرده‌اند که می‌خواهند.»
بیکاری، ابرچالش اقتصادی
جهانگیری بیکاری را یکی از ابرچالش‌های پیش روی کشور عنوان و خاطرنشان کرد: «مساله بیکاری از دولت‌های گذشته یکی از مسائل پیش روی کشور بوده است، اما امروز تبدیل به مساله جدی‌تری شده است. اینکه بارها تاکید می‌کنم که با مساله شغل، نمی‌توان شعاری برخورد کرد بر اساس سابقه مدیریتی است که دارم. در بهترین سال‌های نظام جمهوری اسلامی سالانه حدود ٧٠٠ هزار شغل ایجاد شد. برای ایجاد شغل در کشور نیازمند بزرگ شدن کیک اقتصاد هستیم، برای بزرگ کردن اقتصاد کشور بخش خصوصی باید به میدان بیاید تا شاهد افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و تولید در کشور باشیم.»جهانگیری با بیان اینکه ده‌ها راه‌حل باید برای حل ابرچالش‌های نظیر بیکاری و بزرگ شدن اقتصاد لحاظ شود و مورد پژوهش همه قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: «توان کارشناسی و اقتصاد و همچنین ظرفیت ایران بیشتر از وضعیت فعلی است و چنانچه شرایط لازم مهیا باشد این ظرفیت قادر است که سالانه بیش از یک میلیون شغل از اقتصاد ایران تولید کند. »
وی حاکمیت فضای باثبات اقتصادی در کشور را نخستین الزام حل ابرچالش بیکاری در کشور عنوان کرد و گفت: «دولت که نقش بسیاری در فضای اقتصادی دارد باید سیاست‌گذاری‌هایی انجام دهد که ثبات در اقتصاد حاکم شود.»معاون اول رییس‌جمهور حاکمیت ثبات سیاسی در کشور را دومین الزام حل ابرچالش در کشور عنوان کرد و گفت: «باید از فضای انتخابات خارج و وارد فضای کار، همدلی و تفاهم شویم. امروز همه باید به دولت مستقر کمک کنند و به او با چشم رقیب نگاه نکنند. دولت رقیب هیچ بخشی از کشور نیست و نمی‌شود به دولت به ویژه از سمت برخی دستگاه‌های حکومت به عنوان رقیب نگاه شود.»
بخش خصوصی و چالش بیکاری
جهانگیری همچنین با تاکید بر لزوم افزایش جایگاه و احترام به بخش خصوصی در کشور، اظهار کرد: «سومین الزام حل ابرچالش بیکاری در کشور تغییر فضای فرهنگی و اجتماعی نسبت به سرمایه‌گذار و بخش خصوصی است. باید این فضا در کشور به سمت احترام به بخش خصوصی حرکت کند. مشکلات کشور زمانی حل می‌شود که در آن به بخش خصوصی و سرمایه‌گذار با احترام رفتار شود. استانداران، فرمانداران، ائمه جمعه و سایر مسوولان باید همانطور که افتخار می‌کنند با بسیج و نیروهای انقلابی می‌نشینند، با بخش خصوصی نیز بنشینند و به آن افتخار کنند.»وی با بیان اینکه ایران یکی از بهترین کشورها برای سرمایه‌گذاری خارجی‌هاست، ‌خاطرنشان کرد: «ایران همه شرایط خوب برای ورود سرمایه‌گذار خارجی را دارد و به همین دلیل نیز در دوران بعد از برجام شاهد حضور شرکت‌های مختلف خارجی به کشور بودیم. بخش خصوصی خارجی پیش از ورود به کشور رفتار آن کشور با بخش خصوصی داخلی خود را بررسی می‌کند و چنانچه رفتار خوبی مشاهده کند با علاقه برای سرمایه‌گذاری وارد آن کشور می‌شود.»جهانگیری تصریح کرد: «در فردای پس از انتخابات همه‌چیز باید به دوره‌ای دیگر بازگردد. برگزاری انتخابات برای این بود که مردم بگویند مدیریت کشور باید دست کدام تفکر قرار بگیرد. در فردای انتخابات همه انتظار دارند که دولت منتخب هم به وعده‌هایی که داده عمل کند و هم کشور را به سمت پیشرفت حرکت دهد. ایران باید از هر جهتی توسعه پیدا کند، یکی از اصلی‌ترین مسائلی که امروز با آن روبه‌رو هستیم و تا حد زیادی نیز از مهم‌ترین مطالبات محسوب می‌شود، توسعه کشور است. امروز ایران نیاز دارد که در برخی بخش‌های توسعه‌ای تمرکز ویژه‌تری داشته باشد.»وی با تاکید بر لزوم توجه به توسعه اقتصادی در کشور ادامه داد: «این تمرکزها به معنای نادیده گرفتن توسعه در بخش‌های دیگر نیست و هیچ فردی نمی‌تواند توسعه سیاسی و فرهنگی در کشور را نادیده بگیرد اما بر اساس شرایط موجود به نظر می‌رسد که در مقطع فعلی با برخی چالش‌های بزرگ مواجه هستیم که از سوی صاحب‌نظران به عنوان ابرچالش مطرح هستند.»جهانگیری در ادامه صحبت‌های خود مساله آب را یکی دیگر از ابرچالش‌های کشور عنوان و خاطرنشان کرد: تفاوت مساله ابرچالش آب با بیکاری در آن است که تقریبا همه چالش بیکاری را پذیرفته‌اند اما مساله چالش آب برای برخی قابل پذیرش نیست.
تفاهم با دنیا راهکار سوم حل بیکاری
وی با تاکید بر اینکه باید با ابرچالش‌ها تفاهم کنیم، اظهار کرد: «با تفاهم و همدلی واقعا مسائل کشور قابل حل است. نباید بیخود با بزرگ کردن مسائل فرعی مانع حل مسائل اصلی ملت ایران شویم. خدا را خوش نمی‌آید که به جای حل مسائل ملتی که صبورانه و با متانت در همه جا حضور دارند و نقش خود را ایفا می‌کنند، مسائل حاشیه‌ای را عمده کنیم و خودمان مدیریت کشور را مشغول این مسائل کنیم و عده‌ای در این میان با سوءاستفاده از فرصت پیش آمده دستاوردهای مهم مردم از جمله امنیت را با خطر روبه‌رو کنند. باید حتما در این زمینه دقت ویژه‌ای شود.»معاون اول رییس‌جمهور در بخش‌های دیگری از صحبت‌های خود به بررسی عملکرد وزارت نیرو در دولت یازدهم پرداخت و با بیان اینکه یکی از بخش‌های موفق دولت یازدهم مربوط به خدمات وزارت نیرو است، اظهار کرد: «این وزارتخانه یکی از دستگاه‌هایی است که عملکرد خوبی در زمینه اقتصاد مقاومتی داشته است. همچنین حضور بخش خصوصی در اجرای طرح‌های فاضلاب از اقدامات خوب وزارت نیرو محسوب می‌شود. دولت دوازدهم نیز بخش آب و فاضلاب را جزو مهم‌ترین مسائل و اولویت‌های خود قرار خواهد داد.
کسی به‌خاطر مسائل سیاسی برکنار نمی‌شود
جهانگیری با تاکید بر اینکه دولت دوازهم از همه ظرفیت‌های مدیریتی کشوراستفاده خواهد کرد، گفت: همه مدیران باید بدانند که در دولت دوازدهم هیچ مدیری به دلیل مسائل سیاسی و حاشیه‌ای کنار نخواهد رفت. وی در پایان با اشاره به برخی معضلات و دغدغه‌های اهالی شهرستان پردیس، خاطرنشان کرد: در دولت جلسات متعددی راجع به دغدغه‌های مردم پردیس برگزار و تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شد که امیدواریم با اجرایی شدن آنها بخشی از مشکلات این منطقه برطرف شود.
قیمت آب و برق باید واقعی شود
همچنین در این مراسم حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو گفت: با توجه به اینکه صنعت آب و برق این امکان را دارد تا برای انجام تمام فعالیت‌های خود اتکا به منابع دولتی را به صفر برساند، لازم است که هزینه خدمات از مشترکان دریافت شود و در دولت دوازدهم به سمت واقعی شدن قیمت‌ها پیش برویم. وی با بیان اینکه به شرط پذیرش دولت برای منطقی شدن قیمت‌های آب و برق می‌توان خدمات وسیعی را ارایه کرد، ادامه داد: دولت تا چه زمانی می‌خواهد متکی به درآمدهای ناشی از فروش نفت باشد و با فروش نفت تصفیه‌خانه و نیروگاه بسازد؟ در این شرایط لازم است که از منابع بخش خصوصی استفاده بیشتری شود. اگر این مساله را بپذیریم که وزارت نیرو می‌تواند هزینه‌های خود را از طریق فروش منطقی آب و برق تامین کند، قطعا می‌توان منابع زیادی را از سوی بخش خصوصی داخلی و خارجی جذب کرد. چیت‌چیان، با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در راستای استفاده از کمک‌های بخش خصوصی عنوان کرد: بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان از پروژه‌ها و طرح‌هایی که اجرای آن جزو وظایف حاکمیتی بود، در دولت تدبیر به دست توانمند بخش خصوصی قرار گرفت که این مساله نیز تاثیرات بسیار خوبی را در پی داشت. به گفته وی نباید تصور کنیم که اگر قیمت‌ها کمی افزایش پیدا کند برای مردم مشکلاتی به وجود می‌آید چرا که با واقعی شدن قیمت‌های آب و برق می‌توان اشتغال زیادی را به وجود آورد، همچنین می‌توان با اجرای پروژه‌های بیشتر آب و فاضلاب به دنبال توسعه سلامت، بهداشت، درآمد و به طور کلی رفاه بیشتر کشور شد. وزیر نیرو تصریح کرد: بحث قیمت خدمات که به یک مانع برای توسعه مبدل شده است، باید برداشته شود. چرا که می‌توان قاطعانه گفت که اگر به این مساله توجه شود، در دولت دوازدهم شاهد یک جهش بسیار قابل قبول در فعالیت‌های آب و برق نسبت به دولت قبل خواهیم بود. وی با اشاره به اهمیت مساله آب برای کشور عنوان کرد: با توجه به حساسیت‌های موجود برای این مایه حیاتی باید در نوع مصرف دقت زیادی وجود داشته باشد. به گونه‌ای که برای قطره قطره آب برنامه‌ریزی شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید