Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر طیور سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با ایانا:

ورود به بحث مدیریت تولید، جزو وظایف سازمان دامپزشکی نیست/ ناهماهنگی برخی مرغداران با اتحادیه

از نظر سازمان دامپزشکی، تعداد جوجه‌ریزی مرغداران گوشتی در سراسر کشور باید منطبق با ظرفیت واحد باشد و سازمان دامپزشکی تنها در امور بهداشتی انجام وظیفه می‌کند.

ورود به بحث مدیریت تولید، جزو وظایف سازمان دامپزشکی نیست/ ناهماهنگی برخی مرغداران با اتحادیه

از نظر سازمان دامپزشکی، تعداد جوجه‌ریزی مرغداران گوشتی در سراسر کشور باید منطبق با ظرفیت واحد باشد و سازمان دامپزشکی تنها در امور بهداشتی انجام وظیفه می‌کند.

مدیرکل دفتر طیور سازمان دامپزشکی کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: چیزی که سازمان دامپزشکی کشور دنبال می‌کند، بحث رعایت ضوابط بهداشتی در مرغداری‌هاست. بنابراین ورود در مدیریت تولید، جزو شرح وظایف این سازمان تلقی نمی‌شود.

فرشاد تهرانی با اشاره به اینکه مدیریت تولید از طریق مجموعه وزارت جهاد کشاورزی سیاستگزاری می‌شود، افزود: مسئولان سازمان دامپزشکی نیز طبق قانون، به مرغداران دارای پروانه به اندازه ظرفیتی که دارند، مجوز می‌دهد و نمی‌تواند بدون هیچ دلیلی جلوی آن را بگیرد. مگر اینکه واحد مورد نظر از لحاظ بهداشتی، مشکل داشته باشد که متناسب با آن مدت ممنوعیت‌ها اعمال می‌شود.

وی عنوان کرد: طبق مدیریت تولید که وزارت جهاد کشاورزی به برخی تشکل‌ها تفویض کرده، باید مدیریت در کمیت جوجه‌ریزی و همچنین میزان سهمیه‌بندی‌ها در این بخش‌ها صورت پذیرد. به عبارتی آنها باید بر اساس میزان عرضه و تقاضا و قیمت محصول نهایی، برنامه تولید را کنترل کنند.

مدیرکل دفتر طیور سازمان دامپزشکی کشور معتقد است: به واسطه تفاهمنامه‌های مختلفی که با تشکل‌های مرغداران به امضا رسیده، بخش خصوصی از امکانات حاکمیت برای مدیریت تولید بهره گرفته و بر این اساس، برای صدور مجوزهای بهداشتی، تنها به تاییدیه اتحادیه‌ها استناد می‌شود. هرچند این سازمان اجازه ندارد مجوز جوجه‌ریزی بیش از ظرفیت، به واحدها ارائه دهد، اما از آن طرف هم نمی‌تواند مرغدار را مجبور به جوجه‌ریزی کمتر از ظرفیت کند. در برخی موارد جوجه‌ریزی بیش از ظرفیت توسط مرغداران انجام می‌گیرد که در عمل امکان کنترل دقیق آن به دلیل تعدد واحدها (25 هزار واحد گوشتی) امکان‌پذیر نیست. البته این واحدها در صورت مواجهه با تلفات، هنگام پرداخت غرامت‌ از سوی صندوق بیمه کشاورزی با مشکل روبه‌رو شده و به همان میزان تخلف، از مبلغ مورد نظر کسر می‌شود.

به گفته تهرانی، اگرچه اکنون اتحادیه مرکزی مرغداران، سهمیه هر واحد را برای جوجه‌ریزی تعیین می‌کند، اما متأسفانه برخی اعضا از این تشکل، حرف‌شنوی نداشته و تصمیم اتحادیه مبنی بر کاهش ظرفیت را نمی‌پذیرند. به همین دلیل اگر مجوز سازمان دامپزشکی، در واحدها کمتر از مقدار ظرفیت پروانه باشد، آنها لب به اعتراض گشوده و قبول نمی‌کنند.

وی ادامه داد: همین مورد درباره فاصله جوجه‌ریزی هم که ‌حداقل آن 15 روز است، مصداق دارد و این مدت، حداقل زمان لازم جهت آمادگی فارم برای جوجه‌ریزی مجدد است؛ بنابراین سازمان دامپزشکی براساس دستورالعمل نمی‌تواند مجوز بهداشتی جوجه‌ریزی در مدت زمان کمتر از این دامنه زمانی صادر کند.

تهرانی عدم رعایت ضوابط در میان برخی از واحدها را یکی دیگر از دلایل خارج شدن کنترل مدیریت از دست اتحادیه‌ها دانست و تأکید کرد: متأسفانه مرغدارانی هم هستند که نه تنها سهمیه را رعایت نمی‌کنند، بلکه بیش از ظرفیت تعیین شده جوجه می‌ریزند.

سخنان این مقام مسئول سازمان دامپزشکی در حالی است که پیش از این تولیدکنندگان مرغ گوشتی به ایانا گفته بودند که سازمان دامپزشکی، با ارائه مجوزهای بی‌مورد و بیش از سهمیه تعیین شده برای جوجه‌ریزی و کشتار، مانع از اعمال مدیریت صحیح اتحادیه‌ها در سراسر کشور می‌شود./

V-960322-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید