Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی در گفت‌وگو با ایانا:

مرغداران، قبل از مجوز دامپزشکی، تاییدیه اتحادیه را بگیرند/ اما و اگرهای توزیع جوجه در بورس

تشکل‌های مربوط به تولید مرغ برای مدیریت تولید، نیاز به ابزارهایی دارند که بخشی از آنها را با کمک مسئولان دولتی فراهم می‌کنند و بخشی دیگر را با کمک مرغداران.

مرغداران، قبل از مجوز دامپزشکی، تاییدیه اتحادیه را بگیرند/ اما و اگرهای توزیع جوجه در بورس

تشکل‌های مربوط به تولید مرغ برای مدیریت تولید، نیاز به ابزارهایی دارند که بخشی از آنها را با کمک مسئولان دولتی فراهم می‌کنند و بخشی دیگر را با کمک مرغداران.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی امروز در واکنش به اظهار نظر سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر عدم دخالت در تعداد جوجه‌ریزی به ایانا گفت: تمام حرف ما این است که مرغداران، قبل از اخذ مجوز از سازمان دامپزشکی برای جوجه‌ریزی، ابتدا از اتحادیه مربوطه تاییدیه بگیرند.

محمدعلی کمالی، با اشاره به اینکه میزان ظرفیت فعلی سالن‌های مرغداری، بسیار زیاد است، افزود: اگر قرار باشد به تولیدکنندگان اجازه داد تا با تمام ظرفیت خود تولید کنند، عرضه مرغ آنقدر زیاد می‌شود که قیمت‌ها به شدت افت کرده و در نهایت خود مرغداران متضرر خواهند شد.

به گفته وی، وقتی برخی مرغداران تنها سود کوتاه مدت خود را می‌بینند و نگاهی جامع و کلان به تولید ندارند، قطعاً خودشان متحمل زیان مالی شده و آنگاه اعتراض می‌کنند که چرا قیمت مرغ پایین است؟ متأسفانه این باعث می‌شود که مرغداران متعهد نیز دچار ضرر و زیان شده و به قول معروف، تر و خشک با هم بسوزد.

کمالی عنوان کرد: به همین دلیل اتحادیه معتقد است که میزان تولید باید به هر نحوی که شده، کنترل شود. البته تا حدودی سازمان دامپزشکی با اتحادیه همکاری می‌کند، اما این همکاری در سراسر کشور اتفاق نیفتاده و کامل نیست. ضمن اینکه برای ارسال مرغ به کشتارگاه هم چنین کنترلی لازم است؛ زیرا اگر این موضوع رعایت نشود، ممکن است برخی مرغداران مرغ خود را بیش از 42 روز در سالن نگه دارند و در نهایت مرغی با وزن چهار یا پنج کیلوگرم به بازار عرضه کنند.

پیش از این، مدیرکل دفتر طیور سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با ایانا گفته بود: "چیزی که سازمان دامپزشکی کشور دنبال می‌کند، بحث رعایت ضوابط بهداشتی در مرغداری‌هاست. بنابراین ورود در مدیریت تولید، جزو شرح وظایف این سازمان تلقی نمی‌شود."


قیمت جوجه، اجرای طرح کاهش سن و وزن کشتار را به حاشیه برد

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی در پاسخ به پرسش ایانا مبنی بر وضعیت اجرای طرح سن و وزن کشتار در کشور، یادآور شد: متأسفانه به‌دلیل افزایش قیمت جوجه یکروزه، مرغدار برای سرشکن کردن نرخ جوجه، وزن نهایی را افزایش داد تا نقش هزینه این نهاده در هر واحد کیلوگرم را کاهش دهد. به همین دلیل، طرح با مشکل روبه‌رو شد.

وی اظهار کرد: البته برخی استان‌ها مانند فارس و اصفهان، در تلاشند تا این موضوع را مدیریت کنند، اما هنوز طرح کاهش سن و وزن کشتار در سراسر کشور عملی نشده است و سازمان دامپزشکی هم مسئله را به‌طور جدی دنبال نمی‌کند.


عرضه جوجه در بورس، مشروط است

کمالی درباره توزیع جوجه یکروزه در بورس کالا ادامه داد: این اتفاق خوبی است، اما به شرطی که چند نفر محدود برای بالا بردن قیمت پایه جوجه، در بورس کالا نقش بازی نکنند و اجازه دهند روند بورس، واقعی باشد.

وی در پایان تأکید کرد: با توجه به قیمت تمام‌شده جوجه که یک‌هزار و 218 تومان برآورد شده، حداکثر قیمت جوجه نباید بیشتر از یک‌هزار و 600 تومان باشد./

V-960322-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید