Iranian Agriculture News Agency

کاهش چشمگیر سموم پرخطر در اصفهان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با تلاش های فراوان، شاهد اتفاقات خوبی در بخش سموم هستیم به گونه‌ای که میزان مصرف سموم پر خطر نسبت به گذشته با کاهش چشمگیری روبرو بوده و به جای آن مصرف سموم کم خطر افزایش داشته است.

کاهش چشمگیر سموم پرخطر در اصفهان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با تلاش های فراوان، شاهد اتفاقات خوبی در بخش سموم هستیم به گونه‌ای که میزان مصرف سموم پر خطر نسبت به گذشته با کاهش چشمگیری روبرو بوده و به جای آن مصرف سموم کم خطر افزایش داشته است، این نتیجه به دلیل نظارت ها و برنامه ریزی های خوبی است که در این زمینه توسط حفظ نباتات شکل گرفته است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، حسنعلی رحیمی در همایش محیط زیست و استفاده بهینه از کود و سم که به مناسبت روز جهانی محیط زیست و به میزبانی این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: کشاورزی به شش قسمت شامل کشاورزی سنتی، کشاورزی مرسوم، کشاورزی مدرن، کشاورزی پایدار مبتنی بر مدیریت تلفیقی، کشاورزی ارگانیک و کشاورزی بیو دینامیک تقسیم میشود.

وی با اعلام اینکه بر اساس تحقیقات تنها سه درصد سطح کره زمین برای تولید غذا مناسب است، ادامه داد: در این شرایط لازم است میزان عملکرد در اراضی کشاورزی افزایش یابد، در این میان استفاده از آفت کشها نیز در حالی انجام می شود که بر اساس مطالعات، بدون استفاده از این مواد تا حدود 50 درصد از محصولات از بین می روند، برای نمونه در ارتباط با سن گندم در صورت عدم سم پاشی تا 100 درصد محصولات نابود میشود بنابراین استفاده از آفتکش ها انکار ناپذیر است اما می توان با انجام اقدامات موثر میزان مصرف آنها را به حداقل رساند.

وی تصریح کرد: در همین راستا، مجموعه حفظ نباتات در حال انجام دو فعالیت اساسی است که شامل ساماندهی سموم و اجرای مدیریت تلفیقی آفات است.

رحیمی با بیان اینکه بیشترین میزان واردات سم کشور از چین است، اضافه کرد: در خصوص سموم وارداتی، 32 درصد سموم به صورت آماده مصرف وارد کشور می شوند و 68 درصد آنها نیز پس از ورود به کشور در داخل ترکیب می شوند.

وی اظهار کرد: بر اساس آمار، گندم و جو بیشترین مصرف سم را به خود اختصاص داده‌اند و پس از آنها برنج، ذرت، صیفی جات، پسته و دیگر محصولات قرار دارند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در ادامه به برخی اقدامات موثر شکل گرفته در این بخش پرداخت و گفت: الزام به ثبت نام تجاری و ثبت بیش از 250 سم، حفظ حقوق معنوی ثبت کنندگان، توسعه دامنه ثبت و مصرف سموم کم خطر از جمله این اقدامات است.

وی گفت: مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با جدیت کامل با فروشگاه های غیر مجاز عرضه سموم برخورد کرد و در همین ارتباط در سال گذشته بیش از 30 تن سموم تاریخ گذشته جمع آوری و سامانه مانیتورینگ سموم راه اندازی شد، علاوه بر آن توسعه روش های مبارزه بیولوژیک در دستور کار قرار گرفت و سموم پر خطر از چرخه حذف شدند، 20 رقم سم کم خطر با منشا گیاهی و 11 عامل بیولوژیک جهت مصرف گلخانهها به ثبت رسید./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید