Iranian Agriculture News Agency

در جمع کشاورزان و بهره‌برداران فارسان و کوهرنگ مطرح شد:

کاهش 40 درصدی مصرف آب با تغییر روش آبیاری/ 4 دشت ممنوعه بحرانی در چهارمحال و بختیاری

مدیر منابع آب شهرستان فارسان و کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری در جمع کشاورزان گفت: با تغییر روش آبیاری می‌توان بدون افزایش سطح زیرکشت علاوه بر افزایش 4 درصدی میزان تولید می‌توان مصرف آب را حداقل 40 درصد کاهش دهیم.

کاهش 40 درصدی مصرف آب با تغییر روش آبیاری/ 4 دشت ممنوعه بحرانی در چهارمحال و بختیاری

مدیر منابع آب شهرستان فارسان و کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری در جمع کشاورزان گفت: با تغییر روش آبیاری می‌توان بدون افزایش سطح زیرکشت علاوه بر افزایش 4 درصدی میزان تولید می‌توان مصرف آب را حداقل 40 درصد کاهش دهیم .

به‌گزارش ایانا از پاون، سیدهاشم فاطمی در نشستی در جمع کشاورزان و بهره‌برداران در رابطه با کم‌آبی و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: سهم آب برای فعالیت‌های کشاورزی و دامی که برای تأمین نیازهای غذایی مردم بسیار ضروری بوده و دیگر بخش‌های مصرف کننده منابع آب در خطر کاهش است .

وی افزود: اگر کشاورزان کشت متناسب با نیاز جامعه داشته باشند سبب می‌شود که تولیدات با مصرف آب بالا کمتر شود و آب هدر نرود. در واقع با توجه به عدم برنامه کشت برای کشاورزان، بسیاری از محصولات مازاد بر نیاز جامعه تولید می‌شود به عنوان مثال می‌توان به تولید بالای هندوانه با نیاز بالای آبی در کشور اشاره کرد که در این فصل قیمت آن به کیلویی زیر 5 هزار ریال می‌رسد این در حالی است که برای تولید یک کیلوگرم آن حداقل 200 لیتر آب مصرف می‌شود .

فاطمی ادامه داد: یک بررسی آماری نشان می‌دهد که حداقل 20 درصد از تولیدات کشاورزی در چرخهٔ برداشت و عرضه هدر می‌رود که با در نظر گرفتن اینکه حداقل حدود 75 میلیارد مترمکعب از آب مصرفی در کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، رعایت دو مورد فوق یعنی بسته بندی صحیح و اصولی محصولات و رعایت برنامه کشت نمی‌تواند حداقل موجب صرفه‌جویی 15 میلیاردمترمکعب آب در کشور شود .

مدیر منابع آب شهرستان فارسان و کوهرنگ با بیان اینکه براساس آمار سازمان خوار و بار جهانی (فائو) راندمان آبیاری در کشور ما 33 درصد است، گفت: با این رقم در منطقه خاورمیانه پایین‌ترین راندمان آبیاری را داریم؛ باید تلاش شود راندمان آبیاری را بالا ببریم و همچنین به دنبال افزایش راندمان تولید در سطح نیز باشیم و اگر آبیاری تیپی (قطره‌ای نواری) را عملی سازیم، بدون افزایش سطح زیرکشت هم مصرف آب را حداقل 40 درصد کاهش داده‌ایم و میزان تولید را حداقل در سطح کنونی 4 درصد افزایش می‌یابد .

وی ادامه داد: به عنوان مثال در یک مزرعه کشت ذرت در دشت شهرکرد میزان آب مصرفی در هکتار با استفاده از روش آبیاری تیپی از 13 هزار مترمکعب به 6 هزار مترمکعب تقلیل یافته و این در حالی است که میزان تولید ذرت در هکتار از 50 تن به 85 تن افزایش داشته است .

فاطمی اضافه کرد: منابع آب زیرزمینی در استان چهارمحال و بختیاری به شدت کاهش یافته است و از مجموع 10 دشت اصلی استان 4 دشت شهرکرد، خانمیرزا، بروجن فرادنبه و سفیدشت ممنوعه بحرانی و دشت‌های لردگان، مالخلیفه، کیار و گندمان بلداجی ممنوعه هستند .

وی ادامه داد: کسری مخزن دشت‌های فوق بالغ بر 600 میلیون مترمکعب است و در صورت تداوم روند کنونی طی چند سال آینده (چندسالی که از تعداد انگشتان یک دست کمتر خواهد بود) منابع آب زیرزمینی استان تقریباً به اتمام خواهد رسید و این در حالی است که وابستگی شدیدی به تأمین آب به ویژه در بخش شرب به این منابع ارزشمند است. منابع آب سطحی استان نیز تقریباً به نصف کاهش یافته است به عنوان مثال خروجی آب توسط رودخانه ارمند (بخش عمده رودخانه کارون) از 5.1 میلیارد مترمکعب در سال به حدود 3 میلیارد مترمکعب در سال کاهش یافته است و یا آورد حوضه بهشت آباد از 1.5 میلیارد مترمکعب در 15 سال گذشته به حدود 700 میلیون مترمکعب در سال‌های اخیر کاهش یافته است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید