Iranian Agriculture News Agency

فائو به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودکان ارائه داد:

دستورالعمل جدید برای جلوگیری از کار کودکان در بخش کشاورزی/ 98 میلیون کودک در بخش کشاورزی کار می‌کنند/ کودکان و نوجوانان کار در بخش کشاورزی زودتر از بزرگسالان می‌میرند

در راستای نگرانی درباره امنیت غذایی و تغذیه کودکان کار در زمان بحران و حوادث، دستورالعملی توسط فائو به مناسبت "روز جهانی مبارزه با کار کودکان" (World Day Against Child Labour) برابر با 12 ژوئن ارائه شده است.

دستورالعمل جدید برای جلوگیری از کار کودکان در بخش کشاورزی/ 98 میلیون کودک در بخش کشاورزی کار می‌کنند/ کودکان و نوجوانان کار در بخش کشاورزی زودتر از بزرگسالان می‌میرند

در راستای نگرانی درباره امنیت غذایی و تغذیه کودکان کار در زمان بحران و حوادث، دستورالعملی توسط فائو به مناسبت "روز جهانی مبارزه با کار کودکان" ( World Day Against Child Labour ) برابر با 12 ژوئن ارائه شده است.

در سراسر جهان، 100 میلیون کودک و نوجوان هر سال تحت تاثیر حوادث قرار می گیرند و 230 میلیون نفر در مناطق متاثر از درگیری های مسلحانه زندگی می کنند. با ایجاد بحران، ظرفیت یک خانواده برای ارائه مواد غذایی مناسب، آموزش و حمایت برای فرزندان تضعیف می شود که نتیجه آن افزایش کار کودکان، از جمله بدترین اشکال آن به صورت بردگی کودکان است.

کوستاس استامولیس، دستیار دبیر کل فائو گفت: "بخش کشاورزی دارای پتانسیل بسیار زیادی در قبل، حین و بعد از بحران ها دارد به طوری که می تواند در نجات زندگی و کمک به معیشت، حمایت از خانواده های روستایی، ایجاد اشتغال مناسب و معقول ، به جای کار کودکان به بدترین شکل، نقش داشته باشد."

این دستورالعمل 26 صفحه ای (1)، برای افرادی همچون سیاست گزاران و گروه های جامعه مدنی که روی بخش کشاورزی، امنیت غذایی و تغذیه کار می کنند، می تواند مفید باشد و شامل گام های عملی برای کمک به ایجاد فرصت های شغلی و آموزش جوانان و فعالیت هایی است که برای حمایت از خانواده های آسیب پذیر انجام می شود ؛ خانواده هایی که ناخواسته کودکان شان مجبور به کارکردن می شوند.

به این نکته باید اشاره کرد که کودکان در زمان بحران، از خانواده جدا شده و برای زنده ماندن مجبور می شوند کار کنند. همچنین دربرخی مواقع خانواده ها برای کار کودکان آن ها را از رفتن به مدسه باز می دارند، همچنین با برداشت ناموفق کشاورزی و برای حمایت از خانواده، کار کودکان افزایش می یابد. در جنگ، خطرات فیزیکی مانند سلاح گرم و مین های زمینی می توانند به کودکان آسیب بزند. همچنین کودکان از اردوگاه های پناهندگان برای کار در بخش کشاورزی، یا برای جمع آوری آب و سوخت فرستاده می شوند ، در حالی که با خطر خشونت و سوء استفاده مواجه هستند.

این درحالی است که در بسیاری از جوامع روستایی، کودکان در اطراف خانه کمک و از حیوانات نگهداری می کنند و یا به چیدن میوه وسبزیجات می پردازند. این کار کودکان برای دوره های کوتاه و در شرایط امن، انجام می شود به طوری که این امکان را می دهد تا کودکان دانش و مهارت با ارزش که برای آینده شان مفید است به دست آورند.

با این حال، درگیری و فاجعه می تواند کودکان را به کارهایی که برای سن آن ها نامناسب است مجبور کند، که این امر می تواند به رشد جسمی و ذهنی آن ها آسیب بزند و همچنین آن ها را از فرصت یادگیری محروم کند. کودکانی که مدرسه را ترک و یا پس از بحران به مدرسه برنمی گردند و به احتمال زیاد همچنان فقیر باقی می مانند.

برآورد می شود که 168 میلیون کودک کار در جهان وجود دارند که 98 میلیون (نزدیک به 60 درصد) نفر از آن ها در بخش کشاورزی کار می کنند. این درحالی است که اغلب این کودکان از سنین پایین مشغول به کار می شوند و با خطراتی شامل قرار گرفتن در معرض آفت کش ها، کار با ماشین آلات خطرناک، حمل بارهای سنگین و کار برای ساعت های طولانی رو به رو هستند. شواهد نشان می دهد کودکان و نوجوانان که در بخش کشاورزی کار می کنند از میزان بالاتری آسیب و فوت نسبت به بزرگسالان بر خوردارند.

ینابراین تلاش برای رسیدگی به کار کودکان از طریق برنامه های بهبود کشاورزی، امنیت غذایی و تغذیه مسئله ای مهم است. بخش کشاورزی دارای پتانسیل بسیار زیادی برای افزایش امنیت مواد غذایی و معیشت خانوارهای فقیر روستایی دارد و همچنین می تواند به جوامع روستایی برای باز گشت سریع از یک شوک و جلوگیری از انجام استراتژی های منفی مانند بازداشتن کودکان از تحصیل کمک کند.

گفتی است، دستورالعمل از تجربه همکاری طولانی فائو با شرکا در جهت کاهش کار کودکان در بخش کشاورزی ارائه شده است. نمونه ای از این همکاری ها، در نیجر، روی داد؛ به طوری که فائو با سازمان تولیدکنندگان برای شناسایی کارهای خطرناک مانند حمل بارهای سنگین و کار با ابزار تیز، که به طور معمول توسط کودکان انجام می شود ، همچنین در معرفی روش های جایگزین برای کاهش آسیب ها، همکاری کرده است.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1-عنوان دستورالعمل: Child Labour in Agriculture in Protracted Crises, Fragile and Humanitarian Contexts

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید