Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار استان تهران در گفت‌وگو با ایانا خبر داد:

توان صادرات 200 هزار تن تخم‌مرغ در سال/ دریافت 5 دلار مشوق، به ازای صادرات 1000 عدد تخم‌مرغ برای تاجران ترک

اگرچه ایران می‌تواند سهم بالایی از ظرفیت بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهد، اما تا زمانی که برنامه‌ای بلند مدت برای این منظور تدوین نشود، موفقیت‌ها پایدار نخواهد بود.

توان صادرات 200 هزار تن تخم‌مرغ در سال/ دریافت 5 دلار مشوق، به ازای صادرات 1000 عدد تخم‌مرغ برای تاجران ترک

اگرچه ایران می‌تواند سهم بالایی از ظرفیت بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهد، اما تا زمانی که برنامه‌ای بلند مدت برای این منظور تدوین نشود، موفقیت‌ها پایدار نخواهد بود.

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار استان تهران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره فراهم شدن فرصتی جدید برای تأمین تخم‌مرغ مورد نیاز قطر، گفت: تولیدکنندگان ما اگر با تمام ظرفیت خود کار کنند، حتی می‌توان در سال تا 200 هزار تن تخم‌مرغ را به هر جای دنیا صادر کرد.

ناصر نبی‌پور با اشاره به اینکه در دولت‌های قبلی، به‌صورت فزاینده‌ای مجوز بهره‌برداری صادر شده، افزود: اکنون مرغداری‌های مرغ تخم‌گذار با پایین‌ترین ظرفیت در حال تولید هستند، زیرا مازاد تولید به آنها اجازه کار بیشتر را نمی‌دهد. این در حالی است که می‌توان با همین تولیدکننده‌ها تخم‌مرغ مورد نیاز برای 120 میلیون نفر را تأمین کرد.

وی عنوان کرد: با این حال، نمی‌توانیم در قطر حضوری فعال داشته باشیم. به‌دلیل اینکه رقبای سرسختی مانند ترکیه، اوکراین و حتی پاکستان در آنجا حضور داشته و به هر طریقی که شده می‌خواهند برنده بازار باشند. ضمن اینکه قیمت تمام شده آنها نیز پایین‌تر از ایران است و به‌راحتی می‌توانند ایران را کنار بزنند.

این نماینده بخش خصوصی ادامه داد: گذشته از اینها تاجران کشوری مانند ترکیه به ازای صادرات هر هزار عدد تخم‌مرغ، پنج دلار مشوق از طرف تشکل‌ها دریافت می‌کنند. این سوای کمک‌های نقدی و غیرنقدی دیگری است که دولت این کشور برای تجار، تدارک دیده است.

نبی‌پور برخورداری از برنامه مدون و منسجم برای کشورهای رقیب ایران را یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت آنها در صادرات محصولات کشاورزی دانست و اظهار کرد: امروز صادرات، یک علم است و متأسفانه ما کمتر از آن بهره می‌بریم. مصداق آن را هم می‌توان در تصمیمات خلق‌الساعه و مقطعی مشاهده کرد. به عنوان مثال، امروز که قیمت تخم‌مرغ سه‌هزار و 500 تومان در هر کیلوگرم است، می‌توان آن را صادر کرد، اما فردا که چهارهزار تومان شود، تمام درها به روی تاجر بسته خواهد شد و بازاری که با زحمات زیاد به دست آمده بود، یک شبه از بین می‌رود. این در حالی است که مثلاً ترکیه وقتی برای صادرات تخم‌مرغ، قراردادی با عرق به امضا می‌رساند، حداقل یک ماه تغییر قیمتی در محصول خود نخواهد داد؛ حتی اگر این امر برای دولت آن کشور، هزینه در بر داشته باشد.

وی تأکید کرد: اگر سال 94 توانستیم تا 95 هزار تن تخم‌مرغ صادر کنیم، به‌دلیل بهبود روند کارهای داخلی ایران نبود، بلکه در آن مقطع زمانی، ترکیه درگیر آنفلوآنزا شد و ایران توانست از آن فرصت استفاده کند.

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار استان تهران در پایان یادآرو شد: بنابراین تا زمانی که برنامه مدون و ثابتی برای صادرات نداشته باشیم، نمی‌توانیم به استمرار صادرات، امیدوار باشیم. اگر نگاه‌ها تغییر نکند، نه مشوق صادراتی و نه ادامه طرح انتزاع، هیچ کدام به داد تولیدکننده نمی‌رسد./

V-960323-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید