Iranian Agriculture News Agency

در نشست تخصصی جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش کشاورزی بررسی شد:

میزان سهم کشاورزی ایران از برنامه جذب سالانه ۶۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی/ فعالان کشاورزی نوع سرمایه‌گذاری‌ها را مشخص کنند

نشست تخصصی جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش کشاورزی پیش از ظهر امروز با همکاری سازمان سرمایه‌گذاری خارجی وزارت امور اقتصاد و دارایی کشور و سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در محل سالن اجتماعات وزارت امور اقتصاد و دارایی برگزار شد.

میزان سهم کشاورزی ایران از برنامه جذب سالانه ۶۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی/ فعالان کشاورزی نوع سرمایه‌گذاری‌ها را مشخص کنند


نشست تخصصی جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش کشاورزی، پیش از ظهر امروز با همکاری سازمان سرمایه‌گذاری خارجی وزارت امور اقتصاد و دارایی کشور و سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در محل سالن اجتماعات وزارت امور اقتصاد و دارایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایانا، در این نشست که مدیرکل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، تعدادی از معاونان سازمان تعاون روستایی، جمعی از مدیران اتحادیه‌های کشاورزی کشور و تعاونی‌های روستایی استان‌ها حضور داشتند، آشنایی با آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری، آشنایی با نهادهای سرمایه‌گذاری خارجی، آگاهی از آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در کشور، آشنایی با همکاران حوزه‌های مختلف وزارت امور اقتصاد و دارایی و ایجاد ارتباط با آنها مورد بحث، بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

در این نشست، مدیرکل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با اشاره به نقش این سازمان در جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران می‌تواند با شبکه گسترده تعاونی‌های روستایی در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی موفقیت‌های بزرگی را به‌دست آورد.

احمد جمالی افزود: کشاورزی یکی از ظرفیت‌های اقتصادی کشور به‌شمار می‌رود و باید به آن بیشتر توجه شود.

وی با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دو سال گذشته شتاب گرفته است، عنوان کرد: باید از فرصت موجود در تمام بخش‌ها بهره‌گیری کرد و کشاورزی یکی از بخش‌هایی است که توجه سرمایه‌گذاران خارجی را به خود جلب کرده است.

مدیرکل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران ادامه داد: توجه سرمایه‌گذاران خارجی به بخش کشاورزی باعث شده است که در قانون‌های بالادستی و اسناد چشم‌انداز نظام و همچنین در طرح‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه به این بخش توجه خاصی شود.

جمالی با تأکید بر اینکه باید بیش از 25 درصد منابع مالی مورد نیاز اقتصاد کشور از محل سرمایه‌گذاری خارجی تأمین شود، بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، باید سالانه 65 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، مشارکتی یا فاینانس جذب شود که بخش بزرگی از آن به کشاورزی و صنایع غذایی مرتبط می‌شود.

وی یادآور شد: هم‌اکنون شرایط بسیار خوبی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در اشکال مختلف فراهم شده است؛ به‌طوری که بر اساس آمار مراکز بین‌المللی در سال 2016 با وجود کاهش دو درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در جهان و کاهش 14 درصدی در کشورهای در حال توسعه، ایران از 64 درصد رشد در این بخش برخوردار بوده است.

جمالی میزان این جذب سرمایه‌گذاری در کشور را در سال 2016 بیش از 3 میلیارد دلار عنوان و خاطرنشان کرد : این جذب سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف بوده که سه اتفاق خوب را همراه خود داشته است. نخست اینکه بر خلاف گذشته، سرمایه‌گذاری در تمام حوزه‌های معدن، صنعت، انرژی و کشاورزی بوده است. دوم اینکه این سرمایه‌گذاری‌ها مختص قشر خاصی نبوده و طیف گسترده‌ای از کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی در این سرمایه‌گذاری‌ها حضور داشتند و سوم اینکه در سرمایه‌گذاری‌های خارجی، تنوع استانی وجود داشته؛ به‌طوری که هم‌اکنون در 28 استان مختلف کشور سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف انجام گرفته است.


ایران در پی افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش کشاورزی

همچنین، معاون طرح‌های سرمایه‌گذاری دفتر سرمایه‌گذاری خارجی وزارت امور اقتصاد و دارایی کشور در ادامه این نشست با بیان اینکه در سال 2016 مجموعه سرمایه‌گذاری خارجی در جهان یک‌هزار و 70 میلیارد دلار بوده است، گفت: هرچند ایران توانسته است رشد خوبی را در جذب سرمایه‌گذاری خارجی تجربه کند، اما سهم‌خواهی ایران از این حجم از سرمایه‌گذاری باید بسیار بالاتر از رقم موجود باشد.

احمد دالوند در توضیح فرآیند صدور مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در کشور افزود: هر سرمایه‌گذار خارجی که به هر شکلی تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارد، ابتدا باید فرآیند ارائه درخواست، طرح موضوع به هیأت سرمایه‌گذاری خارجی، مرحله ابلاغ تصمیم و صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری را طی کند.

وی وظیفه نظارت بر تحقق سرمایه‌گذاری را از مراحلی برشمرد که دفتر طرح‌های سرمایه‌گذاری وزارت امور اقتصاد و دارایی آن را بر عهده دارد.

معاون طرح‌های سرمایه‌گذاری دفتر سرمایه‌گذاری خارجی وزارت امور اقتصاد و دارایی کشور با اشاره به اقدامات پس از صدور مجوز سرمایه‌گذاری در کشور تأکید کرد: علاوه بر نظارت بر پروژه‌ها، ارائه خدمات ماده 35 آیین‌نامه اجرایی قانون تشویق و نظارت بر سرمایه‌گذاری خارجی و رسیدگی به مشکلات پروژه‌های مصوب بر عهده این معاونت است.

دالوند خدمات ماده 35 آیین‌نامه اجرایی قانون تشویق و نظارت بر سرمایه‌گذاری خارجی را صدور روادید، مهیا کردن شرایط اقامت و برخورداری سرمایه‌گذاران از قانون کار عنوان کرد.

وی اضافه کرد: هر هفته یک‌بار کارگاه رایگان برای کلیه متقاضیان علاقه‌مند در حوزه سرمایه‌گذاری در این معاونت برگزار می‌شود تا این افراد نسبت به موضوع‌های مربوطه آگاهی کافی پیدا کنند.

دالوند در پایان اظهار کرد: هریک از فعالان بخش کشاورزی در صورت سرمایه‌گذاری شرکت خارجی برای سرمایه‌گذاری داخل ایران، ابتدا باید نوع سرمایه‌گذاری را مشخص کنند، چرا که هریک از انواع سرمایه‌گذاری روند متفاوتی با یکدیگر دارد. بارها پیش آمده که در این حوزه پس از گذشت چندین ماه و اتلاف وقت زیاد، متوجه شدیم نوع سرمایه‌گذاری اعلام‌شده اشتباه است./


اخبار تکمیلی متعاقباً اعلام خواهد شد...

G-960323-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید