Iranian Agriculture News Agency

معاون دفتر امور زنان روستایی و عشایری جهادکشاورزی عنوان کرد:

پرورش 25000 قطعه مرغ بومی توسط تسهیلگر زن روستایی / کمبود اعتبارات حمایتی از عمده‌ترین مشکلات زنان روستایی/ پروژه ایجاد سایت الگویی کشت توت‌فرنگی

معاون دفتر امور زنان روستایی و عشایری جهادکشاورزی گفت: عمده مشکلات زنان روستایی شهرستان‌های فومن و صومعه‌سرا استان گیلان کمبود نقدینگی و اعتبار است که باعث شده آنان نتوانند فعالیتی را شروع کنند. قرار شد نسبت به ایجاد صندوق اعتبارات خرد در این منطقه اقدام شود تا علاوه بر تأمین نیاز مالی اعضاء، اشتغال نیز برای آنان ایجاد شود.

پرورش 25000 قطعه مرغ بومی توسط تسهیلگر زن روستایی / کمبود اعتبارات حمایتی از عمده‌ترین مشکلات زنان روستایی/ پروژه ایجاد سایت الگویی کشت توت‌فرنگی

معاون دفتر امور زنان روستایی و عشایری جهادکشاورزی از پروژه‌های زنان روستایی در شهرستان‌های فومن و صومعه سرا استان گیلان بازدید کرد.

به گزارش ایانا از معاونت ترویج جهادکشاورزی، معاون دفتر امور زنان روستایی و عشایری در بازدید از تعاونی‌های زنان روستایی شهرستان‌های فومن و صومعه‌سرا استان گیلان گفت: زنان روستایی با فراز و نشیب‌هایی در روستاهای استان گیلان مشغول فعالیت هستند. در این تعاونی‌ها اغلب زنان با پرداخت حق عضویت، عضو این تعاونی‌ها شده‌اند.

فرح روز ایمانی افزود: مدیران عامل این تعاونی ها با توجه به توانایی‌ها و قوه خلاقیت خود با راه‌اندازی کسب و کارهای مناسب اعضای تعاونی را به کار می‌گیرند و برای آنها اشتغال ایجاد می‌کنند. آن‌ها با انجام فعالیت‌های کوچک کار خود را شروع می‌کنند، پس از آشنایی با بازار و نیاز بازار و سلیقه مصرف‌کنندگان، به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی با بیان اینکه این دو تعاونی با استفاده از امکانات موجود از جمله منزل مسکونی و وسایل آشپزی تعاونی 30 نفره تشکیل داده بودند، یادآور شد: یکی از تعاونی‌ها (تعاونی فرداساز) در روستای گیگاسر فومن قرار دارد که 18 نفر از اعضای آن فعال بودند. عمده فعالیت‌های اعضاء تهیه ترشیجات، صنایع دستی، سبزی‌کاری و تهیه سبزیجات آماده، پیاز سرخ کرده، باقالی و نخودفرنگی پاک‌کرده، پرورش مرغ محلی و تهیه مرغ پاک کرده و شکم پر و... بود.

به گفته معاون دفتر امور زنان روستایی و عشایری جهادکشاورزی اعضای تعاونی با عشق و علاقه مشغول فعالیت بودند و محصولات خود را در منطقه به فروش می رساندند. این تعاونی (تعاونی فرداساز) با توجه به داشتن مدیر عامل توانمند برای توسعه فعالیت‌های خود در حال پیگیری مجوزهای لازم برای ساخت کارگاه بود.

وی خاطرنشان ساخت: تعاونی دیگر به نام تعاونی پیشگام صومعه سرا در روستای کلاشم پایین قرار داشت. این تعاونی هم 30 نفر عضو داشت که 18 نفر در آن مشغول به فعالیت بودند. عمده فعالیت آنان تولیدات خانگی از قبیل: تهیه ترشیجات خانگی، مربا، سبزی آماده، پاک کردن باقالی و نخود فرنگی، پرورش قارچ، فروش محصولات کشاورزی منطقه، خرید و فروش جو و برنج، توزیع کود و سم کشاورزان و همکاری با مرکز جهادکشاورزی دهستان، توزیع میوه شب عید و... بود که از این راه درآمد خوبی عاید تعاونی می‌شد.

ایمانی کمبود اعتبارات حمایتی، نداشتن کارگاه برای انجام فعالیت‌ها را از عمده‌ترین مشکلات مطرح شده در این تعاونی‌ها دانست و گفت: آنان با مطالعاتی که از بازار داشتند، نسبت به تولید اقدام می‌کردند. عمده ترین بازار آن ها هم بازارهای هفتگی و محلی بود که زنان با حضور در این بازارها اقدام به عرضه محصولات خود می‌کردند.

سایت الگویی کشت توت‌فرنگی

معاون دفتر امور زنان روستایی و عشایری جهادکشاورزی در ادامه با اشاره به پروژه ایجاد سایت الگویی کشت توت‌فرنگی در شهرستان صومعه سرا گفت: پسندیده زن تسهیلگر توسعه روستایی فارغ التحصیل رشته کشاورزی اقدام به ایجاد مزرعه پرورش توت‌فرنگی در این شهرستان کرده است. وی با کمک مروج مسئول پهنه و دریافت آموزش‌های لازم اقدام به این کار کرده‌ است. در سال‌های قبل بوته‌های توت‌فرنگی بر روی زمین کشت می‌شد که به‌ دلیل ضعیف شدن خاک، اقدام به کشت بوته‌های توت‌فرنگی در داخل گلدان کرده است.

وی افزود: همچنین او پس از انجام عملیات تقویت خاک در سال‌های آتی به کشت بر روی زمین ادامه خواهد داد و علاوه بر تولید محصول توت‌فرنگی، به تولید بوته نیز می‌پردازد.

وی با بیان اینکه از این سایت به عنوان سایت الگویی در روستا استفاده می‌شود و روستاییان آموزش‌های لازم را در آن فرا می‌گیرند، خاطرنشان ساخت: عمده مشکلات زنان روستایی این منطقه کمبود نقدینگی و اعتبار است که باعث شده آنان نتوانند فعالیتی را شروع کنند. پیشنهاد شد تا با پیگیری این تسهیلگر در سال جدید و ارائه دستورالعمل‌های لازم از طرف کارشناس مسئول امور زنان استان نسبت به ایجاد صندوق اعتبارات خرد در این روستا اقدام شود تا علاوه بر تأمین نیاز مالی اعضاء، نسبت به ایجاد اشتغال برای آنها نیز اقدام شود.

معاون دفتر امور زنان روستایی و عشایری جهادکشاورزی گفت: در حال حاضر علاوه بر تولید توت فرنگی، تولید بوته نیز در این سایت الگویی انجام می‌شود.

پروژه پرورش 25000 قطعه مرغ بومی

ایمانی در بازدید از پروژه پرورش مرغ بومی در شهرستان صومعه سرا نیز با اشاره به پروژه پرورش مرغ بومی توسط زهره مشهد علی‌نیا زن تسهیلگر توسعه روستایی گفت: این پروژه در سال 1384 با سه قطعه مرغ بومی شروع شده بود و او با پشتکاری که داشت توانسته‌ بود با ادامه فعالیت خود صاحب یک مرغداری 25 هزار قطعه ای شود.

وی ادامه داد: این مرغداری علاوه بر تأمین گوشت مورد نیاز رستوران‌ها، روزانه هفت هزار تخم مرغ تولید می‌کند. این تسهیلگر روستایی با تولید جوجه یک‌روزه و تحویل آن به خانوارهای روستایی استان پشتیبانی 250 هزار قطعه مرغ بومی را نیز به عهده دارد. وی پس از تحویل جوجه‌ها، برای خرید و بازار رسانی آنها نیز اقدام می‌کند.

به گفته وی از دیگر فعالیت‌های این کارآفرین جوان روستایی این است که با ساخت مجموعه فرهنگی - تفریحی در روستا و بهره‌برداری از آن موجبات اشتغال 38 نفر را فراهم کرده است. همچنین با ایجاد فروشگاه عرضه صنایع دستی زنان روستایی منطقه کمک شایانی به درآمد خانوارهای روستایی کرده است.

معاون دفتر امور زنان روستایی و عشایری جهادکشاورزی در پایان افزود: یکی از نکات مهم فعالیت تسهیلگر روستایی تکمیل زنجیره تولید از مرحله تولید تا بازار رسانی آن بوده است که باعث پایداری شغل در مجموعه تحت پوشش وی شده است.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید