Iranian Agriculture News Agency

خطر آلودگی هوا برای کودکان سوار در ماشین‌ها، بیشتر از بیرون است

ماشین‌ها، جعبه‌ای که گازهای سمی را جمع می‌کنند

دانشمندان معتقدند که رفتن به مدرسه با پای پیاده یا با دوچرخه، برای سلامت کودکان بهتر است زیرا ماشین‌ها، همچون جعبه‌ای هستند که گازهای سمی را در خود جمع می‌کنند.

ماشین‌ها، جعبه‌ای که گازهای سمی را جمع می‌کنند

دانشمندان معتقدند که رفتن به مدرسه با پای پیاده یا با دوچرخه، برای سلامت کودکان بهتر است زیرا ماشین‌ها، همچون جعبه‌ای هستند که گازهای سمی را در خود جمع می‌کنند.

به گزارش ایانا از گاردین ، به گفته یکی از مشاوران علمی پیشین دولت انگلیس، کودکان در ماشین در معرض سطوح خطرناکی از آلودگی هوا هستند زیرا احتمال قرار گرفتن در معرض گازهای سمی در داخل ماشین بسیار بالاتر از بیرون آن است.

پروفسور سر دیوید کینگ که برای گاردین مطلب می‌نویسد، می‌گوید پیاده یا با دوچرخه رفتن به مدرسه برای سلامت کودکان بسیار بهتر است. این هشدار از آنجا داده می‌شود که دولت انگلستان برای سومین بار در تصویب قوانین محدود کننده سطوح غیرقانونی آلودگی هوا ناموفق بوده است. اینکه آلودگی هوا به شش‌های در حال رشد کودکان آسیب می‌زند. مدتهاست که مشخص شده است اما تحقیق اخیر نشان می‌دهد که آلودگی، به توانایی یادگیری کودکان در مدرسه هم لطمه می‌زند و همچنین DNA آنان را تخریب می‌کند.

پروفسور کینگ می‌گوید: کودکی که در صندلی عقب ماشین نشسته است، احتمال بیشتری دارد که در معرض آلودگی‌های خطرناک هوا قرار گیرد؛ ممکن است شما سوار بر ماشینی باشید که آلودگی کمی تولید می‌کند اما ماشین شما همچون جعبه‌ای، گازهای سمی ماشین‌های اطرافتان را جمع می‌کند.

او می‌گوید: قانون منع استعمال دخانیات در ماشین‌هایی که مسافر کودک دارند با استقبال زیادی روبرو شده است پس چرا ما هنوز از اینکه کودکانمان در گازهای سمی موجود در عقب ماشین نفس می‌کشند راضی هستیم؟

آقای کینگ که هم اینک مشاور بنیاد ریه بریتانیاست، می‌گوید: " بهترین چیز برای سلامت ما این است که ماشین‌های خود را در خانه بگذاریم. اثبات شده که فواید پیاده روی یا دو چرخه سواری بسیار بیشتر از هزینه‌های تنفس در هوای آلوده است. اگر رانندگان بیشتری از آسیب‌هایی که ممکن است به کودکان خود بزنند آگاه شوند، فکر می‌کنم درباره استفاده از ماشین‌های خود تجدید نظر می‌کنند " .

تحقیقات مختلفی که برخی از سال 2001 انجام شده نشان می‌دهد که رانندگان درون ماشین‌ها در معرض آلودگی بسیار بالاتری نسبت به کسانی هستند که همان مسیرها را پیاده یا با دوچرخه طی می‌کنند، قرار دارند.

پروفسور استفن هولگیت متخصص آسم در دانشگاه سوثهمپتون و عضو کالج سلطنتی پزشکان فعال در موضوع آلودگی هوا می‌گوید: شواهد کافی وجود دارد که به والدین می‌گوید پیاده روی و دوچرخه سواری نسبت به طی مسیر با ماشین، کودکانشان را در معرض آلودگی کمتری قرار می‌دهد.

او می‌گوید: " آلودگی در ماشین 9 تا 12 برابر بیشتر از بیرون است. کودکان در عقب ماشین هستند و اغلب کولر ماشین روشن است که دود تازه را از ماشین‌ها یا کامیون‌های جلویی مستقیما به عقب ماشین می‌فرستد " .

وی اضافه می‌کند: کودکان از بزرگسالان حساس‌ترند زیرا آلودگی می‌تواند به ریه‌های در حال رشد آنها آسیب بزند و احتمال حساسیت را در آنان بالا می‌برد که این امر خود، می‌تواند زمینه را برای آسم و دیگر بیماری‌های تنفسی فراهم کند.

هولگیت می‌گوید: در صورت امکان، پیاده روی و دوچرخه سواری به سبب کمتر قرار گرفتن در معرض آلودگی موجود در ماشین‌ها و افزایش تحرک بدنی بهتر است. این امر مزایای متعددی دارد. اما والدین در حال حاضر سر در گم هستند زیرا فکر می‌کنند آلودگی در ماشین از بیرون کمتر است که اینچنین نیست.

بن برت از کینگز کالج لندن میزان قرار گرفتن مردم در معرض آلودگی در ماشین، اتوبوس، حین دوچرخه سواری و پیاده روی را در سال 2014 در لندن محاسبه کرد. او می‌گوید: " رانندگان با فاصله بسیار، در معرض بالاترین سطح آلودگی هستند. دود وسایل نقلیه جلویی و عقبی وارد ماشین می‌شود و در آنجا گیر می‌افتد. این تصور که شما با سوار شدن به ماشین می‌توانید از آلودگی فرار کنید، درست نیست " .

تحقیق اخیر بر نگرانی‌های موجود درباره تاثیر آلودگی هوا بر کودکان، (به جز آسیب‌های مستقیم ریوی) افزوده است. تحقیقی در بارسلونا نشان داد که آلودگی هوا، توانایی تمرکز کودکان و سرعت واکنش آنان را کم می‌کند. دانشمندان نوشته‌اند که این امر علاوه بر شواهدی است که نشان می‌دهد آلودگی هوا می‌تواند اثرات بالقوه مضری بر رشد عصبی کودکان داشته باشد.

مطالعه کوچکتری در کالیفرنیا نشان داد که سطوح بالاتر آلودگی هوای ناشی از ترافیک، با تخریب دی ان ای در کودکان ارتباط دارد. دانشمندان می‌گویند: " ممکن است کودکان به خاطر قرار داشتن در مسیر رشد جسمانی و نیز سیستم ایمنی در حال رشد خود، نسبت به تاثیرات تخریب دی ان ای تلومری آسیب‌پذیر باشند " .

سطح دی اکسید نیتروژن، که بیشتر از خودروهای دیزلی منتشر می‌شود، از سال 2010 در تقریبا 90 درصد از مناطق شهری بریتانیا بالاتر از حد مجاز بوده است. تخمین زده می‌شود گازهای سمی، سالانه منجر به 23 هزار و 500 مورد مرگ زودرس می‌شود؛ کمیته چند حزبی از نمایندگان، این مشکل را حالت اضطراری در بهداشت عمومی خوانده است.

کلاینت ارث، شرکت حقوقی زیست محیطی، دو بار وزرا را در مورد کارآمدی برنامه‌های دولتی کیفیت هوا در دادگاه محکوم کرده است. آخرین دفاعیات وزرا پنجم می منتشر شد اما در سطح گسترده‌ای ناقص دانسته و محکوم شد؛ کلاینت ارث اکنون برای سومین بار علیه دولت اقامه دعوی کرده است.

هولگیت می‌گوید: " آلودگی هوا جدی گرفته نشده است. اکنون وضعیت غریبی است که دولت باید با کشانده شدن چند باره به دادگاه، قوانین مربوطه را تدوین کند. به نظر من واقعا وحشتناک است که ما شروع به برخورد مناسب با این قضیه نکرده و سلامت کودکان و بزرگسالان را در اولویت قرار نداده‌ایم " .

دولت‌های گذشته از جمله در زمانی که کینگ مشاور علمی ارشد دولت بود، رانندگان خودروهای گازوئیلی را از پرداخت مالیات معاف کرده‌اند تا ماشین گازوئیل سوز بخرند چون کمتر گاز دی اکسید کربن منتشر می‌کنند. باید مقررات سخت گیرانه‌تری درباره محدود کردن انتشار گاز دی اکسید نیتروژن از گازوئیل هم تدوین می‌شد اما فریبکاری و استفاده از خلاهای قانونی توسط کارخانجات ماشین‌سازی منجر به تولید ماشین‌هایی شد که در جاده‌ها آلودگی بسیار بیشتری نسبت به تست‌های آزمایشگاهی تولید می‌کردند.

ترجمه: محسن حدادی

L-960323-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید