Iranian Agriculture News Agency

25خرداد روز جهانی باد

بیش از 80 کشور برای تولید برق از انرژی باد استفاده می‌کنند

روز جهانی باد، یک رویداد بین‌المللی است که همه ساله در تاریخ 15 ژوئن متقارن با 25 خرداد رخ می‌دهد. ماجرای توجه و اهمیت به اختصاص روزی به نام باد جسته و گریخته از سال 2007 آغاز شد اما نام‌گذاری آن به‌صورت رسمی در سال 2012 اتفاق افتاد.

بیش از 80 کشور برای تولید برق از انرژی باد استفاده می‌کنند

کیومرث کلانتری، مدیر کل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست

روز جهانی باد، یک رویداد بین‌المللی است که همه ساله در تاریخ 15 ژوئن متقارن با 25 خرداد رخ می‌دهد. ماجرای توجه و اهمیت به اختصاص روزی به نام باد جسته و گریخته از سال 2007 آغاز شد اما نام‌گذاری آن به‌صورت رسمی در سال 2012 اتفاق افتاد.

روز جهانی باد در واقع یک اقدام هماهنگ از سوی "انجمن انرژی بادی اروپا " (EWEA) و"شورای جهانی انرژی باد " (GWEC ) است برای آگاهی رسانی نسبت به نقش و اهمیت باد، در اکوسیستم‌های مختلف و تغییرات آب و هوایی و منبعی پایان ناپذیر در تولید انرژی پاک و رایگان، که شناخت و استفاده‌ی خردمندانه از این نیروی شگرف طبیعی، می‌تواند چهره‌ی کنونی جهان را دگرگون سازد .

(EWEA) صدای صنعت باد است و با بیش از 450 عضو فعال در بیش از 50 کشور، به ترویج بهره‌برداری از انرژی باد در اروپا و سراسر جهان می‌پردازد و به تجزیه و تحلیل، تدوین و سیاستگذاری برای صنعت باد در مورد مسائل کلیدی و استراتژیک، همکاری با صنعت و موسسات پژوهشی در تعدادی از پروژه‌های تحقیقاتی توسعه‌ی بازار و فن‌آوری، تولید انواع زیادی از ابزار اطلاعات و مدیریت کمپین‌هایی با هدف بالا بردن سطح آگاهی در مورد مزایای باد و افزایش پذیرش اجتماعی و دسترسی آسان به اطلاعات معتبر مشغول است .

(GWEC) یک سازمان مبتنی بر عضو است که اعضای آن متشکل از بیش از 1500 شرکت، سازمان و موسسه در بیش از 80 کشور، از جمله تولید کنندگان، توسعه دهندگان، تامین کنندگان جزو، موسسات تحقیقاتی ملی باد، انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر، ارائه دهندگان خدمات برق، امور مالی، شرکت‌های بیمه و شرکت‌های حقوقی است. ماموریت آنها این است که از طریق تعامل با سیاستگذاران ملی و بین‌المللی و کار با انجمن‌های صنعتی برای کمک به ایجاد و رونق بازارهای نوین برای انرژی باد مانند (UNFCCC) ، آژانس بین المللی انرژی، موسسات مالی بین المللی، اطمینان حاصل کنند از این‌که نیروی باد، خود را به عنوان پاسخ به چالش‌های انرژی امروز، ارائه‌‌ مزایای محیط زیستی و اقتصادی، مطرح و کاملا توجیه کرده است .

کشف بیش از پیش قدرت انرژی باد، می‌تواند سیستم‌های تولید انرژی را تغییر و به واسطه آن، اقتصاد جهان را رشد داده و هزاران شغل ایجاد کند .

در بیش از 80 کشور در سراسر جهان، برای تولید انرژی به ویژه برق، از این منبع پاک و تجدید پذیر و مقرون به صرفه در مزارع باد، استفاده و برای هزاران نفر اشتغال ایجاد می‌شود . امروزه بهره‌برداری از قدرت باد که یکی از منابع طبیعی پایدار است در دنیا روز به روز در حال افزایش بوده و با این راهکار مناسب، هزینه‌های استفاده از آن و میزان تخریب محیط زیست و منابع زیستی، در حال کاهش است چرا که تولید برق توسط انرژی باد، بسیار ارزان‌تر از استفاده ازسوخت‌های فسیلی بوده و از تولید دی اکسید کربن جلوگیری می‌کند و در پاکیزه کردن هوا سودمند است .

در ایران نیز لازم است در حوزه‌های مختلف سیاستگذاری‌ها و تصمیم سازی‌ها تجدیدنظر کرده و برای رفع موانع و مشکلات حاکم بر تولید انرژی و برق، معماری و شهرسازی، ساختمان سازی، آمایش سرزمین در مکان یابی اجرای پروژه‌های صنعتی و کشاورزی، چاره اندیشی کنیم و به سمت کاستن از بهره برداری از نیروگاه‌هایی با سوخت‌های فسیلی، آلوده‌کننده و گران، تغییر مبلمان شهری در ساختمان سازی با جهت یابی و ارتفاع مناسب، مکان یابی ساخت کارخانه‌ها با درنظرداشتن جهت وزش باد نسبت به کارکرد آنها و نکات مهمی مانند آنچه گفته شد برویم و با توجه به شرایط مناسب اقلیمی کشور و ظرفیت‌های بادی آن، از این انرژی پاک، تجدیدپذیرو ارزان خردمندانه بهره بگیریم و بدانیم که اگرچه ممکن است عملی کردن موارد پیش گفته، هزینه بر باشد اما سود حاصل از آن، در کوتاه مدت هزینه ها را جبران کرده و ارزش افزوده فراوان خواهد داشت .

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید