Iranian Agriculture News Agency

پژوهشگر اقتصاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا:

نمی‌توان بازار را از وزارت جهاد کشاورزی گرفت

در حالی که مجلس برای تشکیل وزارت بازرگانی برنامه‌ریزی می‌کند، اما مخالفان این طرح روز به روز افزایش یافته و از زوایای مختلف، آن را نقد می‌کنند.

نمی‌توان بازار را از وزارت جهاد کشاورزی گرفت

در حالی که مجلس برای تشکیل وزارت بازرگانی برنامه‌ریزی می‌کند، اما مخالفان این طرح روز به روز افزایش یافته و از زوایای مختلف، آن را نقد می‌کنند.

یکی از پژوهشگران اقتصاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: جدایی بخش بازار از وزارت جهاد کشاورزی، امری غیرمنطقی تلقی می‌شود و نمی‌توان بخش تجارت را از وزارتخانه متولی تولید گرفت.

کوهسار خالدی افزود: برنامه‌ریزان در سال‌های گذشته، با بررسی زوایای مختلف، در نهایت به این نتیجه رسیدند که با اجرای طرح انتزاع، حوزه بازار را به وزارت جهاد کشاورزی متصل کنند تا مدیریت تولید به صورت زنجیر‌وار، حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان، ارتباط چندانی با بازار ندارند، اظهار کرد: دست‌کم 80 درصد کشاورزان، تسلطی بر این حوزه نداشته و تنها روی تولید متمرکز هستند؛ زیرا بیشتر آنها را بهره‌برداران خرده‌پایی تشکیل می‌دهد که به‌دلیل سنتی و منزوی بودن در مناطق روستایی، با این مقوله بیگانه‌اند. اگر هم می‌خواستند، نمی‌توانستند کاری از پیش ببرند و تقریبا تمام محصولات‌شان به غیر از آنهایی که مشمول خرید تضمینی است، به دست دلالان و واسطه‌ها می‌افتد.

این پژوهشگر ادامه داد: به همین دلیل قرار بر این شد که تمامی وظایف بخش بازرگانی کشاورزی، به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود تا از هم گسیختگی از بین برود و بین واردات و صادرات محصولات مختلف، منطقی قابل قبول ایجاد شود؛ زیرا تا پیش از آن، هماهنگی برای این منظور وجود نداشت و سیاست‌گذار و متولی، یکی نبودند.

خالدی با بیان اینکه حمایت از تولید کشاورزی، بدون توجه به حوزه تجارت خارجی، امکان‌پذیر نیست، تأکید کرد: طرح انتزاع، بخش بازرگانی را در اختیار کشاورزی قرار داد تا از واردات بی‌رویه به‌ویژه در زمان برداشت محصول، جلوگیری شود؛ بنابراین طرح نامبرده، زنجیره‌ای را ایجاد کرده که تولید تا مصرف را مدیریت می‌کند.

وی یادآور شد: این در حالی است که هنوز ابزارهای لازم برای کنترل قیمت‌ها در بازار داخلی در اختیار وزات جهاد کشاورزی نیست و این وزارتخانه به طور مستقیم در آن دخالت نداشته است. به همین دلیل، وقتی برخی سودجوها با شانتاژهای رسانه‌ای قیمت یک محصول مانند گوشت را در بازار افزایش می‌دهند، برخی‌ها وزارتخانه را مقصر می‌دانند. در صورتی که مسئولان کشاورزی، از وجود دام به اندازه کافی در کشور خبر می‌دهند.

خالدی بیان کرد: اگر وظایف بازرگانی از کشاورزی جدا شود، طبق تجربه سال‌های گذشته، این مقوله به دست کسانی می‌افتد که با کشاورز و کشاورزی هماهنگ نبوده و بیشترین خسارت، متوجه کشاورز زحمت‌کش خواهد بود.

وی معتقد است: هیچ استدلالی نمی‌توان برای تشکیل وزارت بازرگانی پیدا کرد که بر ادغام آن در سال‌های گذشته، بچربد. البته شاید برخی مشکلات بازار را بهانه‌ای جهت ناکارآمد جلوه دادن وزارت جهاد کشاورزی بدانند، اما باید قبول کرد که هنوز زمان برای ارزیابی این موضوع، کافی نیست و باید بسیار بیشتر از اینها به متولیان مربوطه فرصت داد./

V-960323-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید