Iranian Agriculture News Agency

وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد:

صنایع کشاورزی 90 میلیون تن ظرفیت تولید دارند

ظرفیت اسمی تولید صنایع تبدیلی و وابسته به کشاورزی در کشور 90 میلیون تن و سه برابر ظرفیت صنایع فولادی است که 160 هزار نفر در این زمینه مشغول به کار هستند.

به گزارش خبرنگار ایانا، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست شب گذشته اکسپو میلان گفت: در نمایشگاه اکسپو میلان توانمندی‌های کشورهای مختلف از مواد غذایی و محصولات کشاورزی تا فرهنگ سیاست و تجارت در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

مهدی غضنفری افزود: برای هرچه بهتر برگزار شدن غرفه ایران در نمایشگاه 2015 میلان یک جشنواره و همایش غذا و زمین در فاصله زمانی سه سال باقی مانده برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از فرهیختگان کشور دعوت به ارائه ایده‌های خود برای کمک‌رسانی در این زمینه می‌شود.

غضنفری با انتقاد از نظام توزیع، فرصت و ثروت در جهان ادامه داد: دلیل وجود گرسنگی در جهان چیست؟ نمایشگاه‌هایی مانند اکسپو در نظام جهانی به دلایل ریشه ای آن و رویه استعمار و نابودی جنگل‌ها و مراتع پرداخته نمی‌شود.

وی تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد که در این دهکده جهانی فرصت‌ها به‌طور برابر توزیع نمی‌شود. ترحم وجود دارد، ولی عدالت نه و بعضی از کشورها برای سایر کشورها اشک تمساح می‌ریزند.

این مقام مسئول یادآور شد: کشور ایران به‌دنبال تعامل مناسب با اقتصاد و فرهنگ جهانی است و برای این کار از همه حوزه‌های تخصصی بهداشت کشاورزی آب، غذا و... کمک گرفته می‌شود.

غضنفری تأکید کرد: برای معرفی هرچه بهتر دست‌آوردهای کشور، هر استان دست‌آوردهای خود را در این زمینه معرفی کرده و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی صادرات صنایع تبدیلی وابسته به کشاورزی را دو میلیارد دلار عنوان کرد و اظهار داشت: سهم صنایع غذایی و آشامیدنی ایران در بازارهای توسعه 12 درصد است.

غضنفری همچنین گفت: ایران دارای ظرفیت اسمی صنایع تبدیلی وابسته به کشاورزی تا 90 میلیون تن است که سه برابر ظرفیت صنایع فولاد برآورد شده است.

وی میزان فرصت اشتغال تعریف شده در صنایع تبدیلی وابسته به کشاورزی را 160 هزار نفر عنوان کرد.

غضنفری در پایان با اشاره به واردات چهار میلیارد دلاری در این حوزه افزود: نرخ صادرات صنایع غذایی 21 درصد رشد داشته ولی واردات صنایع غذایی چهار درصد و امیدواریم تا زمان اکسپو 2015 تراز تجاری مثبتی داشته باشد./

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-910310-01_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید