Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز اصلاح‌نژاد دام کشور در گفت‌وگو با ایانا خبر داد:

هدف‌گذاری صادرات 2000 رأس تلیسه هلشتاین تا پایان سال/ آمادگی برای تأمین مواد ژنی مورد نیاز کشورهای همسایه ازجمله قطر

در حالی که ایران تا همین سه دهه گذشته، برای تأمین دام‌های مولد، نیاز به واردات تلیسه داشت، اکنون روند صادرات این محصول با شتابی قابل توجه، رونق گرفته است.

هدف‌گذاری صادرات 2000 رأس تلیسه هلشتاین تا پایان سال/ آمادگی برای تأمین مواد ژنی مورد نیاز کشورهای همسایه ازجمله قطر

در حالی که ایران تا همین سه دهه گذشته، برای تأمین دام‌های مولد، نیاز به واردات تلیسه داشت، اکنون روند صادرات این محصول با شتابی قابل توجه، رونق گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایانا، تلیسه به ماده گاوی گفته می‌شود که تا به حال زایمان نکرده است. بنابراین می‌توان از ظرفیت گوساله‌زایی و تولید شیر آن به نحو مطلوبی استفاده کرد. تلیسه در صنعت دامپروری، از ارزشی فوق‌العاده برخوردار بوده و تقریباً یکی از سرمایه‌های اصلی واحد تولیدی محسوب می‌شود.

آنطور که آمارها نشان می‌دهند، تا اواخر دهه 60 ایران یکی از واردکنندگان تلیسه به‌شمار می‌رفت تا بتواند جمعیت دام مولد اصیل خود را به توازن رسانده و در نهایت از تولید آن، چه در امر شیرخام و چه از لحاظ گوشت، بهره‌برداری کند. خوشبختانه با تلاش مستمر مسئولان و دامداران، روند تولید به سمتی هدایت شد که اکنون نه‌تنها نیازی به واردات تلیسه هلشتاین نیست، بلکه ایران می‌تواند مواد ژنی و تلیسه‌های مورد نیاز کشورهای دیگر ازجمله قطر را به‌راحتی تأمین کند.

رئیس مرکز اصلاح‌نژاد دام کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: طبق هدف‌گذاری صورت گرفته، قرار است تا پایان سال، حداقل دوهزار رأس تلیسه هلشتاین از کشور صادر شود.

محمدرضا ملاصالحی با اشاره به اینکه صادرات این مواد ژنی، هم‌اکنون آغاز شده است، افزود: در سال جاری تاکنون حدود یک‌هزار رأس تلیسه هلشتاین ایرانی به کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و تاجیکستان صادر شده که اینها در کشورهای نامبرده جزو گله‌های شیری محسوب می‌شوند.

وی تأکید کرد: کشور ما آمادگی لازم برای تأمین هر نوع موار ژنی مورد نیاز مانند تلیسه، اسپرم و جنین برای هر کشوری ازجمله قطر را دارد؛ بنابراین اگر تاجران ایرانی در این زمینه فعال شوند، می‌توان صادرات در این بازار را به شدت رونق داد. ضمن اینکه دام ما از لحاظ شرایط اقلیمی به آب و هوای قطر نزدیک‌تر است و اکنون دام‌هایی از نژاد هلشتاین در مناطق نیمه کویری ایران، پرورش می‌یابند.

به گفته رئیس مرکز اصلاح‌نژاد دام کشور، از اینها گذشته فاصله کمی که ایران با قطر دارد، به‌عنوان یک مزیت برای تاجر ما محسوب شده و از این طریق می‌توان ظرفیت صادرات را به مقدار قابل توجهی افزایش داد. این در شرایطی است که برای صادرات اسپرم و جنین، هیچ محدودیتی وجود ندارد و در مورد تلیسه هلشتاین هم پتانسیل‌ها بسیار بالاتر از اینهاست.

ملاصالحی با بیان اینکه هم‌اکنون کیفیت مواد ژنی تولید شده در ایران با نمونه‌های کشورهای پیشرفته مانند آمریکای شمالی برابری می‌کند، ادامه داد: به‌عنوان مثال، در حال حاضر حدود 90 درصد نیاز اسپرم داخلی توسط مدرن‌ترین دستگاه‌ها و آخرین روش‌های روز دنیا تولید شده و نزدیک به 10 درصد واردات نیز برای چرخش ژنتیکی و جلوگیری از همخونی دام‌ها لازم است.

وی در پایان بیان کرد: با توجه به حجم قابل توجهی که از گله‌های نژاد سیمنتال، در حال ورود به ایران است، به‌زودی شاهد تکرار همین موفقیت‌ها درباره این نژاد در ایران خواهیم بود.


تعداد مجوز ارائه‌شده و تعداد تلیسه صادرشده از ایران در چند سال گذشته

سال

صدور مجوز

صادرات (رأس)

93

845

مجموع دو سال: 647

94

633

95

1510

1069

96

309 (تاکنون)

132 (تا پایان فروردین)

V-960324-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید