Iranian Agriculture News Agency

تحقیقات نشان می‌دهد:

آلودگی هوا در حال نابودی اکوسیستم مهم چین است

ابعاد خسارت شگفت‌آوری که انتشار کربن ناشی از فعالیت‌های انسانی به قابلیت بازسازی اکوسیستم چین می‌زند، مشخص شده است.

آلودگی هوا در حال نابودی اکوسیستم مهم چین است

ابعاد خسارت شگفت‌آوری که انتشار کربن ناشی از فعالیت‌های انسانی به قابلیت بازسازی اکوسیستم چین می‌زند، مشخص شده است.

به گزارش ایانا از ساینس دیلی ، یک تحقیق بین‌المللی به مدیریت دانشگاه اگزتر، تاثیرات واقعی آلودگی هوا در ممانعت از قابلیت درختان و فضای سبز محلی در جذب و ذخیره کربن از اتمسفر را بررسی کرده است.

در این تحقیق، مجموعه تاثیراتی که ازن سطحی و ریز ذرات (دو عامل مهم آلایندگی جوی مربوط به سلامت انسان و تغییرات اقلیمی) بر قابلیت فضاهای سبز چین به عنوان یک عامل مهم جذب کننده کربن دارند، بررسی شده است.

در این تحقیق مشخص شد که تخریب فضاهای سبز ناشی از ازن - که فتوسنتز برگ‌ها را با اکسید کردن سلول‌های گیاه تضعیف می‌کند- بسیار بیش تر از هر تاثیر مثبتی است که ریز ذرات ممکن است بر جذب کربن از طریق پراکنده ساختن نور خورشید و پایین آوردن دما داشته باشند. این مطالعه در مجله Atmospheric Chemistry and Physics چاپ شده است.

پروفسور نادین اونگر از دپارتمان ریاضی دانشگاه اگزتر و یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: "می‌دانیم که چین از بالاترین سطح آلودگی هوا در جهان رنج می‌برد و تاثیرات منفی این امر بر سلامت انسان‌ها و تغییرات آب و هوایی به خوبی به اثبات رسیده است.

اما آنچه کمتر درک شده تاثیری است که این آلودگی بر توازن کربن در منطقه دارد. تصور می‌شود اکوسیستم‌های زمینی در چین یک بستر طبیعی برای کربن به‌وجود می‌آورند اما ما نمی‌دانستیم که آلودگی هوا مانع جذب کربن می‌شود یا جذب آن را افزایش می‌دهد.

آنچه که از این مطالعه روشن می‌شود این است که اثر تخریبی ازن بر گیاهان، بسیار بیشتر از هر گونه سودی است که افزایش در ریز ذرات ممکن است داشته باشد. این امر هشداری صریح است که باید برای جلوگیری از تاثیراتی که آلودگی انسانی بر این بخش از جهان دارد، پیش از آنکه بسیار دیر شود، اقدامات لازم انجام شود".

این تیم از آخرین مدل‌های کامپیوتری روز در کنار مجموعه وسیعی از داده‌های سنجشی استفاده کرده است تا تاثیرات جداگانه و ترکیبی آلودگی ازون و ریزگردها را در شرق چین ارزیابی کند.

در این مطالعه مشخص شد که زمانی که میزان ازن سطحی افزایش می‌یابد، میزان کربنی که گیاهان می‌توانند در یک اکوسیستم جذب کنند، به شدت کاهش می‌یابد.

این کاهش، به طرز قابل توجهی از تاثیری که ریز ذرات در تحریک گیاهان به افزایش جذب کربن از طریق کاهش دمای سایبانی و افزایش پراکنده سازی نور دارند، بیشتر است.

پروفسور اونگر اضافه می‌کند: "نتایج ما کاهش شدید تاثیر آلودگی هوا بر جذب کربن خاک را در چین امروزی نشان می‌دهد. این امر به چندین دلیل اهمیت دارد؛ کمترین دلیل این است که افزایش سطح ازن تولید شده بر اثر آلاینده‌های انسانی در منطقه به رشد خود ادامه می‌دهد مگر اینکه اقدام موثری انجام شود.

اگر ( البته این یک اگر بزرگ است) چین آلودگی هوای خود را تا بیشترین حد ممکن کاهش دهد، می‌توانیم تا 70 درصد از میزان آسیب وارده به اکوسیستم‌ها بکاهیم و از این زیست بوم مهم و کاهش گرمایش جهانی در دراز مدت حمایت کنیم./


ترجمه: محسن حدادی

L-960325-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید