Iranian Agriculture News Agency

بر اساس یک تحلیل:

غول‌های نفتی باید تا سال 2035 سرمایه‌گذاری هنگفتی در انرژی‌های تجدیدپذیر انجام دهند

کاهش تقاضا برای نفت و پیش بینی‌های مربوط به رشد سریع در انرژی‌های سبز، فعالیت شرکت‌های نفتی را با تهدید مواجه می‌کند.

غول‌های نفتی باید تا سال 2035 سرمایه‌گذاری هنگفتی در انرژی‌های تجدیدپذیر انجام دهند

کاهش تقاضا برای نفت و پیش بینی‌های مربوط به رشد سریع در انرژی‌های سبز، فعالیت شرکت‌های نفتی را با تهدید مواجه می‌کند.

به گزارش ایانا از گاردین ، بر اساس یک تحلیل از چگونگی تاثیر تغییرات جهانی بر دگرگونی وضعیت بخش انرژی، بیش از یک پنجم سرمایه‌گذاری توسط کمپانی‌های بزرگ نفتی و گازی در یک دهه آینده باید در انرژی خورشیدی و بادی باشد.

گروه تحقیقاتی وود مکنزی می‌گوید کاهش تقاضا برای نفت و پیش بینی رشد سریع در انرژی‌های تجدید پذیر، تهدیدها و فرصت‌هایی را پدید می‌آورند که شرکت‌هایی مثل بریتیش پترولیوم و شل و توتال نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند.

والنتینا کرتشمار مدیر این تحقیق می‌گوید: "اکنون قابلیت‌های نهفته در ورای این تکنولوژی‌ها را نمی‌توان متوقف کرد. شرکت‌های نفتی در حال درک این حقیقت‌اند که این یک جریان مهم است که کنار نخواهد رفت؛ قطعا تهدیدی جدی برای کسب و کار آنها خواهد بود".

تحلیلگران دریافتند که شرکت‌های بزرگ حوزه انرژی باید تا سال 2035 بیش از 350 میلیارد دلار بر روی انرژی باد و خورشیدی سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانند به اندازه 12 درصد سهمی که از بازار نفت و گاز در اختیار دارند، از بازار انرژی در آینده سهم داشته باشند.

وودمکنزی اذعان کرده است که پرداخت چنین مبلغی حتی برای شرکت‌های نفتی نیز رقمی بالاست و بنابراین سناریویی غیر محتمل به شمار می‌رود اما پیش‌بینی کرده است که حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند پس از سال 2030، بیش از یک پنجم سرمایه‌گذاری‌ها را به خود اختصاص دهد.

بیشتر غول‌های نفتی در پی سیاست‌های مربوط به تغییرات اقلیمی و کاهش تقاضا به آهستگی در حال تغییر کردن هستند.

شرکت استات اویل نروژ قصد دارد اواخر سال جاری نخستین مزرعه بادی فراساحلی شناور در جهان را در اسکاتلتد بسازد تا نمونه‌های موجود توربین‌های فراساحلی خود را روی آب شناور کند. شل در نشست عمومی سالانه خود در ماه می چندین ساعت را صرف توصیف تعهد خود به جلوگیری از تغییرات اقلیمی و پروژه‌های خود در بخش انرژی‌های تجدید پذیر مانند مزرعه‌های بادی در سواحل هلند کرد.

وود مکنزی می‌گوید بیشتر شرکت‌های نفت و گازی دریافته‌اند که انرژی‌های تجدیدپذیر تهدید بسیار جدی برای آنهاست و باید با تنوع بخشی به فعالیت‌های خود با این تهدید مقابله کنند.

کرتشمار می‌گوید: غنیمت شمردن فرصت، در این بازار رو به رشد، یک انگیزه است اما نباید این را هم فراموش کنیم که بر روی سرمایه‌گذاران فشار وجود دارد. مثلا 62 درصد از سهامدارانی که در نظر سنجی شرکت اکسون شرکت کرده بودند خواستار این بودند که شرکت درباره مساله تغییرات اقلیمی موضع خود را به طور شفاف اعلام کند.

وود مکنزی، مانند بی پی پیش‌بینی می‌کند تقاضا برای انرژی‌های تجدید پذیر در دو دهه آینده بسیار بیشتر از تقاضا برای نفت باشد. این تحلیلگران برای انرژی باد نرخ رشد سالانه 6 درصد و انرژی خورشیدی 11 درصد در مقایسه با رشد تقاضای نیم درصدی برای نفت پیش‌بینی کردند.

وود مکنزی می‌گوید مزارع بادی فرا ساحلی احتمالا جذاب‌ترین تکنولوژی آینده در زمینه انرژی خواهد بود به خاطر اینکه قابل مقایسه با حفاری‌های حوزه نفت و گاز هستند. وی ادامه می‌دهد: اما کاهش اساسی در هزینه‌ها برای انرژی بادی و خورشیدی به معنای این است که در برخی جاها هر دوی این تکنولوژی‌ها اکنون بدون نیاز به یارانه هستند.

کرتشمار می‌گوید شرکت‌های اروپایی نفت و گاز در مقایسه با رقبای آمریکایی خود با اشتیاق بسیار بیشتری به سراغ انرژی‌های تجدید پذیر رفته‌اند زیرا هزینه تولید نفت و گاز شرکت‌های آمریکایی کمتر است.

استات اویل می‌گوید اکنون در حدود 100 نفر را بخش راهکارهای انرژی خود استخدام کرده که شامل انرژی بادی می‌شود. بخش گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر شرکت فرانسوی توتال که شامل انرژی خورشیدی، سوخت‌های زیستی و باتری‌ها و همچنین گاز می‌شود، 13 هزار نفر را استخدام کرده و در سال 2016 4.7 میلیارد دلار در این بخش‌ها هزینه کرده است.

شرکت انگلیسی هلندی شل می‌گوید بخش انرژی‌های نو این شرکت تا سال 2020، سالانه یک میلیارد دلار در حوزه سوخت‌های زیستی، هیدروژنی و انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری خواهد کرد؛ همچنین گفته می‌شود سال گذشته این شرکت 200 میلیون دلار صرف توسعه و تحقیق کرده است.

وود مکنزی می‌گوید بازگشت سرمایه در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر، نصف نفت و گاز است اما درآمدزایی طولانی مدت از زیرساخت‌هایی مانند مزارع بادی می‌تواند کمک کند که این شرکت‌ها پاسخگوی هزینه‌های خود باشند.

تحلیلگران هشدار می‌دهند اگر بخش انرژی بادی و خورشیدی با سرعتی بیش از حد انتطار توسعه یابد، شرکت‌هایی که در تغییر رویکرد خود تاخیر می‌کنند، با خطر بیرون ماندن از قافله رقابت مواجه خواهند بود.

درآمد حاصل از فعالیت در حوزه نفت و گاز اکنون 33 برابر بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر است اما تا سال 2035 این رقم به 13 برابر می‌رسد. گفته می‌شود شرکت توتال تنها شرکت نفتی اروپایی است که انرژی‌های تجدیدپذیر را جدی گرفته است.

گرگ موتی از موسسه Oil Change International می‌گوید: توتال برنامه‌های بلند پروازانه‌ای دارد. انرژی‌های تجدیدپذیر، از نظر شرکت‌های شل و بریتیش پترولیوم برای تبلیغات نمایشی خوب است اما آنها هیچ کار مهمی در این حوزه نمی‌کنند. از این رو، این نظریه که همه شرکت‌های بزرگ، 20 درصد از سرمایه‌گذاری خود را به بخش انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص دهند، فکر شجاعانه‌ای است.

اما وی می‌گوید: "حتی سرمایه‌گذاری 20 درصدی در این بخش، با اهداف توافق نامه آب و هوایی پاریس همخوانی ندارد. این رقم حتی نزدیک به چشم‌انداز توافق پاریس هم نیست. روی دیگر این سکه این است که هنوز 80 درصد از سرمایه‌گذاری‌ها باعث تداوم مشکلات خواهد بود."/


ترجمه: محسن حدادی

L-960327-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید