Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه میهن در گفت‌وگو با ایانا خبر داد:

پیشنهاد ارائه تسهیلات 400 میلیارد تومانی برای تولید تخم‌مرغ/ افزایش 20 درصدی قیمت تصویب‌شده تخم‌مرغ در دستور کار

اگرچه بخشی از خسارت سال گذشته تولیدکنندگان تخم‌مرغ، به خاطر آنفلوآنزا از طرف بیمه جبران شده است، اما فعالان این عرصه برای ادامه کار خود نیاز به تسهیلات بیشتری خواهند داشت.

پیشنهاد ارائه تسهیلات 400 میلیارد تومانی برای تولید تخم‌مرغ/ افزایش 20 درصدی قیمت تصویب‌شده تخم‌مرغ در دستور کار

اگرچه بخشی از خسارت سال گذشته تولیدکنندگان تخم‌مرغ، به خاطر آنفلوآنزا از طرف بیمه جبران شده است، اما فعالان این عرصه برای ادامه کار خود نیاز به تسهیلات بیشتری خواهند داشت.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار میهن امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: از طرف این اتحادیه به سازمان مدیریت پیشنهاد شده تا اعتباری 400 میلیارد تومانی برای پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به تولیدکنندگان تخم‌مرغ در نظر گرفته شود.

رضا ترکاشوند با اشاره به اینکه بخشی از زیان‌های مالی که سال گذشته مرغداران مرغ تخم‌گذار متحمل شدند، توسط بیمه جبران شده است، افزود: اما این مقدار کافی نیست و مرغداران برای ادامه فعالیت نیاز به تسهیلات با نرخ بهره تک‌رقمی دارند. زیرا بیشترین خسارت از آنفلوآنزای پرندگان متوجه تولیدکنندگان تخم‌مرغ بود.

وی عنوان کرد: در سال 95 با وجود اینکه بیش از 20 درصد ظرفیت تولید تخم‌مرغ با مشکل روبه‌رو شد، اما خوشبختانه در بازار، کمترین نوسان و کمبودی به وجود نیامد و بخش خصوصی به خوبی توانست بازار را مدیریت کند.

به گفته ترکاشوند، معمولاً گله‌های مرغ تخم‌گذار بالای 80 هفتگی حذف می‌شوند، اما سال گذشته با توجه به تلفات به وجود آمده به تولیدکنندگان اجازه داده شد تا گله‌ها را بیش از زمان گفته شده نگه دارند و از پتانسیل تولیدی آنها استفاده کنند. زیرا مرغ تخم‌گذار در این سن تا 70 درصد راندمان تولید دارد؛ بنابراین با مشارکت مرغداران، حذف این گله‌ها تا بهار به تعویق افتاد و پس از آن با هماهنگی‌های به عمل آمده ازجمله کارخانه‌های سوسیس و کالباس، برای حذف اقدام شد.

وی ادامه داد: به‌دلیل شیوع آنفلوآنزا در سال 95 حدود 12 میلیون مرغ تخم‌گذار از بین رفت که 10 درصد آن در سن تولید بود و 54 درصد نیز سن اقتصادی داشت. بقیه آنها بالاتر از سن اقتصادی بودند. البته با پیگیری‌های صورت‌گرفته بخش بزرگی از خسارت‌ها توسط بیمه پرداخت شد. به همین دلیل صادرات تخم‌مرغ تا 40 هزار تن کاهش یافت و اگر این بیماری نبود، تاجران ایرانی می‌توانستند بیش از 70 هزار تن از این محصول را صادر کنند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار میهن با بیان اینکه اکنون قیمت تخم‌مرغ درب مرغداری 500 تومان در هر کیلوگرم پایین‌تر از نرخ مصوب است، اظهار کرد: آخرین بار در تاریخ هشتم اردیبهشت‌ماه سال 93 قیمت تخم‌مرغ، چهارهزار و 200 تومان به ازای هر کیلوگرم به تصویب رسید؛ بنابراین قیمت گفته‌شده به هیچ عنوان با هزینه‌ها و شرایط تولید همخوانی ندارد. این در شرایطی است که خرید و فروش تخم‌مرغ پایین‌تر از مقدار تعیین شده صورت می‌گیرد. پس مرغداران بیش از پیش ضرر می‌کنند.

ترکاشوند یادآور شد: اکنون با محاسبات صورت گرفته، حداقل 20 درصد باید به قیمت پیشین تنظیم بازار افزوده شود. البته این تنها یک شاخص و معیار برای متعادل کردن بازار محسوب می‌شود و تعیین‌کننده اصلی قیمت‌ها نظام عرضه و تقاضاست.

وی تأکید کرد: در حال حاضر اگرچه توان تولید تخم‌مرغ در کشور بیش از یک میلیون و 200 هزار تن برآورد می‌شود، اما با توجه به موانعی که برای صادرات وجود دارد و همچنین تقاضای داخلی، تولید از 850 هزار تن تجاوز نمی‌کند.

ترکاشوند با اشاره به عملکرد مطلوب صندوق حمایت از صنعت طیور، بیان کرد: برای تنظیم بازار، افزایش صادرات و حتی خرید تضمینی تخم‌مرغ، از صندوق کمک می‌گیریم. به‌طوری‌که در سال گذشته در سه مرحله، شش میلیارد تومان تسهیلات اخذ شد و امسال نیز تاکنون همین مقدار دریافت شده است. بنابراین بهترین نهادی که می‌تواند صنعت را از لحاظ مالی یاری کند، صندوق حمایت از صنعت طیور است./

V-960327-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید