Iranian Agriculture News Agency

استاد دانشگاه اوهایو آمریکا در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

فرار از قوانین دست‌وپاگیر با بهانه ورود جوجه به بورس/ جوجه بورسی در کشورهای پیشرفته معنا ندارد

در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان، بر عرضه جوجه یکروزه از طریق بورس کالا تأکید دارند، اما یکی از استادان دانشگاه آمریکا با این موضوع، کاملاً مخالف است.

فرار از قوانین دست‌وپاگیر با بهانه ورود جوجه به بورس/ جوجه بورسی در کشورهای پیشرفته معنا ندارد

در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان، بر عرضه جوجه یکروزه از طریق بورس کالا تأکید دارند، اما یکی از استادان دانشگاه آمریکا با این موضوع، کاملاً مخالف است.

استاد دانشگاه اوهایو آمریکا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره معایب عرضه جوجه یکروزه در بورس کالا گفت: هرچند که برخی مدعی هستند با ورود جوجه به بورس، تمام مشکلات ازجمله نوسانات قیمتی حل می‌شود، اما این اتفاق عواقب مطلوبی در پی نداشته و به‌نظر نمی‌رسد هدف از آن، کنترل قیمت‌ها باشد.

عبدالرضا کامیاب با اشاره به اینکه بیشتر تولیدکنندگان ایرانی برای فرار از یک‌سری مسائل، به اقدامات اشتباه روی می‌آورند، افزود: عرضه جوجه یکروزه در بورس، نمی‌تواند هدفی جز کنار زدن قوانین دست‌وپاگیر و همچنین فرار از تعزیرات حکومتی برای مرغ مادری‌ها به دنبال داشته باشد.

به گفته وی، برخی تصور می‌کنند برای حل مشکلات صنعت طیور، باید از سیستم بورس استفاده کرد؛ این در حالی است که جوجه یک موجود زنده است و با دیگر کالاها بسیار تفاوت دارد. به عبارتی قبل از خرید آن باید فاکتورهایی مانند چگونگی پرورش گله مادر، واکسن‌های تزریق شده، نوع تغذیه، مشخصات دقیق جوجه، مکان جوجه، زمان، وسیله و مقصد جوجه کاملاً مشخص باشد. بنابراین جوجه را نمی‌توان با کالاهایی مانند طلا، مس و یا نقره هم‌سطح قرار داد. ضمن اینکه برای فعالیت در بورس، دسترسی به اینترنت الزامی است و مرغداری که در یک روستای محروم بدون اینترنت فعالیت می‌کند، باز هم مجبور است جوجه مورد نیاز خود را از دلال بخرد.

استاد دانشگاه اوهایو آمریکا عنوان کرد: به‌دلیل مشکلات فراوانی که در این راه وجود دارد، به نظر می‌رسد که مرغ مادری‌ها قصد دارند این بار تمام مشکلات بالا بودن قیمت‌ها را به گردن بورس بیندازند و از این طریق از تیررس تعزیرات حکومتی بگریزند.

کامیاب معتقد است: اگر قرار باشد قیمت‌ها را نظام عرضه و تقاضا تعیین کند، پس چه لزومی به دخالت دولت برای کنترل قیمت‌ها و یا دستورالعمل‌های پرورشی وجود دارد؟ در کشورهای خارجی، دولت تنها وظیفه کنترل محصولات مختلف از نظر سلامتی و کیفیت را در اختیار دارد. این در حالی است که ایران با پشتوانه 60 سال تجربه در این صنعت، هنوز موفق به صادرات مرغ به کشوری که دارای سیستم تولید صنعتی باشد، نشده و بیشتر صادرات ما به کشورهایی می‌رود که دولت آنجا از نظر سیستم کنترلی ضعیف عمل می‌کنند؛ مانند عراق یا افغانستان.

وی بیان کرد: در کشورهای پیشرفته مانند آمریکا اگرچه تعریف مشخصی برای ورود مواد اولیه مانند گندم، جو، ذرت و غیره وجود دارد، اما عرضه نهاده‌ای مثل جوجه یکروزه یا حتی محصول مرغ، هیچ معنا و مفهومی نداشته و از اساس، غلط است.

کامیاب یادآور شد: در این کشورها به دلیل فعالیت تمام واحدهای تولیدی در قالب زنجیره یا تعاونی، جوجه‌ای باقی نمی‌ماند که وارد بورس شود. این در حالی است که در ایران، حتی برخی زنجیره‌ها هم قصد عرضه جوجه در بورس را دارند.

صحبت‌های این کارشناس در حالی است که رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی، به ایانا گفته بود: "قیمت جوجه یک روزه چند ماه است که افزایش پیدا کرده و یکی از راه‌هایی که بتواند قیمت این محصول را متعادل کند، عرضه در بورس کالا است؛ بنابراین با توجه به مزیت‌های بورس کالا، قرار است در آینده‌ای نزدیک کل تولیدات مرغداران عضو انجمن مربوطه برای تنظیم بازار مرغ در بورس عرضه شود."/

V-960327-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید