Iranian Agriculture News Agency

کتاب 10 تجربه موفق دفتر عمران ملل متحد رونمایی شد

امضای تفاهم نامه تعمیم پروژه ترسیب کربن و منارید در ایران

در مراسم روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی که امروز در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزار شد، از کتاب 10 تجربه موفق دفتر عمران ملل متحد رونمایی شد. همچنین دو تفاهم نامه درباره تعمیم پروژه ترسیب کربن و منارید بین دفتر عمران سازمان ملل و سازمان جنگل‌ها به امضا رسید.

امضای تفاهم نامه تعمیم پروژه ترسیب کربن و منارید در ایران

در مراسم روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی که امروز در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزار شد، از کتاب 10 تجربه موفق دفتر عمران ملل متحد رونمایی شد. همچنین دو تفاهم نامه درباره تعمیم پروژه ترسیب کربن و منارید بین دفتر عمران سازمان ملل و سازمان جنگل‌ها به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار ایانا، در مراسم امروز که برای گرامیداشت 17 ژوئن (مصادف با 27 خرداد)، روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی برگزار شده بود، تفاهم نامه همکاری برای تعمیم پروژه ترسیب کربن در استان‌های خراسان شمالی، یزد، گلستان و خراسان جنوبی در سطح 400 هزار هکتار و همچنین تعمیم پروژه منارید در استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی به امضا رسید.

در جریان امضای این تفاهم نامه، گری لوئیس نماینده مقیم دفتر عمران ملل متحد (UNDP) با ابراز خرسندی از تعمیم پروژه ترسیب کربن در پنج پایلوت واقع در چهار استان ایران، به تقاضای دکتر امیر حسنخانی رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی، برای اجرای پروژه ترسیب کربن در چهار شهر خراسان جنوبی این گونه پاسخ داد: من تقاضای وی را دریافت کردم و امیدوارم بتوانیم این کار را انجام دهیم .

نماینده مقیم UNDP در ایران همچنین در جریان رونمایی از کتاب 10 تجربه موفق این مجموعه، بیان کرد: پروژه ترسیب کربن ایران یکی از پروژه‌های موفق برنامه عمران ملل متحد بوده است . وی افزود: در این کتاب 10 پروژه برتر آسیا و اقیانوسه که به اهداف توسعه پایدار کمک کرده‌اند، معرفی شده است.

وی افزود: در کتاب تجربه‌های موفق برنامه عمران ملل متحد برنامه‌هایی از بنگلادش، جزایر سلیمان، چین، هند، مغلوستان، نپال و البته ایران وجود دارد. باید خیلی خرسند باشیم که پروژه ترسیب کربن ایران به عنوان 10 پروژه موفق آسیا و کل جهان شناخته شده است .

خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها نیز در جریان رونمایی از کتاب و امضای تفاهم نامه‌ها بیان کرد: لازم است اعلام کنیم که دستاوردهای طرح ترسیب کربن در پایلوت مدیریت جامع حوضه آبریز، در حال انجام است و نتایج آن در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

پیش از مراسم رونمایی از کتاب و امضای تفاهم نامه، امیر حسنخانی رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی در سخنانی خواستار تعمیم پروژه ترسیب کربن به سه شهرستان طبس، فردوس، سرایان و بوشرویه خراسان جنوبی شد.

وی افزود: تراکم جمعیتی در این استان بسیار کم است. در هر کیلومتر مربع سه نفر در خراسان جنوبی زندگی می‌کنند. جمعیت به دلیل خشک شدن قنات‌ها، پایین رفتن سطح آب چاه‌ها و شور شدن آب، وضعیت شکننده‌ای پیدا کرده و کشاورزان با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

حسنخانی بیان کرد: با توجه به شرایط نامناسب منطقه، احتمال شدت و گسترش یافتن مهاجرت در این منطقه وجود دارد. باید اقداماتی انجام دهیم که منجر به تثبت جمعیت شود.

وی افزود: با توجه به اقدامی که در سربیشه و سرایان خراسان جنوبی انجام شده است و پروژه احیاء اراضی جنگلی و تخریب‌شده با تأکید ویژه بر اراضی تحت تأثیر فرسایش بادی و خاک‌های شور ( RFLDL ) موفق بوده است، تقریبا شاهد تثبیت جمعیت بوده‌ایم. ایجاد اشتغال و توانمندسازی جامعه روستایی، بسیار ارزشمند است.

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی با اشاره به هم مرز بودن خراسان جنوبی و افغانستان گفت: خراسان جنوبی می‌تواند جوامع افغانستان را توانمند کند. بنابراین ایران می‌تواند به عنوان منطقه معین، تجربیات خود را به افغانستان منتقل کند.

وی تاکید کرد: در اجرای برنامه‌های طرح ترسیب کربن، خیرین و دانشگاه‌های کشور نیز آماده مشارکت هستند.

حسنخانی عنوان کرد: اگر پروژهای سازمان ملل و منابع طبیعی در خراسان جنوبی اجرا نشده بود شاید استان ما هم همچون خوزستان دچار ریزگردها می‌شد و با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌شدیم. در این صورت باید وقت و هزینه صرف می‌کردیم تا با این مسایل مبارزه کنیم.

وی عنوان کرد: اگر امروز مشکلی به نام ریزگرد در خراسان جنوبی وجود ندارد، حاصل تلاش بخش منابع طبیعی است.

L-960327-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید