Iranian Agriculture News Agency

صدور حکم دیوان عدالت اروپا به سود صنایع لبنی/ واژه لبنی فقط برای تولیدات حیوانی مجاز است

دیوان عدالت اروپا به تازگی حکم داد که در اروپا واژه لبنی فقط باید برای تولیداتی که از حیوانات گرفته می شود، مورد استفاده قرار گیرد. شیر بارزترین آن هاست.

صدور حکم دیوان عدالت اروپا به سود صنایع لبنی/ واژه لبنی فقط برای تولیدات حیوانی مجاز است


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)- پرویز امانیان:

سال ها پیش یکی از موسسه‌های مستقل از FDA، ادعا کرد که " شیر سویا" واژه‌ی نامناسبی برای این محصول است. در حال حاضر سازمان FDA به تولیدکنندگان این محصول اجازه می‌دهد که محصول خود را با برچسب شیر سویا، به بازار ارائه کنند.
این موسسه ادعا کرده است که FDA تعریفی بدون ارتباط با اجزای تشکیل‌دهنده این محصول ارائه کرده است. هم‌چنین با نامه‌ای درخواست کرده‌اند که تولیدکنندگان محصولات لبنی، این محصول را باید با برچسب " عصاره سویا" یا " نوشیدنی سویا" به بازار ارائه کنند. هم‌چنین این افراد معتقدند که شیر سویا نوعی عوام فریبی محسوب می‌شود زیرا این محصول به هیچ عنوان حاوی مواد اولیه شیر نیست.
شیر حاصل از فرایند و ترشح شیر بدون آغوز ( کلستروم) است که در طول فرایند شیردهی از گاو سالم، حاصل می‌شود. این محصول حدود ۸ درصد ماده جامد بدون چربی و حدود ۳ درصد چربی، دارد. پرسش این‌‌جاست که پس دلیل نام‌گذاری این نوشیدنی به" شیر سویا" چه بوده است؟پرسشی که جز استفاده تجاری هر چند غیر اخلاقی و عوامفریبانه از نام محبوب و معتبر شیر در سبد غذایی دلیل موجه دیگری را به اذهان متبادر نمی کند.

واژه لبنی فقط برای تولیدات حیوانی مجاز است

برای پایان دادن به این مناقشه و در حالی که سال های طولانی این چالش در ایران میان صنایع لبنی و صنایع سویا وجود داشت، سرانجام دیوان عدالت اروپا به تازگی حکم داد که در اروپا واژه لبنی فقط باید برای تولیداتی که از حیوانات گرفته می شود، مورد استفاده قرار گیرد. شیر بارزترین آن هاست، اما دیوان این وضعیت حقوقی را برای کلماتی نظیر خامه، کره، پنیر و ماست دوباره تاکید قرار داده است. همچنین اقدام برای تغییر این کلمات با افزودن یک عبارت توصیفی مانند شیر گیاهی یا پنیر گیاه خواری مجاز نیست .

این دیوان که در لوکزامبورگ قرار دارد، اعلام کرد: محصولات گیاهی نباید با نام شیر یا دیگر محصولات لبنی بازاریابی شود .

این رای به دنبال یک مورد اختلاف نظر بین انجمن Verband Sozialer Wettbewerb و شرکت آلمانی «توفو تاون» که محصولات گیاه خواری را تولید و توزیع می کند، صادر شده است .

کار این انجمن مبارزه با رقابت ناسالم است و شرکت یادشده نیز کار تبلیغ و توزیع تولیدات گیاهی را با عناوین کره توفو، پنیر گیاهی و این گونه نام ها انجام می دهد. هرچند این برند استدلال کرده که مصرف کنندگان می دانند که این تولیدات حیوانی نیست، اما دادگاه به نفع صنایع لبنی رای داده است .

« الکساندر آنتون» دبیر کل انجمن لبنی اروپا در واکنش به حکم این دیوان گفت: یک روز خوب برای صنایع لبنی، ساکنان ناحیه یورو و کل اروپا بود .

در حال حاضر، نبرد مشابهی در آمریکا نیز برای محافظت از واژه های لبنی اتفاق افتاده است. اعضای کنگره اوایل امسال یک طرح قانونی را ارائه کردند که به عنوان قانون دفاع در برابر جایگزین و بدل های ماست، شیر و پنیر با هدف دریافت منظم لبنیات شناخته می شود .

همان طور که نیویورک تایمز خاطرنشان کرده، دادگاه ها عموما طرف صنایع شیر گیاهی را می گیرند، اما اخیرا مدتی است که لابی لبنی موفقیت فراوانی در واشنگتن داشته و در حال حاضر نیز لوایحی در این رابطه در کمیته بررسی است /.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید