Iranian Agriculture News Agency

در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی

عملیات آبخیزداری در 180 دشت کشور تقویت می‌شود

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از تقویت عملیات آبخیزداری در 180 دشت بحرانی کشور در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی دشت‌ها خبرداد.

عملیات آبخیزداری در 180 دشت کشور تقویت می‌شود

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از تقویت عملیات آبخیزداری در 180 دشت بحرانی کشور در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی دشت‌ها خبرداد.

پرویز گرشاسبی در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: از میان دشت‌های بحرانی کشور، حدود 180 دشت در بحث تغذیه آبخوان‌ها در اولویت سازمان جنگل‌ها قرار گرفته است. امیدواریم اجرای عملیات آبخیزداری در این مناطق، در تعادل بخشی دشت‌ها موثر واقع شود.

وی افزود: سازمان جنگل‌ها متولی اجرای طرح‌های کوچک آبی است. در آبخیزداری گاهی استحصال مستقیم آب مد نظر قرار می‌گیرد که با فعالیت‌هایی نظیر استحصال بندها و سدهای کنترل سیلاب، قادر به برداشت مستقیم آب خواهیم بود.

گرشاسبی با اشاره به اثر فعالیت‌های آبخیزداری در تغذیه سفره‌های زیرزمینی گفت: هر فعالیتی که در بالادست حوضه آبخیز انجام شود، مخصوصا عملیاتی که منجر به احیای پوشش گیاهی و حفاظت خاک می‌شود، نسبت استحصال آب در مناطق پایین دست را به نسبت 13 به یک افزایش می‌دهد.

وی در تشریح سخن خود افزود: در بالادست هر میزان آب را ذخیره کنیم، نسبت کاهش تبخیر این عملیات 13 به یک است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان، پروژه‌های کوچک آبی را تاثیرگذارتر از پروژه‌های بزرگ دانست و ادامه داد: با نفوذ آب به داخل زمین، میزان تبخیر کاهش می‌یابد در حالی‌که در سدهای بزرگ و حتی سدهایی که در آبخیزداری ایجاد می‌کنیم، ما شاهد تبخیر منابع آب هستیم. البته سازه‌های ایجاد شده در عملیات آبخیزداری از آنجا که در ارتفاعات بالا ایجاد می‌شوند، اثر تبخیر روی آنها کمتر از سدهایی است که در پایین دست احداث می‌شوند.

وی از توسعه اعتبارات صرف شده برای اجرای عملیات آبخیزداری در کشور خبرداد و گفت: در سال جاری اعتبارات آبخیزداری حدود 2.5 برابر افزایش یافته است. در سال جاری 500 میلیارد تومان اعتبار به عملیات آبخیزداری اختصاص یافته است. این رقم در سال گذشته 210 میلیارد تومان بود.

گرشاسبی بیان کرد: سازمان جنگل‌ها بازه جدیدی برای کار با سایر دستگاه‌ها، مردم و خیرین ایجاد کرده است. تصمیم داریم علاوه بر اینکه 800 هزار هکتار عملیات آبخیزداری دولتی در قالب اقتصاد مقاومتی انجام می‌دهیم، حدود یک میلیون و 200 هزار هکتار کار آبخیزداری با مشارکت خیرین، شهرداری در بخش حوضه‌های آبخیز شهری، وزارت نفت و خود مردم در کشور اجرا کنیم.

L-960328-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید