Iranian Agriculture News Agency

رئیس پژوهشکده چای کشور در گفت‌وگو با ایانا عنوان کرد:

اجرای پروژه آبیاری قطره‌ای در مزارع چای کشور/ تهیه نقشه‌بندی حاصلخیزی خاک باغ‌های چای/ برگزاری همایش ملی چای و دمنوش‌های گیاهی؛ به‌زودی

رئیس پژوهشکده چای کشور با بیان اینکه استفاده از آبیاری قطره‌ای در اراضی شیب‌دار علاوه بر رفع محدودیت‌های موجود، باعث مصرف بهینه کود در مزارع چای بویژه درختچه چای نیز می‌شود، افزود: این پروژه در سه‌هزار مترمربع و در پنج سطح آب، آبیاری و چهار سطح کود نیتروژنی انجام می‌یابد.

اجرای پروژه آبیاری قطره‌ای در مزارع چای کشور/ تهیه نقشه‌بندی حاصلخیزی خاک باغ‌های چای/ برگزاری همایش ملی چای و دمنوش‌های گیاهی؛ به‌زودی

رئیس پژوهشکده چای کشور از اجرای سه پروژه علمی در زمینه چای کشور با همکاری بخش خصوصی در این پژوهشکده خبر داد.

دکتر رضا آزادی، رئیس پژوهشکده چای کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به اجرای سه پروژه علمی با همکاری بخش خصوصی گفت: از این تعداد، یک پروژه اختصاص به اجرای آبیاری قطره‌ای در باغ‌های چای دارد. با توجه به اینکه 75 درصد از باغ‌های چای در اراضی شیب‌دار قرار دارند، آبیاری این مزارع با استفاده از روش آبیاری بارانی صورت می‌گیرد. با توجه به محدودیت‌های این نوع آبیاری در این اراضی مانند تأمین آب بالا دستی، موقعیت باغ‌ها، تأمین برق و... تصمیم گرفته شد پژوهشی در زمینه امکان استفاده از روش آبیاری قطره‌ای در اراضی شیب‌دار صورت گیرد.

وی با بیان اینکه استفاده از آبیاری قطره‌ای در اراضی شیب‌دار علاوه بر رفع محدودیت‌های پیش‌گفته، باعث مصرف بهینه کود در مزارع چای به‌ویژه درختچه چای نیز می‌شود، عنوان کرد: این پروژه در سه‌هزار مترمربع و در پنج سطح آب، آبیاری و چهار سطح کود نیتروژنی انجام می‌یابد.

به گفته آزادی، آب مصرفی در کشت دیم چای عملکرد پنج تا شش تن در هکتار، در آبیاری بارانی 15 تن در هکتار و پیش‌بینی می‌شود در آبیاری قطره‌ای کمی پایین‌تر از آبیاری بارانی عملکرد داشته باشد.

وی تهیه نقشه‌بندی حاصلخیزی خاک باغ‌های چای را از دیگر طرح های پژوهشکده اعلام کرد و یادآور شد: در این پروژه برای رسیدن به فرمول کودی مناسب بسته به مناطق مختلف چای‌کاری، یک‌هزار نمونه مرکب از تمام مناطق چای‌کاری تهیه می‌شود و هر نمونه را در آزمایشگاه آب و خاک پژوهشکده آنالیز یا تجزیه خاک کرده، بر اساس نتایج حاصله آنالیز خاک نقشه‌های پهنه‌بندی با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی تهیه نقشه می‌شوند و در نهایت با استفاده از آن داده‌ها، فرمول مناسب کودی برای هر منطقه پیشنهاد می‌شود.

رئیس پژوهشکده چای کشور بیان کرد: علاوه بر اینها، یک پروژه دیگر نیز با عنوان بررسی کارایی دو فرآورده آلی نماتدکش بر ضدنماتد مولد زخم ریشه چای با حمایت شرکت خصوصی زیست‌فناوران طی سه ماه اخیر در پژوهشکده چای صورت گرفته است.

آزادی با اشاره به عملکرد سه ماهه اخیر پژوهشکده چای ادامه داد: تمدید گواهینامه تأیید صلاحیت آزمایشگاه همکاری با سازمان استاندارد، گواهینامه ثبت علامت پژوهشکده چای با عنوان "چای پژوهشکده وارنا" و عقد تفاهم‌نامه با دانشکده علوم کشاورزی دانشگاه گیلان از دیگر فعالیت‌های پژوهشکده چای طی سه ماه گذشته بوده است.

وی عقد تفاهم‌نامه همکاری با انجمن علمی گیاهان دارویی را از دیگر فعالیت‌های این پژوهشکده دانست و تأکید کرد: به منظور بهره‌گیری از تخصص‌های علمی، تحقیقاتی و کاربردی متقابل در امر توسعه مسائل پژوهشی و علمی مشترک بین دو مجموعه، تفاهم‌نامه‌ای بین پژوهشکده چای و انجمن علمی گیاهان دارویی ایران منعقد شد.

رئیس پژوهشکده چای کشور خاطرنشان ساخت: در این تفاهم‌نامه در زمینه همکاری، تبادل‌نظر و برآورده کردن نیازهای آموزشی و پژوهشی طرفین در چارچوب توافقات، ایجاد ارتباط و تبادل اطلاعات علمی و تحقیقاتی، بهره‌مند شدن طرفین از پتانسیل‌هایی همچون توانایی‌های فکری، تجربی، پژوهشی، آموزشی، آزمایشگاهی، شناخت نیازهای علمی منطقه و تدوین و همکاری در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی مشترک، مشارکت علمی و تحقیقاتی در اجرای پایان‌نامه‌های دانشجویی، برگزاری سمینارهای علمی، کارگاه‌های تحقیقاتی کاربردی و همچنین برپایی جشنواره‌ها، همایش‌ها، گردهمایی‌ها و نشست‌های علمی مشترک گنجانده و تفاهم شده است.

آزادی با اشاره به انتشار 12 عنوان نشریه فنی - ترویجی در حوزه تولید، فرآوری و بازرگانی در سه ماه گذشته امسال از سوی این پژوهشکده اظهار کرد: بازدید معاونت وزیر راه، مسکن و شهرسازی از کارخانه چای‌سازی شهید اسلامی پژوهشکده چای، بازدید اعضای هیأت علمی گروه گیاه‌پزشکی دانشگاه گیلان از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و گلخانه‌ای پژوهشکده و برگزاری جشن شکرانه برداشت چای با حضور مدیران استانی و شهرستانی و پیشکسوتان صنعت چای از دیگر فعالیت‌های پژوهشکده چای کشور در سه ماه گذشته بوده است.

وی در پایان به برگزاری همایش ملی چای و دمنوش های گیاهی در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: این همایش که کار مشترک پژوهشکده، انجمن علمی گیاهان دارویی و سازمان چای کشور است، با هدف ارائه مطالب روز در زمینه چای ایرانی در کشت، صنعت و فراوری برای دانشجویان، استادان دانشگاه و اصحاب کشت و صنعت چای کشور برگزار خواهد شد./

A-960328-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید