Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری درباره سیاست‌های طرح تنفس اعلام کرد:

نحوه واگذاری برنامه‌های اجرایی به بخش خصوصی، از مزایده به مناقصه تغییر می‌کند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری با اشاره به تغییر روند واگذاری برنامه‌های مدیریت و حفاظت از جنگل به بخش خصوصی، گفت: مسیر واگذاری این برنامه‌ها از مزایده به مناقصه تغییر خواهد کرد.

نحوه واگذاری برنامه‌های اجرایی به بخش خصوصی، از مزایده به مناقصه تغییر می‌کند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری با اشاره به تغییر روند واگذاری برنامه‌های مدیریت و حفاظت از جنگل به بخش خصوصی، گفت: مسیر واگذاری این برنامه‌ها از مزایده به مناقصه تغییر خواهد کرد.

دومین ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی درباره طرح تنفس چند هفته‌ای است که به سازمان جنگل‌ها ارسال شده است. بر اساس این ابلاغیه، مجریان طرح‌های جنگلداری دیگر مالک چوب‌های استحصالی از جنگل نیستند. ستار بابایی کفاکی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری در گفتگو با ایانا بیان کرد: در گذشته طرح‌های جنگلداری بر اساس بیلان چوب اجرا می‌شد اما در حال حاضر قانون‌گذار تصمیم به حذف بهره‌برداری چوب از جنگل گرفته است.

وی ادامه داد: بنابراین در رویکرد جدید، مجری نمی‌تواند مالک چوب باشد و از این پس قرادادهایی که برای عملیات حفاظتی و غیره در جنگل منعقد می‌شود، دیگر از مسیر مزایده واگذار نمی‌شود و باید به سمت مناقصه برویم. زیرا از این پس نام مجریان طرح‌‎های جنگلداری تغییر کرده و آنها پیمانکارانی هستند که برنامه‌های سازمان جنگل‌ها را اجرا می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری بیان کرد: حداقل در سه سالی که سازمان جنگل‌ها طرح جایگزینی برای مدیریت جنگل ارائه نکرده است، باید این رویه را در پیش بگیریم.

وی درباره وضعیت طرح‌های جنگلداری حوزه تحت مدیریتش گفت: با توجه به دستور وزیر، قرار است امسال تمام طرح‌های جنگلداری تعیین تکلیف شود. در حوزه ساری سال گذشته طرح‌های مدیریتی 74 هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی خاتمه یافت و قرارداد این طرح‌ها دیگر تمدید نشد، مابقی قرادادها نیز با برنامه زمان‌بندی بر اساس دستور وزیر در ساری و سایر ادارات کل، تعیین تکلیف می‌شود.

بابایی کفایی اضافه کرد: هنوز قراردادی برای حفاظت از جنگل‌های تحت پوشش اداره کل منابع طبیعی مازندران-ساری که مدت طرح جنگلداری آنها به اتمام رسیده، منعقد نشده است. سال گذشته مجوز عقد قراداد برای حفاظت جنگل واتاشان صادر شده بود که دو تا سه بار آگهی به رسانه‌ها داده شد و هیچ کس برای اجرای این برنامه، مشارکت نکرد.

وی عنوان کرد: بعد از تعیین تکلیف قرارداد طرح‌های جنگلداری، بر اساس نظر قانون‌گذار تا سه سال قطعا باید طرح‌های حفاظتی منعقد شود تا سازمان جنگل‌ها، طرح جایگزین برای مدیریت جنگل ارائه دهد. در واقع باید اجرای طرح‌های جنگلداری منهای برداشت چوب را ادامه دهیم تا برنامه‌های جدید مشخص شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری در پاسخ به پرسشی درباره درصد موفقیت طرح تنفس، عنوان کرد: ما باید وضع موجود را مدیریت کنیم و از همه امکانات استفاده کنیم تا قانون به درستی اجرا شود.

وی در واکنش به نگرانی‌های موجود درباره عدم وجود برنامه و شکست طرح تنفس، گفت: این نگرانی‌ها وجود دارد و از ابتدا هم بوده است. در تمام کارهای اجرایی این نگرانی‌ها وجود داشته و این روند طبیعی است. باید این مشکلات مرتفع شود.

بابایی کفایی به این پرسش که چه میزان شغل در حوضه اسحفاظی وی از دست خواهد رفت، این گونه پاسخ داد: ما اگر برنامه‌ها را درست اجرا کنیم، شغلی از دست نمی‌رود. البته قبل از اجرای تنفس باید یکسری اقدامات انجام می‌دادیم. همخوانی برنامه‌ها خیلی مهم است و هیچ طرحی را نباید یک بُعدی اجرا کنیم. اگر همه جوانب را ببینیم، مشکلی نخواهیم داشت. اگر قرار باشد برنامه‌ها را تدریجی اجرا کنیم و طرح جایگزین هم نداشته باشیم، مشکلاتی ایجاد خواهد شد. مهم این است که ما مکلف هستیم قانون را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: در اجرای طرح تنفس همه دستگاه‌ها تکالیفی دارند. در واقع در اجرای یک طرح مدیریتی همه باید پای کار بیایند. اگر مثل خیلی از برنامه‌های دیگر، بگوییم که سازمان جنگل‌ها به تنهایی باید برنامه‌ها را اجرا کند، قطعا موفق نمی‌شویم.

به نظر می‌رسد بدنه کارشناسی سازمان جنگل‌ها با اجرای طرح تنفس همچنان موافق نیست و این نارضایتی در اجرای موفق برنامه‌ها بسیار تاثیرگذار است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری در رابطه اختلاف نظرهای کارشناسی موجود عنوان کرد: تبیین مسئله برای کارشناسان و همراه کردن آنها مهم است. هر اختلاف سلیقه‌ای که وجود داشته، باید کنار گذشته شود زیرا طرح تنفس تبدیل به قانون شده است و باید این قانون را درست اجرا کنیم. در گذشته حتما مشکلی وجود داشته است که مجلس رای به اجرای طرح تنفس داده است.

L-960328-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید