Iranian Agriculture News Agency

در آمریکا؛

تولیدکنندگان واقعی شیر از اجرای ناقص قانون لیبل‌گذاری متضرر می‌شوند

بدیهی است لیبلی که روی محصولات مختلف غذایی نصب می‌شود، باید معرف مواد تشکیل‌دهنده آن باشد. این در حالی است که بسیاری از نوشیدنی‌های آمریکایی با پایه گیاهی، بر خلاف قانون، از کلمه "MILK" در لیبل خود استفاده می‌کنند.

تولیدکنندگان واقعی شیر از اجرای ناقص قانون لیبل‌گذاری متضرر می‌شوند

بدیهی است لیبلی که روی محصولات مختلف غذایی نصب می‌شود، باید معرف مواد تشکیل‌دهنده آن باشد. این در حالی است که بسیاری از نوشیدنی‌های آمریکایی با پایه گیاهی، بر خلاف قانون، از کلمه " MILK " در لیبل خود استفاده می‌کنند.

یکی از دامداران باتجربه آمریکایی، در یادداشتی با عنوان "اجرای بهتر قانون لیبل‌گذاری مواد غذایی برای حمایت از تولید شیر" از نحوه اجرای این قانون انتقاد کرده و آن را محلی برای سودجویی تولیدکنندگانی دانسته که محصولاتی با پایه گیاهی به بازار عرضه می‌کنند و روی لیبل محصول خود از نام شیر بهره می‌برند. آنچه در ادامه می‌خوانید یادداشت این دامدار آمریکایی است.

به گزارش ایانا به نقل از orlandosentinel.com ، شغل دامپروری برای من یک ارثیه خانوادگی محسوب می‌شود، زیرا من چهارمین نسلی هستم که در مزرعه باتلر اوکس ( Butler Oaks ) به تولید شیر گاو در فلوریدا مشغول بوده و این ارثیه قدمتی بیش از 80 سال دارد. برای توسعه این مزرعه، پدر و پدربزرگم زحمات زیادی را متحمل شده و در این مسیر چیزهای زیادی را به من آموخته‌اند تا با سخت‌کوشی از مشکلات فرار کنم. این افتخار بزرگی است که می‌توانم با بهره‌برداری از گاوها ماده مغذی را در جامعه توزیع کنم که در نهایت ارتقای سلامت جامعه را رقم می‌زند. من و همسرم در تلاش هستیم تا اصول تولید اخلاق‌مدار را به دخترمان - نسل بعدی خانواده باتلر - منتقل کنیم.

از جد من تا پدرم که همگی کار دامپروری را در زمان جوانی آغاز کردند (درست مانند من که در همین دسته‌بندی قرار می‌گیرم) همگی در حال رقابت با نوشیدنی‌های ساخته شده از مغزها و دانه‌های گیاهی بوده‌ایم که به نوع خود یک خلاقیت به‌شمار می‌رود، اما نمی‌توان در آنها مواد مغذی تشکیل‌دهنده شیر واقعی را پیدا کرد. این در حالی است که تولیدکننده نوشیدنی‌های مختلف از نام شیر برای این محصولات در آمریکا کپی‌برداری کرده و به نوعی بسته‌بندی آنها را با شیرهای موجود در بازار شبیه‌سازی می‌کنند. بنابراین دولت باید با اعمال نظارت‌های بیشتر به‌موقع ورود کرده و اجازه ندهد که این رفتار ناجوانمردانه باعث گمراهی مصرف‌کنندگان شود.

مدت‌ها پیش قانون مربوط به صنعت لبنیات تغییر کرد. لایحه مربوطه که هم در مجلس سنا و هم در مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا به تصویب رسیده برای اجرا به وزارت کشاورزی آمریکا واگذار شده تا قوانین برچسب‌گذاری روی مواد غذایی به‌گونه‌ای باشد تا مصرف‌کننده با اطمینان کامل از آن استفاده کند. نگارنده امیدوار است که مقامات منتخب فلوریدا نیز برای اجرای این قانون به پا خیزند و گامی بلند برای حمایت از دامدارانی چون بنده و خانواده‌ام بردارند. این موضوع بسیار مهم است که دست‌اندرکاران صنعت لبنیات در آمریکا به خاطر داشته باشند که لایحه فعلی نیازی به تغییر یا اصلاح ندارد. این قانون که چند دهه است مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌گوید: هر ماده غذایی حاوی شیر (مانند پنیر، بستنی و ماست) با منبع حیوانی اجازه دارد از کلمه ( milk ) در برچسب محصولات خود بهره ببرد. حال مشکل اینجاست که FDA به طور معمول آن را اجرا نمی‌کند. بنابراین وقتی شرکت‌هایی پیدا می‌شوند که حتی از آب به جای شیر در ترکیبات محصولات خود استفاده می‌کنند و اجازه دارند روی برچسب خود کلمه milk را بیفزایند، این قانون به‌طور واضح تحریف می‌شود.

به‌عنوان مثال برای آب پرتقال استاندارد ویژه‌ای در فلوریدا تعریف کرده‌اند که در هر جایی شناخته شده است. طبق این استاندارد، محصول مورد نظر نمی‌تواند شامل آب، شکر، طعم‌دهنده و مواد رنگی باشد. زیرا چنین محصولی را نمی‌توان آب پرتقال نامید.

در این راستا استانداردهای زیادی برای مواد غذایی وجود دارد تا از ورود کالاهای نامرغوب در بازار جلوگیری کرده و مانع از سودجویی افرادی شود که تنها به منفعت خود می‌اندیشند. بر همین اساس نوشیدنی‌هایی که از مغزها و دانه‌های گیاهی به دست آمده‌اند، نمی‌توانند در برچسب‌گذاری محصولات خود با محصولات لبنی که دامداران تولید می‌کنند، شریک باشند. به‌عنوان مثال، شیر بادام، محصولی است که از ترکیب مقداری آب، بادام زمینی، میزان زیادی شکر و همچنین غلیظ‌کننده‌ها به دست آمده و به هیچ عنوان شیر واقعی در آن وجود ندارد.

البته کم‌کم تمایل مردم به مصرف مواد طبیعی بیشتر می‌شود و شاید این موضوع درباره شیر استحصال‌شده از دام، بیش ترین مصداق را داشته باشد. ضمن اینکه تجربه 80 ساله صنعت لبنیات آمریکا این مسئله را به‌خوبی اثبات می‌کند.

بهتر است ایالات متحده نیز در اجرای قانون برچسب‌گذاری و تفکیک محصولات حاصل از شیر واقعی و غیرواقعی مانند کشورهای همسایه، انگلستان و اعضای اتحادیه اروپا عمل کند. زیرا در قفسه‌های فروشگاه‌های این کشورها محصولات زیادی از نوشیدنی‌های مختلف مانند بادام زمینی وجود دارد، اما هرگز روی آن کلمه milk درج نشده است.

این در حالی است که مقلدانی که محصولات متکی بر پایه گیاهی تولید می‌کنند همچنان در آمریکا وجود داشته و از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند. به هر ترتیب برای همه ما سلامتی خود و خانواده‌مان از اهمیت بالایی برخوردار است که مصرف شیر یکی از ارکان حفظ آن به‌شمار می‌رود؛ بنابراین باید از درستی و سلامت شیر و محصولات لبنی، زحمت دامداران و مهم‌تر از همه احترام به قانون برچسب‌گذاری روی مواد غذایی حمایت شود تا سودجویان نتوانند بیش از این با قانون بازی کنند./

V-960328-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید