Iranian Agriculture News Agency

در پی کمبود و افزایش قیمت کره

قیمت معروف‌ترین نان فرانسوی در یک سال 92 درصد افزایش یافت/ ماده اصلی نان خوشمزه فرانسوی دچار چالش شد

قیمت کره در فرانسه طی یک سال حدود 92 درصد افزایش یافته و این درحالی است که نانوایان برای پخت معروف ترین نان فرانسوی، کروسان (croissant) (1)، با چالش رو به رو شده اند.

قیمت معروف‌ترین نان فرانسوی در یک سال 92 درصد افزایش یافت/ ماده اصلی نان خوشمزه فرانسوی دچار چالش شد

قیمت کره در فرانسه طی یک سال حدود 92 درصد افزایش یافته و این درحالی است که نانوایان برای پخت معروف ترین نان فرانسوی، کروسان ( croissant ) (1)، با چالش رو به رو شده اند.

به گزارش ایانا از سایت گاردین، این نان معروف خوشمزه فرانسوی و هلالی شکل و لایه لایه به نام کروسان، برای نخستین بار از وین وارد این کشور شد.

این در حالی است با کمبود ماده اصلی این نان فرانسوی یعنی کره ، پخت این نان با چالش رو به رو شده است.

ماتیو لبه ( Matthieu Labbé ) از صنعت نانوایان FEB گفت: "اواخر آوریل، ما برای یک تن دو هزارو 500 یورو، پرداختیم. در حال حاضر این میزان به پنج هزارو 300 یوروافزایش یافته است. بنابراین دو حالت پیش رو داریم؛ در بهترین حالت، مصرف کنندگان مجبور به پرداخت بیشتر می شوند . در بدترین حالت، ما نمی توانیم برای درست کردن نان از کره استفاده کنیم."

فابین کستنیر، از فدراسیون بیسکویت و کیک فرانسوی گفت: "صنعت تحت فشار است و این وضعیت بدتر می شود چراکه کمبود کره تهدیدی برای این صنعت به شمار می رود."

مورخان معتقدند که کروسان از Austrian kipfel (نان هلالی شکل استرالیایی) یا کروسان آلمانی الهام گرفته شده است.

یکی دیگر از روایت ها این است که ماری آنتوانت، به یاد کشور زادگاهش ، وین، در دهه 1770 دستور پخت کروسان را در فرانسه صادر کرد. این درحالی است که برخی می گویند نخستین شیرینی فرانسوی تا پیش از دهه 1840 نبوده است.

برخی معتقدند که نانوایی از اتریش به نام اگوست زنگ، در همان زمان (دهه 1840) از پیشگامان پخت نان فرانسوی کروسان، قنادی در خیابان rue Richelieu در مرکز پاریس باز کرد. درحالی که به سرعت به یک جزء اصلی صبحانه تبدیل شد.

Matthieu Labbé به روزنامه فیگارو گفت: " کره حدود 25 درصد از مواد تشکیل دهنده کروسان را تشکیل می دهد، با این شرایط صنعت محصولات شیرینی و نان فرانسه و 30 هزار قنادی و نانوایی کشور قادر به جذب سود حاشیه ای نخواهند بود ."

وی گفت: "این درحالی است که برای استفاده مصرف کنندگان قیمت نمی تواند دو برابر شود. اما با این افزایش قابل توجه برخی از نانوایان با مشکل مواجه می شوند."

افزایش قیمت عمده فروشی کره عمدتا با کاهش تولید شیر در سراسر اروپا به ویژه در فرانسه، به همراه افزایش تقاضا داخلی و بین المللی روی داده است و این واقعیت وجود دارد که میزان بیشتر شیر برای تولید پنیر یا خامه، استفاده می شود.

همزمان کشاورزان فرانسوی درمورد دریافت مبلغی کمتر از هزینه های تولید شیر، گله مند هستند؛ این در حالی است که اروپا میزان قابل توجهی حدود 350 هزار تن شیر خشک دارد که باعث کاهش قیمت ها می شود.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1 - کروسان croissant : یکی از معروف ترین نان های فرانسوی است که به‌صورت رول های سبک و پف دار است که با آرد و کره درست می‌شود . برای پر کردن درون آن از کرم و مارمالاد گرفته تا پنیر و سبزیجات معطر، استفاده می کنند ، که معمولا در وعده صبحانه استفاده می شود. این نان در سایر کشورها هم طرفداران زیادی دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید