Iranian Agriculture News Agency

فرصتی که برای تجارت با قطر پیش‌آمده نباید سوزانده شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس گفت: فرصتی که برای تجارت با قطر پیش‌آمده نباید سوزانده شود و با اختصاص یارانه‌های حمل‌ونقلی و کمک به صادرکنندگان می توان صادرات به قطر را به نقطه قابل قبولی رساند.

‌به گزارش ایسنا، ‌محمدامین صباغی زاده صبح امروز در نشست با نمایندگان ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد که ما در استفاده از فرصت‌ها موفق عمل‌نکرده‌ایم که گواه این مدعا را می توان در فرصتی که در بازار روسیه به وجود آمد، جستجو کرد.

وی افزود: تحریم قطر توسط چهار کشور عربی شبیه فرصتی است که در مورد روسیه به دست آمد اما با این تفاوت که بازار قطر کوچک‌تر و البته نیازهایش هم متفاوت‌تر است.

صباغی زاده بیان کرد: بیشتر اقلامی که قطری‌ها به آن نیاز دارند محصولات صنایع تبدیلی، آرد، آب‌معدنی و خشکبار و مواد غذایی است.

وی با بیان اینکه چگونه می‌شود از این فرصت استفاده کرد که تجربه کاستی‌ها در مورد روسیه تکرار نشود، افزود: تنها مشکل و دغدغه تمام تجار فرصت سوزی‌هایی است که یا به دلیل نبود امکانات لازم و یا به دلیل خلأهای قانونی و حمایت نشدن صادرکنندگان از سوی ارگان‌های دولتی جلوی پای تجار است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس اضافه کرد: بهترین راهکار برای در دست گرفتن بازار قطر واگذاری امور به بخش خصوصی و تخصیص یارانه حمل‌ونقلی به صادرکنندگان است و دولت بکوشد که تمام تمرکزش را معطوف به تسهیل صادرات کند.

صباغی زاده بیان کرد: مسیر کوتاه بین ایران و قطر و همچنین موقعیت هرمزگان به‌عنوان قطب صادراتی کشور و فاصله نزدیک آن با قطر باید هرمزگان را به پایلوت صادراتی به قطر تبدیل کند.

وی اضافه کرد: کشور ما و بالطبع هرمزگان می‌تواند سهم قابل‌توجهی از بازار قطر را به خود اختصاص دهد که این مهم مستلزم برنامه‌ریزی و از دست ندادن فرصت‌هاست، چراکه ممکن است این فرصت تنها برای مدت کوتاهی در اختیار کشورمان باشد.

صباغی زاده ادامه داد: قطر بعد از امارات، دومین کشور منطقه است که ازنظر زیرساخت‌ها، بنادر و ترانزیت، دارای اهمیت ویژه‌ای است و زیرساخت‌های مناسبی دارد و با شرایط پیش‌آمده، می‌تواند جزو شرکای اول اقتصادی کشور ایران قرار گیرد و دراین‌بین بوشهر و هرمزگان با داشتن مزیت‌هایی همچون دریا و نزدیکی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ازجمله قطر باید تلاش بیشتری کنند که درصد بالایی از بازار قطر را به خود اختصاص دهند.

وی با بیان اینکه ترکیه پیشتاز استفاده از این فرصت شده است، افزود: اکنون ترکیه بازار قطر را در دست گرفته و محصولاتی با استانداردهای اروپایی به این کشور صادر می‌کند و ما نیز باید بکوشیم ضمن بالا بردن استانداردهای محصولات‌مان تمرکز خود را برای تولید محصولات باکیفیت بالا ببریم تا در هر مقطعی بتوانیم صادرات مداوم داشته باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید