Iranian Agriculture News Agency

مبارزه علیه آفت کارادرینا در ۲۹ هزار هکتار اراضی خراسان رضوی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کارادرینا یک آفت پلی‌فاژ است، به عبارتی دیگر از برگ و سایر اندام‌های هوایی گیاهان متعددی نظیر چغندرقند، گوجه‌فرنگی، پیاز، سیب‌زمینی و پنبه تغذیه می‌کند.

مبارزه علیه آفت کارادرینا در ۲۹ هزار هکتار اراضی خراسان رضوی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کارادرینا یک آفت پلی‌فاژ است، به عبارتی دیگر از برگ و سایر اندام‌های هوایی گیاهان متعددی نظیر چغندرقند، گوجه‌فرنگی، پیاز، سیب‌زمینی و پنبه تغذیه می‌کند .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، محمد سمیعی افزود: سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی همه ساله برای پیشگیری از بروز این آفت و توجیه کشاورزان در این خصوص، کلاسها و جلسات آموزشی متعددی برگزار می کند .

وی عملیاتی مانند یخ آب زمستانه، شخم زمستانه و جمع آوری بقایای گیاهی را در گام اول جهت کاهش جمعیت این آفت موثر دانست.

وی خاطر نشان کرد: کشاورزانی که مزارعشان را به موقع کشت کردند چون اندام های هوایی محصول به خوبی رشد کرده نسبت به مزارع کرپه خسارت کمتری دیده اند .

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: اکنون در برخی از شهرستان های استان با طغیان آفت کارادرینا مواجه ایم و تاکنون 29 هزار هکتار مبارزه شیمیایی علیه این آفت انجام شده است .

محمد سمیعی تاکید کرد: لازم است کشاورزان با طغیانی شدن آفت به شبکه مراقبت و کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان ها و کلینیک های دارای پروانه از سازمان جهاد کشاورزی مراجعه کنند واز روش صحیح مبارزه با آفت آگاه شوند .

این مقام مسئول بیان کرد: بهترین زمان سمپاشی بر علیه آفت کارادرینا، شب هنگام است زیرا دمای مناسب محیط سبب می شود این آفت برای تغذیه ازشکافها و درزها بیرون می آید . البته عملیات سمپاشی باید تا چند بار تکرار شود تا تخمهایی که به مرور تفریخ می شوند تحت تاثیر سموم قرار گیرد .

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی توصیه کرد: برای چگونگی مبارزه شیمیایی با کارادرینا، کشاورزان به مدیریت ها و مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند و سم مجوز دار را از فروشگاههای مجاز سموم تهیه کنند تاازآسیب رسیدن به محیط زیست جلوگیری شود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید