Iranian Agriculture News Agency

دشت‌های بزرگ تغییر کشت می‌دهند

نخودهای نویدبخش در ایالت مونتانا/ تحقیقات نشان داد که چگونه کشت ۹ نوع نخود در پنج منطقه عملکردی متفاوت خواهد داشت

کشاورزان در مونتانا و دیگر بخش های دشت های بزرگ شمالی این منطقه، در حال تغییر دادن محصولات خود از غلات تک کشتی به یک سیستم کشت غلات خشک و انواع نخود هستند. هرچند که این چرخش بدون مواجه شدن با نشناخته ها نیست.

نخودهای نویدبخش در ایالت مونتانا/ تحقیقات نشان داد که چگونه کشت ۹ نوع نخود در پنج منطقه عملکردی متفاوت خواهد داشت

کشاورزان در مونتانا و دیگر بخش های دشت های بزرگ شمالی این منطقه، در حال تغییر دادن محصولات خود از غلات تک کشتی به یک سیستم کشت غلات خشک و انواع نخود هستند. هرچند که این چرخش بدون مواجه شدن با نشناخته ها نیست.

به گزارش ایانا از وبسایت ساینس دیلی بازده و عملکرد محصولات زراعی نخود هم به ژنتیک آن ها و هم به محیط زیست بستگی دارد.عوامل محیطی مانند درجه حرارت و بارش باران می توانند بسیار متفاوت باشند. کشاورزان در نقاط مختلف این دشت ها نیاز دارند تا بدانند چه نوع از نخود در مکانی که آن ها کشاورزی می کنند بهتر عمل می آید.

چنگچی چن از دانشگاه ایالت مونتانا در حال تلاش برای گسترش این اطلاعات است. او بر روی این مسئله که چگونه ژنتیک نخودها با محیط زیست تعامل می کنند تا بر بازده، پروتئین و میزان نشاسته آن اثر گذارد کار می کند. چن می گوید: "در نهایت، من امیدوارم که این توانایی را به دست آورم که بتوانم به پرورش دهندگان توصیه کنم که چه نوعی از نخود را در محیط زیست های مختلف می توانند کشت کنند."

برای انجام این کار، چن و همکارانش بررسی کردند که چگونه ۹ نوع مختلف نخود، زمانی که در پنج منطقه مختلف مونتانا کشت شوند چه عملکردی خواهند داشت. این مکان ها در سراسر ایالت پراکنده شده اند و خاک، و شرایط آب و هوایی متفاوتی دارند.

چن بازده و پروتئین و میزان نشاسته انواع مختلف نخود را آزمایش کرد. او می گوید «این ها ویژگی هایی هستند که برای پرورش دهندگان و مصرف کنندگان مهم هستند». انواع مختلف نخود که بازده بالاتری دارند میتوانند سود بیشتری برای پرورش دهندگان داشته باشند. گونه هایی که پروتئین یا نشاسته بیشتری را دارا هستند علاقه مصرف کنندگان متفاوتی را به خود جلب می کند.

برای مثال، چن می گوید «نخود خشک زرد دارای پروتئین، نشاسته و فیبر است. این اجزا به طور گسترده ای در مواد غذایی استفاده می شود، به ویژه در تولید مواد غذایی سلامت». «بازار پروتئین نخود به سرعت در حال گسترش است چراکه غیر لبنی و غیر آلژیک است».

زمانی که پژوهشگران ۹ نوع نخود را در محیط زیست های مختلف مورد ارزیابی قرار دادند، دریافتند که «بازده نخود هم تحت تاثیر ژنتیک و هم محیط زیست است، اما محیط زیست تاثیر گسترده تری دارد». میزان پروتئین نخود نیز به شدت تحت تاثیر محیط زیست آن است. با این حال میزان دارا بودن نوع خاصی از نشاسته -نشاسته مقاوم- عمدتا توسط ژنتیک تعیین می شود.

چن می گوید «نشاسته مقاوم مهم است به دلیل اینکه برای سلامت انسان مفید است». نوعی از نشاسته نیز وجود دارد که از گوارش در روده کوچک فرار می کند. در عوض توسط باکتری های روده بزرگ به شکل اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تخمیر می شود.

چن می گوید «این اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه، می توانند توسط روده بزرگ جذب شوند یا توسط باکتری هایی به عنوان منبع انرژی مصرف شوند که در نتیجه مزایای بسیاری برای روده بزرگ و بدن فراهم می کند».

از آنجایی که نشاسته مقاوم درون روده کوچک، گلوکزآزاد نمی کند، به ایجاد تعادل در میزان قند خون کمک می کند. این مسئله به همه کمک می کند به ویژه افرادی که به دیابت مبتلا هستند.

رشد محصولات نخود برای محیط زیست نیز مفید است. چن می گوید «نخود برای کشت چرخشی درکنار گندم عالی است». «نخود به کنترل علف های هرز، بیماری ها و حشرات کمک می کند. این محصول هم چنین نیتروژن منتشر شده در اتمسفر را اصلاح می کند». گونه های نخود به میزان بسیار کمی از نیتروژن در کود نیازمندند، در نتیجه هزینه انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می دهند.

در نهایت، چن می گوید «تناوب زراعی گندم- نخود محصول بیشتری را تولید می کند». «این نوع کشت محصول خاص بیشتری برای کشاورزان فراهم می کند تا کشت سنتی تک کشتی در دره های بزرگ شمالی».

چن امیدوار است که پژوهش او راهنمایی باشد برای پرورش دهندگان، تا گونه های مختلف نخود در محیط های مختلف به بهترین شکل رشد کنند.

چن می گوید «یافته های ما به کشاورزان کمک خواهد کرد محیط های مناسب با گونه های مختلف را شناسایی کنند یا چندین گونه را برای مکان های بزرگتر انتخاب کنند». «پرورش دهندگان هم چنین قادر خواهند بود گونه های مختلف با صفات خاص را انتخاب کنند؛ ماند میزان نشاسته مقاوم بالاتر، و آنها را برای مصرف کنندگان نهایی مختلف پرورش دهند».

چن کار خود را با پرورش دهندگان گیاه برای توسعه گونه های جدید نخود با پروتئین یا میزان نشاسته مقاوم بالاتر ادامه می دهد. او هم چنین قصد دارد بر عوامل محدود کننده غلبه کند تا کمک کند نخود ها مطلوب ترین عملکرد را داشته باشند.

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید