Iranian Agriculture News Agency

رنگ خورشیدی منبع بی‌پایان تولید انرژی از بخار آب

محققان در استرالیا، نوعی رنگ خورشیدی تولید کرده‌اند که می‌تواند بخار آب را جذب و با تجزیه هیدروژن آن، انرژی تولید کند.

رنگ خورشیدی منبع بی‌پایان تولید انرژی از بخار آب

محققان در استرالیا، نوعی رنگ خورشیدی تولید کرده‌اند که می‌تواند بخار آب را جذب و با تجزیه هیدروژن آن، انرژی تولید کند.

به گزارش ایانا از وبسایت دانشگاه RMIT استرالیا ، این نوع رنگ خورشیدی شامل ترکیب کاملا جدیدی است که مانند ژل سیلیکا -که در بالشتک‌های خشک‌کن برای جذب رطوبت و خشک نگهداشتن غذا، دارو و قطعات الکتریکی به کار می‌رود- عمل می‌کند.

اما بر خلاف ژل سیلیکا، این ماده جدید، سولفید مولیبدنیوم صنعتی، همچنین به عنوان یک عامل فعال کننده عمل می‌کند و تجزیه اتم‌های آب به هیدروژن و اکسیژن را تسریع می‌کند.

دکتر توربن دائنکه محقق ارشد در دانشگاه RMIT می‌گوید: " ما دریافتیم که افزودن این ترکیب به ذرات اکسید تیتانیوم منجر به تولید رنگ جذب کننده نور خورشید می شود که از انرژی خورشیدی و رطوبت هوا سوخت هیدروژنی تولید می‌کند " .

اکسید تیتانیوم یک رنگدانه سفید رنگ است که پیش از این، بیشتر برای تولید رنگ دیوار استفاده می‌شد؛ این بدان معنی است که افزودن این ماده جدید می‌تواند یک دیوار آجری را به یک منبع تولید انرژی و سوخت تبدیل کند.

وی می‌گوید: " محصول تولیدی ما چندین مزیت دارد. در این تکنولوژی به آب تمیز یا تصفیه شده برای تغذیه این سیستم نیازی نیست. در هر جایی که بخار آب در هوا وجود داشته باشد، حتی در نقاط بسیار دور از آب، می توان سوخت تولید کرد " .

همکار او پروفسور کوروش کلانتر زاده می‌گوید: " هیدروژن پاک‌ترین منبع انرژی است که می‌تواند در سلول‌های سوختی و نیز موتورهای احتراقی معمولی به عنوان جایگزین سوخت‌های فسیلی به کار رود. این سیستم را همچنین می‌توان در آب و هوای بسیار خشک و گرم نزدیک اقیانوس ها هم به کار برد. آب دریا با حرارت نور خورشید تبخیر می‌شود و سپس می‌توان این بخار را برای تولید سوخت جذب کرد " . آقای کلانترزاده ادامه می‌دهد: تولید سوخت از بخار آب در هوا و نور خورشید، یک پدیده فوق‌العاده است. این تحقیق در مجله انجمن شیمی آمریکا ACS Nano به چاپ رسیده است.

ترجمه: محسن حدادی

L-960329-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید