Iranian Agriculture News Agency

5 پیشنهاد برای توانمندسازی صنایع غذایی در دولت دوازدهم

کشاورزی و صنایع غذایی از دیرباز رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند و هر دو در برخی حوزه ها از مزیت های نسبی کشورمان به حساب می آیند. چنانچه بخواهیم وابستگی اقتصاد به فروش حامل های انرژی را کم کنیم، نخستین اولویت کشور برای صادرات قطعا در این حوزه خواهد بود.

5 پیشنهاد برای توانمندسازی صنایع غذایی در دولت دوازدهم

زهرا قبادی - کارشناس صنایع غذایی

کشاورزی و صنایع غذایی از دیرباز رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند و هر دو در برخی حوزه ها از مزیت های نسبی کشورمان به حساب می آیند. چنانچه بخواهیم وابستگی اقتصاد به فروش حامل های انرژی را کم کنیم، نخستین اولویت کشور برای صادرات قطعا در این حوزه خواهد بود. ایران با داشتن آب و هوایی چهارفصل و مناسب برای کشت و فرآوری انواع محصولات کشاورزی و با واقع شدن در منطقه جغرافیایی نسبتا خشک و کم حاصل به نام خاورمیانه که اکثریت کشورهای آن قادر به انجام کشاورزی در سطح گسترده نیستند، شانس فراوانی برای در دست گرفتن بازارهای منطقه ای دارد که البته تا به حال از آن استفاده مناسبی نشده است. استفاده از ظرفیت ها، گسترش بازارهای صادراتی و قطع وابستگی به اقلام وارداتی کشور تنها با برنامه ریزی دقیق در این حیطه امکانپذیر خواهد بود.

دولت دوازدهم در این زمینه وظایف سنگینی به عهده دارد که باید در حوزه سیاستگزاری و اجرا به صورت جدی به آن بپردازد. نخستین پیشنهاد در حوزه سیاست‌گزاری و امور اجرایی در بخش کشاورزی کارگیری سیاست های صحیح برای حمایت از کشاورزان به روشی غیر از خرید تضمینی است. حقیقت این است که بر اساس سند چشم انداز 1404، ایران باید به قطب منطقه از نظر اقتصادی، علمی و فناوری تبدیل شود. لازمه آن پیوستن به سازمان تجارت جهانی است که یکی از پیش نیازهای آن آزادسازی قیمت ها و توقف فعالیت های حمایتی دولت و در کل کوتاه شدن دست دولت از اقتصاد است. اما این مساله پیچیدگی هایی نیز در بر دارد. تا زمانی که دولت اجازه واردات بی رویه اقلام کشاورزی را بدهد، ناچار است با خرید تضمینی محصولات از ورشکستگی کشاورزی پیشگیری کند. دولت باید در این زمینه با سیاست های صحیح، ضمن متوقف کردن خرید تضمینی، دست های دلالان را کوتاه کرده و کمک کند قیمت محصولات کشاورزی به رقم واقعی آن که هم به سود کشاورز و هم به سود مصرف کنندگان میانی و نهایی محصولات باشد کمک کند.

به عنوان دومین پیشنهاد، دولت باید فشار بر شرکت های تولیدی جهت تثبیت قیمت را متوقف کند. قوانین حمایت از حقوق مصرف­کنندگان در تمامی کشورها به یکی از اساسی­ترین ابزارهای کنترلی جهت افزایش کیفیت تولیدات صنعتی و کشاورزی در جهان تبدیل شده­اند. واحدهای تولیدی تحت فشار برای ثابت نگه داشتن یا افزایش کاملا محدود قیمت­ها هستند. این در حالیست که قیمت مواد اولیه و حامل­های انرژی مرتبا و با نرخ بیشتری در حال افزایش هستند. در صورتی که دولت بخواهد چنین رویه ای را ادامه دهد، نتیجه آن چیزی جز ورشکست شدن روزافزون صنایع تولیدی نخواهد بود. راه حل بلند مدت بی تردید آزادسازی کامل قیمت هاست، اما به عنوان راه حل میان مدت و برای پیشگیری از ایجاد شوک قیمتی در جامعه، می توان ابتدا با سیاست های حمایتی همچون ایجاد یارانه های حامل های انرژی و حمل و نقل و... مقدمات این مساله را فراهم کرد.

سومین پیشنهاد در این حوزه، تخصیص بخش عمده درآمد حاصل از هدفمندسازی یارانه ها به حمایت از صنایع تولیدی و تبدیلی به صورت وام های طولانی مدت با بهره اندک است. به عنوان چهارمین پیشنهاد هم می توان به رفع مشکلات تبادل ارز و گشایش ال سی جهت تسهیل صادرات اشاره کرد. حقیقت این است که با وجود گذشت حدود 2 سال از تصویب برجام، هنوز کمتر بانک خارجی حاضر به گشایش ال سی با بانک های ایرانی است. حتی تبادل ارز میان ایران و سایر کشورها به سختی انجام می‌شود. این مساله اثر سوء فراوانی بر صادرات کشور و رونق صنایع دارد چرا که از یک سو دست تولیدکننده داخلی را برای صادرات و گسترش بازار می بندد و از سوی دیگر تمایل خریداران خارجی برای کار با بازارهای ایرانی را کاهش می دهد.

پنجمین و آخرین پیشنهاد برای دولت دوازدهم برخورد با شایعه سازان در حیطه صنایع غذایی است. تقریبا همه روزه اخباری در زمینه تخلفات کارخانجات تولیدی صنایع غذایی منتشر می‌شود که هرچند برخی از آن ها صحت دارند، اما عمده آن ها شایعاتی هستند که تنها سبب تضعیف این صنایع می‌شوند. دولت باید با گسترش ابزارهای نظارتی بر تولیدات کارخانجات، به ویژه مسئولان فنی کارخانجات، خیال مصرف کنندگان را راحت کرده و بازار داغ شایعه ها را کنترل کند. فقط در یک نمونه، شایعه مضرات روغن پالم به جای برخورد با معدود واحدهای متخلف، کلا استفاده از روغن پالم در هر زمینه ای را زیر سوال برد و سبب ایجاد اثرات سوء فراوان برای کارخانجات تولیدی و حتی صادرات کشور شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید