Iranian Agriculture News Agency

آیا تخم‌مرغ ایرانی به عراق رفته یا قطر؟

ضد و نقیض‌های صادرات تخم‌مرغ

اگرچه مدیرعامل اتحادیه میهن، از آغاز صادرات تخم‌مرغ به عراق خبر داده، اما رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران، ارسال نخستین محموله را مربوط به قطر می‌داند و معتقد است هنوز تاجران ایرانی نمی‌توانند به عراق صادرات تخم‌مرغ داشته باشند.

ضد و نقیض‌های صادرات تخم‌مرغ

اگرچه مدیرعامل اتحادیه میهن، از آغاز صادرات تخم‌مرغ به عراق خبر داده، اما رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران، ارسال نخستین محموله را مربوط به قطر می‌داند و معتقد است هنوز تاجران ایرانی نمی‌توانند به عراق صادرات تخم‌مرغ داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایانا، اواسط اردیبهشت‌ماه امسال بود که سازمان دامپزشکی کشور، با توجه به گذشت سه ماه از آخرین گزارش آلودگی، این منطقه را پاک اعلام کرد. مطابق قوانین بین‌المللی، از آن پس ایران می‌توانست به بازارهای جهانی ورود کند و به تجارت محصولات طیور بپردازد. این در حالی است که ترکیه بر خلاف تعهدش، آلودگی را گزارش نکرد و توانست به صادرات خود ادامه دهد.

به هر ترتیب، رایزنی‌ها برای ارسال مجدد محموله‌های تخم‌مرغ به عراق و افغانستان از همان زمان آغاز شد. تلاش‌های بسیاری برای این منظور صورت گرفت، اما دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران، در تاریخ 16 خرداد ماه، یعنی درست یک ماه پس از اعلام پاکی کشور از آنفلوآنزا گفت: صادرات تخم‌مرغ از ایران، رها شده و به غیر از مقدار ناچیزی که به افغانستان می‌رود، دیگر صادراتی نداریم. فرزاد طلاکش معتقد است: روند جذب بازار برای تجارت این محصول، روندی قابل قبول و مطلوبی نیست. زیرا ابتدا باید مشتری مورد نظر شناسایی شده و برای این منظور برنامه‌ریزی صورت گیرد. ضمن اینکه صادرات این محصول از ایران، بیشتر برای تنظیم بازار صورت گرفته و ارزآوری در اولویت بعدی قرار می‌گیرد.

در همین زمینه، رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار استان تهران، توان صادراتی تخم‌مرغ کشور را بیش از 200 هزار تن در سال برآورد کرد و افزود: امروز صادرات، یک علم است و متأسفانه ما کمتر از آن بهره می‌بریم. مصداق آن را هم می‌توان در تصمیمات خلق‌الساعه و مقطعی مشاهده کرد. به عنوان مثال، امروز که قیمت تخم‌مرغ سه‌هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلوگرم است، می‌توان آن را صادر کرد، اما فردا که چهارهزار تومان شود، تمام درها به روی تاجر بسته خواهد شد و بازاری که با زحمات زیاد به دست آمده بود، یک شبه از بین می‌رود. این در حالی است که مثلاً ترکیه وقتی برای صادرات تخم‌مرغ، قراردادی با عرق به امضا می‌رساند، حداقل یک ماه تغییر قیمتی در محصول خود نخواهد داد؛ حتی اگر این امر برای دولت آن کشور، هزینه در بر داشته باشد.

مدیرعامل اتحادیه میهن نیز در همین ارتباط گفته بود: بعد از اعلام پاکی ایران از آنفلوآنزا و با وجود گذشت سه هفته از این جریان، تنها حدود یک‌هزار تن تخم‌مرغ از ایران به افغانستان صادر شده و پیش‌بینی می‌شود که به مرور زمان این مقدار افزایش یابد.

در همین گیرودار، ماجرای قطر و قطع رابطه این کشور با بیشتر همسایگانش، توجه صادرکنندگان ایرانی را به بازار آن جلب کرد و ناگهان کشور نامبرده در صدر فهرست بازارهایی قرار گرفت که می‌تواند از پتانسیل قابل توجهی برای ایران برخوردار باشد.

رضا ترکاشوند، امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از آغاز صادرات تخم‌مرغ به عراق خبر داده است. وی با اشاره به پاکی ایران از آنفلوآنزا گفت: روز گذشته چند کانتینر تخم‌مرغ راهی بازار عراق شد.

این در حالی است که رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار استان تهران، در گفت‌وگو با ایانا گفت: طبق آخرین اطلاعات دریافتی، هیچ تخم‌مرغی به عراق صادر نشده و روز گذشته تنها یک محموله 20 یا 22 تنی به قطر رفته است.

ناصر نبی‌پور، با اشاره به امتیازاتی که ترکیه برای صادرکنندگان خود در نظر می‌گیرد، افزود: اکنون هر کیلوگرم تخم‌مرغ ترکیه با قیمت سه هزار و 800 تومان در عراق به فروش می‌رسد. در حالی که تاجر ایرانی با احتساب هزینه حمل و نقل، نمی‌تواند این محصول را کمتر از چهار هزار و 400 تومان در عراق بفروشد.

به این ترتیب، هنوز به طور کامل مشخص نیست که آیا به راستی صادرکنندگان ما توانسته‌اند تخم‌مرغ ایرانی را به عراق بفرستند یا نه؟ اگر جواب مثبت است، با چه قیمتی و تحت چه شرایطی این امر صورت گرفته است؟ آیا ترکیه، حاضر است حتی سهمی کوچک از بازار خود را در اختیار ایران بگذارد؟

V-960329-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید