Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران عنوان کرد:

ادامه عملیات اجرایی سد مخزنی هزار در استان مازندران

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران گفت: عملیات اجرایی سد مخزنی هراز که بزرگ‌ترین سد مخزنی استان مازندران است، 32 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ادامه عملیات اجرایی سد مخزنی هزار در استان مازندران

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران گفت: عملیات اجرایی سد مخزنی هراز که بزرگ‌ترین سد مخزنی استان مازندران است، 32 درصد پیشرفت فیزیکی دارد .

به‌گزارش ایانا از پاون، محمد ابراهیم یخکشی با بیان اینکه تاکنون برای اجرای این طرح حدود 1600 میلیارد ریال هزینه شده است، گفت: در صورت تأمین اعتبار موردنیاز، این سد بزرگ در طی 3 سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد .

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با تشریح جبهه‌های کاری فعال این طرح از جمله خاک‌برداری جناحین سد، حفاری و تزریق گالری‌ها و خاک‌برداری پی سد، گفت: تاکنون 80 درصد از عملیات حفاری و تزریق گالری‌ها که بیش از 3000 متر طول دارد انجام گرفت .

وی اعتبار موردنیاز این طرح در سال جاری را بالغ بر 500 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: امیدواریم منابع موردنیاز در اختیار این طرح قرار گیرد .

یخکشی برنامه‌های مهم این طرح در سال جاری را استملاک اراضی برای تأمین منابع قرضه (رس) این سد، خاک‌برداری پی و اتمام و بهره برداری بخشی از جاده جایگزین از جمله 4 کیلومتر اول آن با هدف کاهش بار ترافیکی جاده موجود برشمرد .

رئیس هیئت مدیره آب منطقه ای مازندران احداث جاده جایگزین به موازات احداث سد را مهم دانست و افزود: هم‌اکنون در 9 جبهه کاری برای تکمیل قطعه اول جاده جایگزین مشغول فعالیت هستیم و بیش از 200 نفر در این طرح به‌طور شبانه‌روز فعالیت می‌کنند .

شایان ذکر است سد مخزنی هراز با هدف تأمین آب کشاورزی یکصد هکتار از اراضی شالیزاری دشت هراز و تأمین آب شرب حدود یک میلیون نفر از جمعیت شهرهای پایین دست و همچنین تولید انرژی برقابی، در 20 کیلومتری جنوب آمل بر روی رودخانه هراز در دست اجراست که با بهره‌برداری از آن سالانه 650 میلیون مترمکعب از آب این رودخانه مهم تنظیم و در اختیار ذی‌نفعان قرار می‌گیرد .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید