Iranian Agriculture News Agency

تشکیل جلسه کارگروه تخصصی محیط زیست البرز با حضور ابتکار/ حفظ باغ سیب کرج در کشور نماد شد/ عبور البرز از ظرفیت‌های زیستی/ کلانشهر کرج مرکز مشترک پایش زیست محیطی راه اندازی کند/ تکمیل برنامه ملی توزیع بنزین یورو

معاون رییس جمهور گفت: پیگیری حفظ و احیا باغ سیب کرج توسط استاندار البرز تا جایی برد داشت که به‌عنوان نماد در کشور مطرح شد.

تشکیل جلسه کارگروه تخصصی محیط زیست البرز با حضور ابتکار/ حفظ باغ سیب کرج در کشور نماد شد/ عبور البرز از ظرفیت‌های زیستی/ کلانشهر کرج مرکز مشترک پایش زیست محیطی راه اندازی کند/ تکمیل برنامه ملی توزیع بنزین یورو

معاون رئیس جمهور گفت: پیگیری حفظ و احیا باغ سیب کرج توسط استاندار البرز تا جایی برد داشت که به‌عنوان نماد در کشور مطرح شد.

به گزارش ایانا از اداره کل روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان البرز، معصومه ابتکار ظهر دوشنبه در جلسه کارگروه های تخصصی زیست محیطی استان البرز که با حضور استاندار البرز و جمعی از مسئولان در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، گفت: تلاش‌های خوبی در حوزه حفاظت از محیط زیست در استان البرز صورت می‌گیرد و از استاندار البرز قدردان هستم که با نگرش جامع، نگاه زیست محیطی دولت یازدهم را اجرا کردند .

وی با اشاره به تراکم 10 برابری جمعیت استان البرز در مقایسه با سایر نقاط کشور گفت: رد پای تغییرات اکولوژیک و تاثیر فعالیت‌های ناشی از محیط زیست در البرز قابل توجه است .

تکمیل برنامه ملی توزیع بنزین یورو4

رئیس سازمان محیط زیست کشور دلیل سفر خود به البرز را پیگیری مطالبات زیست محیطی دانست و ادامه داد: استان البرز نیازمند توسعه پایدار و رشد اقتصادی سبز است؛ این در حالی است که آلودگی و تخریب محیط زیست مانع از سبز شدن اقتصاد خواهد بود .

وی در رابطه با مدیریت کاهش آلودگی هوا نیز گفت: در دولت یازدهم با توزیع سوخت یورو 4 گام‌های مهمی برداشته شد و امروز از وضعیت کیفی و مناسبی نسبت به سال 92 برخوردار هستیم .

ابتکار با تاکید بر لزوم هدفمند ساختن مدیریت پسماند نیز بیان کرد: پسماندهای صنعتی و... باید به چرخه اقتصاد باز گردد؛ اقتصادی دوار سبب ساز رشد و توسعه خواهد شد و امروزه بسیاری کشورهای صنعتی که از رشد خوبی برخوردار هستند در زمینه بازیافت و بازچرخانی برنامه ریزی داشته اند .

وی همچنین با اشاره به اقدامات مثبتی که طی 3 سال اخیر در حفاظت از محیط زیست در استان البرز انجام شده است، موضوع پیگیری باغ سیب کرج از سوی استاندار البرز را خاطرنشان کرد و با قدردانی از این حرکت، گفت: ثبت ملی این باغ و حفظ و احیا آن،باغ سیب کرج را در کشور بعنوان نماد مطرح کرد .

این مقام مسئول در رابطه با لزوم مقابله با ریزگردها و گرد و غبار و با بیان اینکه چارچوب ها در این زمینه مشخص است، گفت: بایدها و نبایدهای کلی در این رابطه تصویب شده و کانون های گرد و غبار نیز شناسایی شده است؛ البته اجرای این مهم مستلزم برنامه‌ای فرابخشی است و سازمان‌های مختلف در این زمینه باید همکاری داشته باشند .

ابتکار تشکیل مرکز مشترک پایش را از جمله الزامات کلانشهر کرج عنوان کرد و افزود: 7 کلانشهر کشور مرکز پایش مشترک دارند و طبق قراردادی با شهرداری ضرورت ها و اولویت های آب، هوا و خاک را در این زمینه پیگیری می کنند، بنابراین نیاز است که مرکز پایش مشترک زیست محیطی در استان البرز تشکیل شود .

وی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و مسئولیت تمامی بخش‌ها در حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی هوا بیان کرد: البرز نیازمند تدوین برنامه کاهش آلودگی هوا است و باید با قوت و قدرت اولویت‌ها را پیش ببرد .

معاون رئیس جمهور همچنین با اشاره به لزوم اجرای مصوبه شعاع 120 کیلومتر در استقرارصنایع نیز گفت: برای اجرای این مهم دو نگاه ملی و استانی وجود دارد، از منظر ملی تمرکززدایی رویکرد اصلی است و این مهم در سند آمایش سرزمینی نیز مورد اشاره قرار گرفته است و لازم است که در این زمینه به نقطه تعادل در سیاست‌های ملی و استانی برسیم .

عبور البرز از ظرفیت‌های زیستی

این مقام مسئول افزود: استان البرز هم همانند استان تهران از ظرفیت‌های زیستی خود گذر کرده و امروز شاهد فشار بیش از حد محیط زیست هستیم بنابراین ساماندهی صنایع،کاهش آلاینده ها و جلوگیری از تراکم با روش‌های اصلاح الگوهای صنعتی مورد تاکید قرار می‌گیرد .

ابتکار با تاکید بر تجهیز صنایع به تصفیه خانه ادامه داد: برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و برای ساماندهی محیط زیست، فعالیت‌های پایش باید شکل گیرد .

معاون رئیس جمهور در ادامه تعدادی از لوایح تصویب شده دولت در مجلس را مرور کرد و گفت: قانون حفاظت و احیا تالاب‌های ایران، قانون هوای پاک دو طرحی بود که در مجلس به تصویب رسید و تحولات مثبتی را در حفظ و احیا تالاب‌های کشور و کنترل آلودگی هوا خواهد داشت .

البرز عوارض هوای جاده‌ای می‌پردازد

ابتکار در ادامه با بیان اینکه استان البرز عوارض هوای جاده‌ای می‌پردازد، گفت: باید عوارض ترددهای ملی از این استان پیش‌بینی و پیشگیری شود چرا که این استان در روزهای خاصی از سال شاهد ترددهای 29 میلیونی است و همین امر نیز آلودگی هوای البرز را روی مرز قرار می دهد .

وی مطالبه استاندار البرز مبنی بر افزایش سهم حق‌آبه استان را نیز مورد حمایت قرار داد و با اعلام موافقت گفت: این حق استان البرز است که از سهم آب سدهای خود برخوردار باشد و برای تحقق این مطالبه از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست نیز پیگیر خواهیم بود .

ابتکار در رابطه با رودخانه کرج نیز بیان کرد: این رودخانه حفاظت شده است و مصوبه شورای امنیت ملی را دارد، بنابراین دستگاه‌ها وظیفه دارند برای ساماندهی آن مشارکت داشته باشند، چرا که این رودخانه یکی از ثروت‌های استان است و وضعیت آن در شورایعالی محیط زیست پیگیری می‌شود .

معاون رئیس جمهور در پایان با قدردانی از مشارکت ویژه مردم استان البرز در انتخابات گفت: این حضور حاکی از حس مسئولیت و آگاهی مردم شریف استان است و با رای قاطع دکتر روحانی برای دور دوم با جدیت برنامه های دولت دوازدهم را با رویکرد ارتقا و بهبود کیفیت زندگی مردم ادامه خواهیم داد .

حق‌آبه سدهای استان البرز افزایش پیدا کند

استاندار البرز نیز در جلسه هماهنگی کارگروه‌های تخصصی مرتبط یا محیط زیست خواستار افزایش سهم بازگشت حق آبه دو سد استان شد .

سیدحمید طهائی در جلسه "هماهنگی کارگروه‌های تخصصی مرتبط با محیط زیست استان" که با حضور معصومه ابتکار،معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست کشور در سالن شهدای دولت استانداری برگزارشد، ضمن قدردانی از این سفرها به‌منظور پیگیری مطالبات زیست محیطی استان گفت: یکی از عمده پیگیری‌ها در طول سه سال اخیر تعیین سهم حق آبه استان و امکان برداشت از دو سد طالقان و امیرکبیر بوده است .

وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در وزارت نیرو بیان کرد: حدود 12 متر مکعب در ثانیه از دو سد مذکور به تهران منتقل می شود که با درخواست بازگشت 30 میلیون مترمکعب موافقت شد .

طهائی با اعلام اینکه سالانه 480 میلیون متر مکعب آب از دو سد مذکور خارج می شود،خواستار اختصاص حداقل 150 میلیون متر مکعب به این استان شد .

نماینده عالی دولت در استان با اشاره بر افت آب در دشت‌ها عنوان کرد: اولویت بازگشت پساب به مبدا است، بنابراین انتظار می‌رود سازمان محیط زیست نگاه ویژه‌ای به این استان داشته باشد .

استاندار البرز همچنین تغییر سوخت نیروگاه منتظر قائم را از اقدامات مهم در بهبود وضعیت کیفی هوای استان عنوان کرد .

طهائی موضوع حفظ و احیا باغ سیب کرج و پیگیری‌های انجام شده برای ماندگاری این اثر تاریخی - طبیعی را نیز به‌عنوان خبری سبز اعلام کرد و گفت: در جریان سفر ریاست جمهوری و پیش‌تر از آن به محضر مقام معظم رهبری نامه نوشتیم و پس از آن با پیگیری در شورای عالی شهرسازی کشور موفق به حفظ این مجموعه شدیم .

وی با اشاره به ثبت ملی باغ سیب کرج افزود: در حال حاضر در مرحله احیا باغ سیب قرار داریم و با آبیاری قطره ای بخشی از اراضی نهال کاری شده است و بنوعی یادگاری ماندگاری از سفر رییس جمهور به استان البرز به جای ماند .

در جریان این نشست وضعیت پسماند و توسعه فضای سبز استان به رییس سازمان محیط زیست کشور گزارش داده شد. اقدامات حوزه پسماند،وضعیت حق آبه زیست محیطی رودخانه حفاظت شده کرج و طرح مطالعاتی آن،طرح زیستگاه‌های خطرپذیر استان تشریح شد. سرپرست اداره کل محیط زیست استان نیز شرایط استان را در بخش‌های کنترل آلودگی هوا، مقابله با ریزگردها، مدیریت تصفیه پسماند صنایع،وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی و طرح جامع ترافیک، شرایط زیست محیطی و وضعیت کیفی هوای استان پس از توزیع بنزین یورو 4، وضعیت آلاینده‌ها، شرایط ایستگاه‌های پایش منابع آبی استان تشریح شد .

سیدحمید طهائی همچنین گفت: موضوع لغو مصوبه تعطیلی پنجشنبه‌ها موجب افزایش بار سنگین ترددها از مسیرهای البرز شده است و در روزهای تعطیل ترافیک فزاینده‌ای را تحمل می کنیم .

وی افزود: شهرهایی که در مسیر جاده‌های این استان قرار دارند، علاوه بر ترافیک موجب آلودگی هوا شده‌اند به‌نحوی که فقط در ایام نوروز ترددها از مسیرجاده‌ای البرز به 29 میلیون رسید . طهائی گفت: این مطالبه یکی از حقوق مردم است که بارها پیگیری شد و هنوز در مسیر بررسی ها قرار دارد .

استاندارالبرز همچنین در رابطه با حلقه دره و آثار سو زیست محیطی نیز خواستار مساعدت‌های ویژه برای رفع مشکلات این منطقه شد .

طهائی در خصوص مصوبه شعاع 120 کیلومتر نیز گفت: امروز صنایع متعددی در این مناطق سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این مصوبه موجب موانعی شده است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید