Iranian Agriculture News Agency

بر اساس گزارش اتحادیه اروپا

آفت کش ها سبب آسیب های مغزی می شوند/ نابودی 125 میلیادر یورو آی کیو در اتحادیه اروپا طی یک سال در اثر آفت کش ها/ آینده با مواد غذایی ارگانیک است

مواد غذایی ارگانیک ترکیبات شیمیایی کمتری دارند، سالم ترند ولی خوردن مواد غذایی تحت تاثیر آفت کش ها اثرات زیان باری بر مغز می گذارد.

آفت کش ها سبب آسیب های مغزی می شوند/ نابودی 125 میلیادر یورو آی کیو در اتحادیه اروپا طی یک سال در اثر آفت کش ها/ آینده با مواد غذایی ارگانیک است

مواد غذایی ارگانیک ترکیبات شیمیایی کمتری دارند، سالم ترند ولی خوردن مواد غذایی تحت تاثیر آفت کش ها اثرات زیان باری بر مغز می گذارد.

به گزارش ایانا از وبسایت ایندیپندنت با توجه به شواهد علمی موجود و بررسی های انجام شده توسط اتحادیه اروپا، خوردن مواد غذایی با مقادیر بالایی از آفات کش ها اثرات زیان باری بر مغز می گذارد.

اعضای اتحادیه اروپا می خواستند بدانند آیا مواد غذایی ارگانیک از محصولات زراعی که به روش معمولی کاشته می شوند سالم ترند یا خیر و از کارشناسان خواستند تحقیقات مربوطه را بررسی کنند.

گزارشی مبتنی بر مطالعات انجام شده در کالیفرنیای امریکا نشان داده است کودکانی که مادرانشان در طول دوران بارداری در معرض سموم فسفره (ارگانوفسفرات) که از مواد اصلی بسیاری از آفت کش هاست، قرار گرفته اند، احتمال بیشتری دارد که دچار پیشرفت های نامطلوب روانی در دو سال اول زندگی شان شوند و باید به این مشکل از سن سه و نیم تا پنج سالگی بیشتر توجه شود زیرا رشد فکری این عده تا هفت سالگی ضعیف تر خواهد بود.

مطالعه دیگری محاسبه کرده است که حدود 13 میلیون امتیاز بهره هوشی (IQ) در یک سال در اثر آفت کش ها از بین می رود که نشان دهنده از دست رفتن حدود 125میلیادر یورو (معادل 109 میلیارد پوند) در سراسر اتحادیه اروپاست .

این گزارش مطرح می کند که این رقم به احتمال زیاد کمتر از حد برآورد شده است و همچنین ممکن است آفت کش ها بر بیماری هایی نظیر پارکینسون، دیابت و انواع سرطان تأثیرگذار باشد.

سارا موکرجی (Sarah Mukherjee) ، مدیر ارشد اجرایی انجمن حفاظت از محصولات زراعی، اصرار دارد که آفت کش ها بی خطراند و به ایندیپندنت می گوید: همان طور که خود گزارش اعلام می کند، آنها فقط پس از ارزیابی های گسترده تأیید می شوند. در میان تمامی محصولات در اروپا، بیشترین حفاظت بر روی محصولات زراعی صورت می گیرد، 12 سال است که این کار انجام می شود و هزینه ای بیش از 200 میلیون پوند را به شکل جزء فعالی برای بازارها به همراه داشته است.

همچنین خانم موکرجی اضافه می کند: "سال به سال نتایج برنامه های نظارت بر باقی مانده آفت کش ها در مواد غذایی نشان می دهد هیچ یک از مصرف کنندگان در معرض مقادیر باقی مانده ای از آفت کش ها که برای سلامت آنها مضر باشد، قرار نگرفته اند."

از سوی دیگر، کارشناسان نگرانی هایشان درباره مقررات آفت کش ها افزایش یافته است. آنها می گویند که شکاف مهمی همچنان وجود دارد و آن، ارزیابی جامع قبل از ورود این مواد غذایی به بازارهاست.

همچنین آنها اضافه می کنند:"حداقل 100 نوع از آفت کش های مختلف وجود دارند که اثرات نامطلوب عصبی آنها بر روی بزرگسالان شناخته شده است و بنابراین همه این مواد مضراند و آسیب های مغزی رو به رشدی را به وجود می آورند."

به هر حال، مواد غذایی ارگانیک مقادیر کمتری از آفت کش ها را در خود دارند و از ایجاد خطرات بالقوه بسیار بر سلامت انسان ها جلوگیری می کنند.

پرفسور اِوا رمبیالکوسکا (Ewa Rembialkowska) ، از دانشگاه وارسا (Warsaw) ، می گوید:"نشانه هایی وجود دارد که محصولات زراعی ارگانیک به علت تفاوت در استفاده از کودها و مواد آلی خاک، حاوی کادمیوم کمتری نسبت به محصولات زراعی معمولی اند و این موضوع بسیار با سلامت انسان در ارتباط است."

همچنین او می گوید که شیر ارگانیک در مقایسه با شیر معمولی مقادیر بیشتری از اسیدهای چرب مفید اُمگا تری را دارد، گرچه در حال حاضر ما نمی توانیم از این مزایای ویژه سلامتی استفاده کنیم.

پرفسور ژوهانس خال (Johannes Khal) می گوید:"ما دریافتیم افرادی که مواد غذایی ارگانیک را ترجیج می دهند، برنامه غذایی سالم تری دارند که شامل سبزیجات، میوه ها، محصولات سبوس دار بیشتر و گوشت کمتر است. همچنین این الگوها از لحاظ پایداری زیست محیطی نیز مطلوب اند."

این گزارش نتیجه گرفته است بین مصرف مواد غذایی ارگانیک و کاهش خطرابتلا به بیماری های آلرژیک ارتباطی وجود دارد و همچنین مواد غذایی ارگانیک برای افرادی که اضافه وزن دارند و یا بسیار چاق اند منافع بالقوه ای دارد.

ترجمه: مهشید جلالیان


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید