Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین پیش‌بینی کرد؛

برداشت 10 هزار تن دانه کلزا از مزارع کشاورزی قزوین/ رشد 192 درصدی نسبت به سال گذشته

مجری طرح دانه های روغنی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین پیش بینی کرد در سال زراعی جاری بیش از 10 هزار تن دانه کلزا از مزارع استان برداشت می شود که این میزان تولید نسبت به سال گذشته 192 درصد رشد خواهد داشت .

برداشت 10 هزار تن دانه کلزا از مزارع کشاورزی قزوین/ رشد 192 درصدی نسبت به سال گذشته

مجری طرح دانه های روغنی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین پیش بینی کرد در سال زراعی جاری بیش از 10 هزار تن دانه کلزا از مزارع استان برداشت می شود که این میزان تولید نسبت به سال گذشته 192 درصد رشد خواهد داشت .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین، تورج بنیادی با بیان این مطلب افزود: این میزان محصول از سطح 4 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی استان برداشت خواهد شد .

به گفته وی در سال جاری حدود 6 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت کلزا اختصاص داشت که نسبت به سال گذشته۳۵درصد رشد را نشان می دهد. متاسفانه با توجه به سرمای زود هنگام پائیزه 30 درصد مزارع دچار سرمازدگی شده و از گردونه تولید خارج شدند .

مجری طرح دانه های روغنی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین قیمت تضمینی خرید هر کیلو گرم کلزا را 28 هزارو 730 ریال با محاسبه ( 2درصد ناخالصی و 10 درصد رطوبت) اعلام کرد که با افزایش ناخالصی ها ی بالاتر از حد استاندارد، از وزن محصول تحویلی کسر و بهای آن پرداخت می شود .

وی افزود: با هماهنگی های به عمل آمده با شرکت خدمات بازرگانی دولتی «شرکت غله» و تجهیز 4 مرکز خرید در سطح شهرستانهای بوئین زهرا یک مرکز، البرز 2 مرکز، آبیک یک مرکز، خرید دانه کلزا انجام و با ثبت در سامانه خرید در کوتاه ترین زمان وجوه کشاورزان پرداخت خواهد شد .

وی مراکز خرید در سطح شهرستان ها را شامل، اتحادیه تعاون روستایی بوئین زهرا، تعاون روستایی نصر کمال اباد ( البرز)، تعاون روستایی قشلاق ( آبیک) و مرکز ذرت خشک کنی برادران بغدادی ( حصار خروان) اعلام کرد .

وی با اشاره به این نکته که هر ساله کشاورزان در اثر رطوبت و ناخالصی های بالاتر از حد استاندارد درصدی از محصول خود را با احتساب اُفت از دست میدهند افزود: در این راستا هماهنگی های لازم با یک واحد ذرت خشک کنی واقع در شهرستان البرز، روستای حصار خروان ، عملیات بوجاری و خشک کردن دانه های بالاتر از حد استاندارد نیز انجام می شود .

وی به کلزا کاران توصیه کرد در زمان برداشت محصول غلاف های کلزا باید حتماً خشک شده و به رنگ قهوه ای باشند همچنین ساقه کلزا باید سبز متمایل به قهوه ای( خشک شدن ) باشد و دانه ها باید به رنگ سیاه تغییر رنگ داده و رطوبت دانه ها در زمان برداشت حداکثر 10 درصد باشد .

وی همچنین از کشاورزان خواست از برداشت زودهنگام کلزا و با رطوبت بالای 20-15 درصد خودداری شود، تا با مشکل تحویل در مراکز خرید مواجه نشوند .

به گفته وی عملیات برداشت کلزا حتماً در ساعات خنک روز ( صبح و یا عصر) صورت گیرد. تا از ریزش محصول جلوگیری شود .

وی افزود: کشاورزران قبل از برداشت محصول هماهنگی لازم را با کارشناسان مستقر در سطح پهنه های مراکز خدمات جهاد کشاورزی در سطح شهرستان ها برای بازدید فنی از کمباین های برداشت کلزا انجام و بر چسب معاینه فنی بر روی کمباین نصب شو د .

بنیادی گفت: در راستای کاهش ضایعات و عدم ریزش دانه، کمباین های برداشت کلزا، حتماً باید مجهز به هد مخصوص برداشت کلزا باشند .

مجری طرح دانه های روغنی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین تاکید کرد: محصول برداشت شده حتماً باید در کوتاه ترین زمان، به مراکز خرید کلزا تحویل شود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید