Iranian Agriculture News Agency

قاچاق کوکایین در حال نابودی جنگل‌های آمریکای مرکزی است

بر اساس تحقیقی که اخیرا انجام شده، تجارت محلی مواد مخدر که تامین کننده 90 درصد از کوکایین ایالات متحده است، در حال آسیب زدن شدید به جنگل‌های آمریکای مرکزی است.

قاچاق کوکایین در حال نابودی جنگل‌های آمریکای مرکزی است

بر اساس تحقیقی که اخیرا انجام شده،تجارت محلی مواد مخدر که تامین کننده 90 درصد از کوکایین ایالات متحده است، در حال آسیب زدن شدید به جنگل‌های آمریکای مرکزی است.

به گزارش ایانا از مجله ساینس ، وقتی یک استاد جغرافی دانشگاه کلمبوس به نام کندرا مک سویینی در سال 2011 برای مطالعه بر روی جوامع بومی، به منطقه لاموسکیتیای هندوراس سفر کرد، دریافت که اتفاق عجیبی در منطقه در حال وقوع است. او شاهد تغییرات در منطقه‌ای بود که زمانی پوشیده از جنگل‌های انبوه بوده است؛ این جنگل‌زدایی گسترده او را شگفت زده کرد.

وقتی وی از افراد محلی درباره این اتفاق پرسید همه یک مجرم را معرفی کردند: " کوکایین " . قاچاقچیان در اواسط دهه 2000 میلادی، درست زمانی که نبرد دولت مکزیک با قاچاقچیان تشدید شده بود و تقریبا یک دهه پیش از اینکه مک سویینی خودش در شرق هندوراس زندگی می‌کرد به این منطقه کوچ کرده بودند. قاچاقچیان در این منطقه باید راهی برای تبدیل پول خود به پول قانونی پیدا می‌کردند و جنگل‌زدایی به شکل دامپروری، کشاورزی صنعتی و تولید الوار راهی بود که برای این کار انتخاب کردند.

مک سویینی می‌خواست بیشتر بداند. بنابراین او و همکارانش تصمیم گرفتند ببینند آیا می‌توانند بین پدیده جنگل‌زدایی در شش کشور گواتمالا، السالوادور، هندوراس، نیکاراگوا، کاستاریکا و پاناما و افزایش قاچاق مواد مخدر بین سال‌های 2001 تا 2013 ارتباطی پیدا کنند. مرتبط کردن نقاط این پازل کار ساده‌ای نبود. سال‌ها زمان برد تا به اطلاعات پایگاه‌های اطلاعاتی اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا درباره مسیر مواد مخدر دست یابند. اطلاعات مربوط به جنگل‌زدایی از وب سایت تغییرات جهانی جنگل‌ها در دانشگاه مریلند به دست آمد. در پایان آنها در سه کشور گواتمالا، هندوراس و نیکاراگوا ارتباطاتی پیدا کردند.

سپس این محققان باید در می‌یافتند که چگونه جنگل بر اثر قاچاق کوکایین از بین رفته است. آنها می‌دانستند که عوامل دیگری، جنگل‌زدایی را تسریع می‌کند؛ به‌ویژه مناطق جنگلی که توسط کشاورزان از بین رفته بود. بر عکس این تیم انتظار داشتند که نابودی جنگل به دست قاچاقچیان به صورت غیرمعمولی زیاد، دورادور و به سرعت انجام شده باشد. استیون سسین متخصص محیط زیست از اداره ماهیان و حیات وحش در آلباکورکی در نیومکزیکوی آمریکا که مقاله‌ای بر اساس این اطلاعات نوشته است، می‌گوید: " کوکایین به پول زیادی نیاز دارد بنابر این می‌بینید که اتفاقات بزرگی رخ می‌دهد: مناطق بزرگ‌تری با سرعت بیشتر و در نقاط دور افتاده جنگل‌زدایی می‌شود " .

این گروه از 15 مولفه از جمله اندازه و سرعت جنگل‌زدایی استفاده کردند تا مدلی را بسازند که می‌توانست بین مناطق جنگل‌زدایی شده بر اثر فعالیت قاچاقچیان با سایر انواع جنگل‌زدایی تمایز قائل شود. یافته‌های آنها نشان می‌دهد که قاچاق کوکایین در دهه گذشته، سالانه عامل 15 تا 30 درصد از جنگل‌زدایی در هندوراس، گواتمالا و نیکاراگواست. گزارش آنها در مجله Environmental Research Letters چاپ شده است.

سسنی می‌گوید: " ما در حال مشاهده مناطقی هستیم با فرودگاه های مخفی که در آن سالانه صدها هکتار جنگل از بین می‌رود. در آنجا کشاورزانی تبر به دست پشت این قضایا نیستند. برای انجام چنین حجمی از جنگل‌زدایی به بنزین نیاز دارید، به شبکه ارتباطی راه‌ها نیاز دارید و نیز به افراد زیاد نیاز دارید. این پدیده فقط نابودی جنگل به خاطر کسب معاش نیست " .

مساحت جنگل‌هایی که گفته می‌شود طی سال‌های 2001 تا 2013 بر اثر فعالیت قاچاقچیان در آمریکای مرکزی از بین رفته است به 370 هزار هکتار رسیده است. آنها از فعالیت هایی همچون دامداری، کشاورزی و تولید الوار برای پولشویی استفاده می‌کنند. کشورهای کاستاریکا و السالوادور احتمالا به لطف برخورداری از روش‌های ساده‌تر پولشویی در آن کشورها از طریق هتل‌ها و سیستم بانکی، از این آسیب‌ها به دور بوده‌اند.


این نابودی جنگل برای جوامع محلی که از زمین‌های خود رانده شده و جنگل‌هایی که چندین نسل به آن وابسته بوده‌اند را از دست داده‌اند، خبر بدی است. این تغییرات در پوشش جنگلی بر اثر فعالیت‌های قاچاقچیان، همچنین می‌تواند برنامه‌های بین‌المللی مربوط به کاهش تاثیرات تغییرات اقلیمی را به مخاطره بیندازد؛ آنها به علاوه 7 درصد از تنوع زیستی جهان را در معرض خطر نابودی قرار می‌دهند.

این یک مشکل خاص است زیرا بیشتر زمین‌های پاکسازی شده در داخل مناطق حفاظت شده‌ای مثل ذخیره‌گاه زیست کره ریو پلاتانا در هندوراس هستند. اما مارکو اسپینوزا مدیر منطقه‌ای ذخیره‌گاه در موسسه حفاظت از جنگل‌های هندوراس در تگوسیگالپا ارتباط نابودی جنگل با فعالیت قاچاقچیان را انکار می‌کند. وی می‌گوید: " ما هیچ اطلاعاتی که بگوید جنگل‌های ما بر اثر کار قاچاقچیان در حال نابودی است نداریم " . اما این موسسه گزارش‌هایی دارد مبنی بر اینکه اخیرا پرورش دام در داخل پارک افزایش یافته است.

لیلیانا داوالوس متخصص محیط زیست و زیست‌شناس تکاملی در دانشگاه ایالتی نیویورک در استونی بروک از این کار تمجید می‌کند: " اگر قاچاق مواد مخدر در حال نابودی جنگل‌هاست، باید حداقل ارتباطی پیدا کنند که می‌کنند " . اما وی همچنین هشدار می‌دهد که این تحقیقات، ارتباط قطعی بین نابودی جنگل در مقیاس زیاد با قاچاق مواد مخدر را تایید نمی‌کنند. این امر می‌تواند بیشتر ناشی از کارهای مربوط به تامین معاش یا کشاورزی قانونی باشد. او می‌گوید محققان برای پیدا کردن علت، نیاز دارند که گزارش‌ها و آمار مربوط به زمین‌ها، اطلاعات مربوط به انتقال مالکیت زمین‌ها و دیگر اسناد را در اختیار داشته باشند که دستیابی به آنها بسیار دشوار است؛ به‌ویژه اگر این فعالیت‌ها غیر قانونی باشد.

مک سویینی می‌گوید خواه نتیجه تحقیقات تیم او درست باشد یا نه، تجارت محلی مواد مخدر که تامین کننده 90 درصد از کوکایین ایالات متحده است، در حال آسیب زدن شدید به این منطقه است. او می‌گوید: " تا کنون هیچ کدام از کسانی که در آمریکای مرکزی می‌شناسم از جمله برخی از قاچاقچیان، خواستار برچیده شدن کوکایین از منطقه نبوده‌اند و آنها هنوز هر روز بهای سیاست‌هایی را می‌پردازند که قاعدتا باید با این پدیده مقابله کند اما در این راه ناموفق بوده است " .

ترجمه: محسن حدادی

L-960331-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید