Iranian Agriculture News Agency

تغییرات اقلیمی، ساختار خاک را تغییر می‌دهد

تغییرات اقلیمی بر زندگی مردم سراسر جهان تاثیرات اساسی و غیر قابل پیش‌بینی می‌گذارد.

تغییرات اقلیمی، ساختار خاک را تغییر می‌دهد

به گزارش ایانا از cornandsoybeandigest.com ، تغییرات اقلیمی بر زندگی مردم سراسر جهان تاثیرات اساسی و غیر قابل پیش‌بینی می‌گذارد، ماه‌های بسیار گرم، ماه‌های بسیار سرد، سیل‌های فاجعه بار و خشکسالی‌ها، این غیر قابل پیش‌بینی بودن، در مورد دیگر تاثیرات کمتر مورد توجه اما مهم هم صدق می‌کند.

مثلا دقیقا نمی‌دانیم که تغییرات اقلیمی چگونه بر خاک و قابلیت آن در تامین نیازهای یک مزرعه حاصلخیز و یا اکوسیستم‌های طبیعی سالم تاثیر می‌گذارد.

در یک مطالعه تازه، محققان از روش‌های دیجیتال برای پیش‌بینی اینکه یکی از مهم‌ترین عناصر خاک یعنی کربن ارگانیک چگونه می‌تواند بر اثر تغییرات اقلیمی دستخوش دگرگونی شود، بررسی شده است.

جاناتان گری نویسنده اصلی این تحقیق می‌گوید:"کربن ارگانیک خاک، یکی از نشانه‌های مهم سلامت خاک است. این عنصر بر بسیاری از ویژگی‌های شیمیایی، فیزیکی و زیست شناختی خاک مثل حاصلخیزی و قابلیت نگهداری آب تاثیر می‌گذارد". گری محقق ارشد در اداره محیط زیست و میراث نیو سوث ولز استرالیاست.

گری و محققان همکارش از 12 مدل تغییر اقلیمی برای پیش‌بینی چگونگی تغییر سطوح کربن ارگانیک خاک با تغییرات اقلیمی، استفاده کردند. مدل‌های استفاده شده در این مطالعه منعکس کننده دامنه کاملی از اوضاع آب و هوایی جهان بود. این مدل‌ها همچنین به منطقه خاص مورد مطالعه در این تحقیق در نیو ساوث ولز در جنوب شرق استرالیا هم قابل تعمیم بود.

نتایج به دست آمده دارای تفاوت‌هایی بود. گری می‌گوید: "بیشتر مدل‌ها کاهش کربن ارگانیک خاک را همراه با تغییرات اقلیمی نشان می‌داد. اما چند مدل هم افزایش کربن را پیش بینی می‌کردند".

اما چرا این پیش‌بینی‌ها با هم اختلاف دارند؟ گری این امر را ناشی از وجود پارامترهای تشکیک‌پذیر در بین مدل‌های تغییر اقلیمی می‌داند. او می‌گوید: "ما پیش از آنکه به طور قاطع بتوانیم پیش‌بینی کنیم که سطوح کربن ارگانیک خاک چه رفتاری خواهد داشت، به یکپارچگی و هماهنگی بیشتری بین الگوهای تغییرات اقلیمی نیاز داریم".

محققان همچنین کشف کردند که میزان تغییرات کربن ارگانیک خاک در بین انواع خاک، آب و هوای فعلی و رژیم‌های استفاده از زمین، متفاوت است. مثلا در مورد خاک‌های شنی با حاصلخیزی کم در آب و هوای خشک که در آن غلات کاشت می‌شد، میانگین کاهش کربن ارگانیک خاک کمتر از یک تن در هکتار بود. این میزان برای خاک‌های رسی حاصلخیز در آب و هوای مرطوب با کشت گیاهان محلی 15 برابر بود.

گری می‌گوید: "این دانش می‌تواند به ما کمک کند که بهتر پیش‌بینی کنیم که در چه جاهایی ممکن است بیشترین کاهش یا جذب بالقوه کربن اتفاق بیفتد".

پیش‌بینی تغییرات کربن ارگانیک خاک بسیار ضروری است. او می‌گوید: "این امر به ما امکان می‌دهد که برای شرایط تغییر در خاک یا تطابق خود با این شرایط بهتر آماده شویم. در نهایت این دانش به ما کمک می‌کند که هم در زمینه کشاورزی و هم مدیریت اکوسیستم‌ها به موفقیت بیشتری دست یابیم".

گری و همکارانش روش‌های مختلف دیجیتال را با هم ترکیب کردند تا نقشه‌های با وضوح بالایی به‌دست آورند. این تیم به جای نقشه‌های معمول با مقیاس 10 کیلومتر، نقشه‌هایی با وضوح 100 متر طراحی کردند. این امر به محققان امکان داد تا بین تغییرات در کربن ارگانیک خاک با انواع خاک‌ها یا الگوهای استفاده از زمین، رابطه برقرار کنند.

درک اینکه تغییرات اقلیمی چگونه بر ویژگی‌های خاک تاثیر می‌گذارد، می‌تواند به طراحی مدل‌های تغییرات اقلیمی دقیق‌تر هم کمک کند. گری می‌گوید: "توانایی در پیش‌بینی قابلیت خاک در ذخیره‌سازی کربن یا آزادسازی آن در جو، برای مدل سازی تغییرات اقلیمی و تدوین استراتژی برای کاهش اثرات منفی آن ضروری خواهد بود"/


ترجمه: محسن حدادی

L-960403-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید