Iranian Agriculture News Agency

در پنجمین نشست جهانی خاک در مقر فائو، مشکل آلودگی خاک بررسی شد

تأثیر مخرب آلودگی خاک روی متابولیسم گیاهان و عملکرد محصولات و زمین‌های زراعی

آلودگی خاک، بیشتر ناشی از فعالیت های انسانی است، چراکه افراد به منظور رشد مواد غذایی به استفاده از مواد شیمیای روی آورده و باعث ورود مواد مضر به خاک می شوند ، این درحالی است که در پنجمین نشست علنی مشارکت جهانی خاک Global Soil Partnership (GSP) ، که در مقر فائو (20 تا 22 ژوئن2017 ) برگزار شد، مسئله آلودگی خاک مورد بررسی قرار گرفت.

تأثیر مخرب آلودگی خاک روی متابولیسم گیاهان و عملکرد محصولات و زمین‌های زراعی

آلودگی خاک، بیشتر ناشی از فعالیت های انسانی است، چراکه افراد به منظور رشد مواد غذایی به استفاده از مواد شیمیای روی آورده و باعث ورود مواد مضر به خاک می شوند ، این درحالی است که در پنجمین نشست علنی مشارکت جهانی خاک Global Soil Partnership (GSP) ، که در مقر فائو (20 تا 22 ژوئن2017 ) برگزار شد، مسئله آلودگی خاک مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایانا از وبسایت فائو نیتروژن اضافی و ردیابی فلزاتی مانند آرسنیک، کادمیوم، سرب و جیوه می تواند روی متابولیسم گیاه و کاهش عملکرد محصول، زمین های زراعی تاثیر بگذارد. زمانی که این مواد آلاینده وارد زنجیره غذایی شوند، تهدیدی برای امنیت غذایی، منابع آب، معیشت روستایی و سلامت انسان به شمار می روند.

رونالد وارگاس ، مسئول بخش خاک فائو و دبیر نشست GSP گفت: "آلودگی خاک یک مشکل در حال ظهور و به شکل های مختلف است، این درحالی است برای حل این مسئله باید به دانش بیشتر، ترویج مدیریت پایدار خاک ، افزایش همکاری و ایجاد شواهد علمی قابل اعتماد دست یابیم."

Rattan Lal ، رئیس اتحادیه بین المللی علوم خاک طی سخنرانی خود در نشست گفت: "مبارزه با آلودگی خاک و مدیریت پایدار خاک برای مقابله با تغییرات آب و هوایی از مسائل ضروری است؛ این درحالی است که تغییرات کنونی تا سال 2050 ، به نسبت 12 هزار سال پیش ، زمان آغاز فعالیت کشاورزی، بیشتر شده و خواهد شد."

ماریا هلنا اسمدو، معاون دبیر کل، از بخش آب و هوا و منابع طبیعی گفت: "نشست علنی GSP یک پلت فرم منحصر به فرد و چند منظوره در زمینه پرداختن به مسائل خاک، بهره بردن از شیوه های مناسب و تضمین خاک سالم برای فراهم کردن غذا و اکوسیستم سالم برای همه است."

در این جلسه علنی به منظور تسهیل تبادل اطلاعات سه طرح جدید به تأیید رسید که شامل این موارد بود: "سیستم اطلاعات جهانی خاک ؛ شبکه جهانی آزمایشگاه خاک، در راستای اندازه گیری هماهنگ و استاندارد در کشورها؛ و شبکه بین المللی خاک سیاه ، به منظور بالابردن دانش باروری خاک های کشاورزی، با توجه به در نظر گرفتن میزان کربن خاک."

آلودگی خاک تحت بررسی دقیق

درحالی که حدود یک سوم از خاک در جهان بیشتر به دلیل شیوه های مدیریت ناپایدار خاک تخریب شده، ده ها میلیارد تن از خاک هر ساله به دلیل فعالیت کشاورزی و آلودگی خاک، از دست می روند که این میزان تخریب در برخی از کشورها به اندازه یک پنجم کل اراضی است.

آلودگی خاک زمانی روی می دهد که مواد شیمیایی در خاک در سطح بالاتر از حد طبیعی قرار گیرد. چنین آلودگی ممکن است توسط استخراج معادن و فعالیت صنعتی، زباله های فاضلاب و سوء مدیریت تولی روی دهد.

در برخی موارد، آلاینده ها توسط باد و باران در مناطق گسترده پخش می شوند. نهاده های کشاورزی مانند کود، علف کش ها و آفت کش ها - و حتی آنتی بیوتیک موجود در کود حیوانی - می توانند آلایندگی بالقوه عمده و چالش های خاصی را با توجه به فرمول شیمیایی شان به وجود آورند.

آلودگی خاک نسبت به دیگر فراآیندهای تخریب خاک مانند فرسایش به آسانی قابل مشاهده نیست. این در حالی است که تاثیر مواد شیمیایی و سرعت ورود آن به اکوسیستم به ویژگی های خاک بستگی دارد.

تنوع آلاینده ها و نوع خاک و روش های تعامل آن ها، باعث شده تا بررسی خاک را به منظور شناسایی خطرات، با مشکل روبه رو کند. اعضای GSP تایید کردند تا سمپوزیوم جهانی درباره آلاینده ها و آلودگی خاک در آوریل 2018 برگزار شود، به طوری که از شبکه داده های جهانی برای به اشتراک گذاری اطلاعات و هماهنگ کردن استانداردها به عنوان یک راهکار برای کاهش این مشکل ، پشتیبانی شود.

خاک سیاه

معمولا در طبقه بندی ملی خاک "خاک سیاه" به خاکی غیر یکنواخت گفته می شود . شبکه جدید بین المللی خاک سیاه ( International Network of Black Soils ) ، خاک سیا را این گونه تعریف می کند : "خاکی که حاوی حداقل 25 سانتی متر هوموس (1)و کربن آلی خاک بیش از دو درصد باشد" ؛ با این تعریف این نوع خاک حدود 916 میلیون هکتار یا هفت درصد از سطح زمین های بدون یخ در جهان را پوشش می دهد.

حدود یک چهارم از خاک سیاه از نوع chernozem" " که دارای لایه هوموس ، بیش از یک متر است ؛ این نوع خاک را می توان در مناطق حاصلخیز استپ اروپا شرقی ، آسیای مرکزی و در دشت های شمال امریکا یافت.

شبکه بین المللی خاک سیاه در زمینه ترویج حفاظت و بهره وری بلند مدت خاک سیاه با ارایه گزارشات تحلیلی به عنوان یک پلت فرم برای به اشتراک گذاری دانش و همکاری فنی فعالیت می کند.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- خاک‌ها معمولاً دارای یک نوع مواد آلی کربن‌دار تیره رنگی هستند که هوموس نامیده می‌شوند و از بقایای گیاهان به وجود می‌آید. از جمله تأثیرات فیزیکی مواد آلی موجود در خاک، ذخیره رطوبت بیشتر در این خاک‌ها در مقایسه با خاک‌های با شرایط فیزیکی مشابه ولی فاقد مواد آلی است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید