Iranian Agriculture News Agency

آمار شرکت‌کنندگان در کنفرانس تهران هنوز نهایی نشده است

حضور 31 کشور جهان در ایران، برای هم‌اندیشی و مشارکت در باره مقابله با گرد و غبار

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست از حضور وزرا و معاونان 31 کشور جهان در ایران، برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار: چالش‌ها و راه‌ حل‌ها" خبرداد و افزود: آمار نهایی شرکت‌کنندگان در کنفرانس تهران هنوز مشخص نشده است.

حضور 31 کشور جهان در ایران، برای هم‌اندیشی و مشارکت در باره مقابله با گرد و غبار

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست از حضور وزرا و معاونان 31 کشور جهان در ایران، برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار: چالش‌ها و راه‌ حل‌ها" خبرداد و افزود: آمار نهایی شرکت‌کنندگان در کنفرانس تهران هنوز مشخص نشده است.

به گزارش خبرنگار ایانا، یوسف رشیدی دبیر اجرایی "کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار: چالش‌ها و راه‌ حل‌ها" در نشستی خبری که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، از حضور دو معاون دبیرکل سازمان ملل، 9 سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای در کنفرانس سه روزه تهران خبرداد.

وی افزود: هفت بخش سازمان ملل، اکو و راپمی در کنفرانس تهران شرکت می‌کنند. تا کنون حضور بیش از 80 متخصص، کارشناس و وزیر در این برنامه نهایی شده است. البته آمارها خیلی دقیق نیست و هنوز لیست شرکت کنندگان در حال تکمیل شدن است. تا آخر هفته شاید تعداد وزرای شرکت کننده، همچنین کشورهای علاقمند به حضور در تهران، افزایش یابد.

به گفته دبیر کنفرانس تاکنون کشورهای آذربایجان، چین، اکوادر، ایتالیا، فرانسه، آلمان، آمریکا، بلژیک، قطر، عمان، کویت، پاکستان، افغانستان، چاد، عراق، ترکیه، هند، اردن، کره جنوبی، اسلواکی و صربستان آمادگی خود را برای حضور در ایران اعلام کرده‌اند.

وی ادامه داد: این کنفرانس با مشارکت دولت ایران (وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محیط زیست به نمایندگی از سوی دولت ایران) و سازمان ملل متحد برگزار می‌شود. برای برگزاری این کنفرانس، یک شورای سیاستگزاری در ایران با مشارکت وزارتخانه‌های امور خارجه، جهاد کشاورزی، نیرو و سازمان‌های حفاظت محیط زیست و جنگل‌ها و مراتع تشکیل شده است. ریاست این شورا به عهده معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست است.

رشیدی اضافه کرد: در کنار این شورای سیاستگزاری داخلی، دو کمیته علمی و اجرایی تشکیل شده است. ریاست کمیته علمی با سعید متصدی معاون منابع انسانی سازمان حفاظت محیط زیست و بخش اجرایی با من است.

وی گفت: کنفرانس تهران به مدت سه روز از 12 تا 14 تیرماه در تهران برگزار می‌شود. روز اول با حضور رئیس جمهور، مراسم افتتاحیه برگزار خواهد شد. در نخستین روز، پس از مراسم افتتاحیه، دو اجلاس در سطح وزرا خواهیم داشت. خروجی نشست وزرا بیانیه‌ای به نام بیانیه تهران خواهد بود.

دبیر اجرایی کنفرانس افزود: در کنفرانس تهران، چهار نشست فنی نیز برگزار می‌شود. اولین نشست فنی بعد از ظهر روز 12 تیرماه با عنوان " تاثیرات اقتصادی-اجتماعی و محیط زیستی گرد و غبار و خسارت‌های ناشی از آن" با حضور متخصصان بین‌المللی برگزار می‌شود. سه نشست تخصصی دیگر نیز در سومین روز همایش برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دومین روز همایش (13 تیر) شرکت‌کنندگان در این رویداد به کاشان و اهواز سفر کرده و از عرصه‌های تحت پوشش برنامه‌های مدیریتی ایران بازدید می‌کنند، به تشریح برنامه‌های سومین روز کنفرانس پرداخت.

به گفته رشیدی در صبح آخرین روز کنفرانس، نشستی با عنوان "شناسایی منابع، پایش، اندازه‌گیری، پیش‌بینی و پیش آگاهی" برگزار می‌شود. دومین نشست تخصصی با عنوان " سیاستگزاری، نوآوری، کنترل منابع" که در ارتباط با بحث‌های اقتصادی، تخصیص منابع و موارد مرتبط با آن است، نیز در سومین روز برگزار خواهد شد. در این نشست، درباره سیاستگزاری در زمینه گرد و غبار در حوزه منطقه و بین‌المللی بحث و تبادل نظر خواهد شد. بعد از ظهر این روز هم نشست تخصصی "همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، اقدامات و پاسخ‌ها" برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: بعد از اتمام نشست‌های تخصصی، مباحث جمع‌بندی و بیانیه فنی تدوین می‌شود. به این ترتیب کنفرانس تهران دارای دو بیانیه در روز اول پس از اتمام نشست وزیران و در روز آخر، پس از اتمام نشست‌های فنی، خواهد بود.

دبیر اجرایی کنفرانس عنوان کرد: کارشناسان سازمان ملل، گزارشی از کنفرانس تهران برای ارائه به این سازمان تهیه خواهند کرد.

کنفرانس تهران به استناد بند هفت قطعنامه سازمان ملل شکل گرفت

رشیدی در بخش دیگری از سخنان خود به چگونگی شکل‌گیری کنفرانس تهران پرداخت. وی افزود: تا کنون سازمان ملل متحد چهار قطعنامه در بحث گرد و غبار تدوین کرده است. در بند هفت آخرین قطعنامه سازمان ملل، از تلاش‌های ایران در زمینه مقابله با این پدیده قدردانی شده است. در واقع کنفرانس تهران که به زودی برگزار می‌شود، به استناد بند هفت قطعنامه سازمان ملل در شرف برگزاری است.

وی ادامه داد: آلودگی هوا اثرات بسیار بدی بر زنگی انسان‌ها دارد. بر اساس مطالعات آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان که در سال 2013 انجام شد، آلودگی هوا می‌تواند منجر به سرطان نزدیک به مرگ شود.

به گفته دبیر اجرایی کنفرانس باید به مسئله آلودگی هوا از جنبه‌های مختلف توجه کرد. در ایران اقدامات مناسبی برای کنترل آلودگی هوا انجام شده و این برنامه‌ها، سبب شده است میزان آلودگی در ارتباط با برخی شاخص‌ها نظیر آزبست، دی اکسید گوگرد و غیره کاهش یابد. اما مشکل گرد و غبار به خاطر تغییر اقلیم، مدیریت منابع آب و دیگر عوامل در منطقه به موضوع بسیار مهمی تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: بحث گرد و غبار فقط مربوط به ایران و تهران نیست. به همین دلیل سازمان ملل در کنفرانس آتی با ایران همکاری می‌کند.

رشیدی گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در سال 2009 توسط وزارت محیط زیست اسپانیا، اگر دولت این کشور میزان ذرات معلق هوا را از 50 میکروگرم بر متر مکعب به 20 میکروگرم بر متر مکعب برساند، به ازای هر نفر در سال 1600 یورو سود اقتصادی نصیب این کشور می‌شود. بنابراین در اهواز و تهران و دیگر شهرها که با بحث گرد و غبار سر و کار دارند، اگر شاخص ذرات معلق هوا را اصلاح کنیم، مزایای اقتصادی زیادی برای کشور به همراه خواهد داشت. این مسئله از نظر بهداشتی برای کشور اهمیت داشته و از بعد اقتصادی نیز بهتر است که روی این مسئله کار شود.

به گفته رشیدی هدف از برگزاری کنفرانس تهران ایجاد یک اجماع بین‌المللی و همکاری منطقه‌ای در زمینه مقابله با پدیده ریزگردها است. سازمان هواشناسی جهانی نیز از سال 2007 بحث پیش آگاهی این پدیده را به عهده گرفته و روش‌های اندازه‌گیری و تکنیک‌های مرتبط با پدیده ریزگردها را توسعه داده است تا نقش یک پل ارتباطی بین انجمن‌ها و دولت‌ها را ایفا کند.

وی افزود: در کنفرانس تهران به دنبال محکوم کردن هیچ کشوری نیستیم. می‌خواهیم تمام ظرفیت‌ها را دور هم جمع کنیم و به یک راهکار منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه ریزگردها برسیم . هدف اصلی این کنفرانس که سازمان ملل و دولت ایران آن را برگزار می‌کنند، تکیه بر نقاط اشتراک و دوری کردن از اختلافات است. موضع رسمی دولت ایران و برگزار کنندگان این است که در محیط کارشناسی مذاکره کنیم و بحث‌ها را به صورت کاملا کارشناسی و به دور از مباحث سیاسی و موضع‌گیری سیاسی پیگیری کنیم.

دبیر اجرایی کنفرانس با اشاره به اینکه در این رویداد صرفا از کشورهای درگیر پدیده ریزگرد دعوت نشده و از سایر کشورها به منظور استفاده از دانش آنها در زمینه مقابله با ریزگردها نیز دعوت شده است، تشریک مساعی در زمینه این پدیده و ایجاد یک چارچوب بین‌المللی مناسب برای کنترل پدیده ریزگردها را مهمترین هدف برگزاری این کنفرانس اعلام کرد.

وی در پاسخ به ایانا درباره اینکه آیا بیانیه‌های پایانی این کنفرانس الزام‌آور و اجرایی است و سازمان ملل برای کشورهای درگیر با پدیده ریزگردها به جز کمک‌های فنی، کمک‌های مالی و غیره نیز در نظر خواهد گرفت، به این نکته اشاره کرد: این شروع یک کار است. نباید انتظار داشته باشیم که با این کنفرانس یک سند لازم الاجرا تصویب شود یا بودجه به تصویب برسد. این همکاری بین‌المللی سبب می‌شود چارچوب حقوقی، مکانیزم مالی و بحث همکاری‌های فنی و غیره تعریف شود.

رشیدی افزود: اگر در کشور ما این حرکت به نحو خوبی آغاز شود و کار را جلو ببریم؛ با پیگیری مفاد بیانیه‌ها به نتایج ملموس نیز خواهیم رسید.

وی تاکید کرد: ما اگر بتوانیم همراهی نهادهای بین‌المللی در زمینه مقابله با ریزگردها را داشته باشیم و گرد و غبار را از یک موضوع داخلی به مسئله‌ای بین‌المللی تبدیل کنیم، موفق شده‌ایم.

به گفته رشیدی اگرچه برای 58 کشور جهان دعوتنامه حضور در این همایش ارسال شده است اما از آنجا که به زودی اجلاس نیویورک در زمینه توسعه پایدار برگزار می‌شود، برخی کشورها به دلیل مشغله‌های ایجاد شده برای آماده سازی خود به منظور حضور در این اجلاس، به ایران سفر نخواهند کرد. البته هنوز آمار شرکت‌کنندگان قطعی نشده است.

L-960403-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید