Iranian Agriculture News Agency

تولیدات کشاورزی اراضی پایاب سد خداآفرین با صادرات اقتصادی می‌شود

نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: تولیدات کشاورزی اراضی پایاب سد خداآفرین با وجود صادرات، اقتصادی می‌شود.

تولیدات کشاورزی اراضی پایاب سد خداآفرین با صادرات اقتصادی می‌شود

نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت:تولیدات کشاورزی اراضی پایاب سد خداآفرین با وجود صادرات، اقتصادی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایانا از اردبیل، صدیف بدری در نشست مشترک با رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیر امور اراضی با سران عشایر در این سازمان با اعلام این خبر افزود: طرح 62 هزارهکتاری اراضی پایاب سد خداآفرین در تاریخ کشاورزی استان بی نظیر است و با اتمام آن یک انقلابی در تولید محصولات کشاورزی ایجاد خواهد شد که برنامه ریزی برای صادرات آنها باید برای تمامی مسئولان ذیربط قبل از آنکه به یک چالش تبدیل شود به صورت یک طرح ملی برنامه ریزی شده در روی میز تصمیم آنان قرار گیرد .

سخنگوی کمیسیون عمران گفت: در واگذاری اراضی برای سرمایه گذاری، باید اولویت با عشایر و تولید کنندگان منطقه باشد که در غیر این صورت هر سرمایه گذاری می تواند مبادرت به سرمایه گذاری کند. نباید عشایر منطقه نادیده گرفته شود که در حالت کلی تولیدات عشایر به خودی خود تضعیف خواهد شد که امیدوارم این مهم و وضعیت معیشتی عشایر برای همگان یک وظیفه سنگین تلقی شود تا عشایر اصل و نصب خود را در عرصه تولیدات تداوم بخشند .

صدیف بدری افزود: خوشبختانه در تدوین برنامه پنجساله ششم هر کجا کلمه روستا آمده بود عشایر را اضافه کردیم تا در تخصیص اعتبارات آن ها هم برخوردار شوند که در پیشرفت و عمران و آبادانی مناطق عشایر نشین هم تاثیر گذار خواهد شد .

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به پاک و اورگانیک بودن محصولات و تولیدات عشایر گفت: در صحن مجلس لایحه ای مصوب شد که در آن برای طرح های کوچک صنایع تبدیلی و تکمیلی روستایی تسهیلاتی اعطا خواهد شد که امیدوارم در استان با جدیت مسئولان و مدیران و کارشناسان این اعتبارات به صورت شایسته جذب و برای افزایش درآمد روستائیان موثر واقع شود تا چنین تولیدات عشایر غیرتمند نه تنها برای مصرف در استان بلکه برای سایر استان ها افزایش یابد .

عدیل سروی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این نشست گفت: تا کنون 4 تشکل تعاونی برای سرمایه گذاری و کارهای تولیدی کشت و زرع در اراضی پایاب سد خداآفرین تشکیل یافته که یکی از این تشکل ها اولین کشت را درقسمتی از اراضی مربوطه با محصول پنبه آغازکرده اند و امیدوارم برای مابقی سطوح با طرح های مدون و با توجیه اقتصادی بالا به مرز سرمایه گذاری واقعی برسد که در این صورت در کلیات موضوع فعالیت ها اقتصادی تر بوده و بهره وری واقعی در عرصه 62 هزارهکتاری عملی شود .

سروی با اشاره به رعایت اولویت ها در برنامه ریزی های مدیریتی و اجرایی گفت: در حال حاضر که در چهار ناحیه عمرانی اراضی پایاب سد خدا آفرین پیمانکاران دست اول و اصلی از طریق مناقصه ملی برنده و مجری هستند و لازمه آغاز اجرای عملیات تعیین پیمانکاران دست دوم است، از انتخاب پیمانکاران دست دوم خارج از استان جلوگیری شده است، هم اکنون 35 پیمانکار دست دوم از داخل استان اجرای عملیات این اراضی را عهده دار هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به فعالیت و تاریخ کهن عشایر مغان گفت: در اوایل شکل گیری عشایر در قرن های گذشته آن دسته از عشایری که حتی آب شرب خود را حاصل از انباشت آب باران در جای پای شترها تامین کردند باید در این زمان پیشرفت و عمران و آبادانی از حق و حقوق واقعی خود برخوردار باشند تا مساعدت های مقام معظم رهبری برای مهار آب های مرزی که صرفا ً با اهداف پیشرفت اقتصادی در زندگی تولید کنندگان مناطق مرزی صورت گرفته در معیشت خانواده ها نمایان شود .

وی گفت: برای احقاق حق عشایر در این اراضی 5 کمیته پالایش رسما ً فعالیت دارند که با تلاش اعضای کمیته ها برخورداری عشایر بومی از 4 هکتار به 6 هکتار افزایش یافته است که امیدوارم این عزیزان ما را در دیگر مراحل کار از جمله واگذاری برای سرمایه گذاری همراهی کنند و مهمتر از آن با دستور مقام عالی وزارت در این راستا با تشکیل ستاد راهبردی حتی در سطح ملی یعنی وزارتی قابلیت رصد جزئیات کارها را افزایش داده اند تا ذره ای از حقوق عشایر زحمتکش هدر نرود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید