Iranian Agriculture News Agency

جدیدترین تصمیم کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF): تعلیق محدودیت‌های مالی علیه ایران برای یک سال دیگر

نشست اخیر کارگروه اقدام مالی (FATF) دیروز به پایان رسید و در بیانیه پایانی آن اعلام شد که با توجه به پایبندی تهران به تعهدات خود، همچنان محدودیت‌های تنبیهی علیه ایران را معلق نگه خواهد داشت.

جدیدترین تصمیم کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF): تعلیق محدودیت‌های مالی علیه ایران برای یک سال دیگر

نشست اخیر کارگروه اقدام مالی (FATF) دیروز به پایان رسید و در بیانیه پایانی آن اعلام شد که با توجه به پایبندی تهران به تعهدات خود، همچنان محدودیت‌های تنبیهی علیه ایران را معلق نگه خواهد داشت.

به گزارش ایانا از اتاق ایران، کارگروه اقدام مالی (FATF) در پایان نشست 6 روزه خود در اسپانیا اعلام کرد لغو محدودیت‌های مالی علیه ایران را به مدت یک سال دیگر تمدید می‌کند.

کارگروه اقدام مالی سال گذشته، ایران را به مدت 12 ماه از فهرست سیاه تعلیق کرده بود تا اقداماتی در جهت اصلاح فرایندهای بانکی انجام دهد.

این کارگروه در بیانیه پایانی خود آورده است: کارگروه اقدام مالی پیشرفت‌های ایران در ارتباط با اجرای برنامه‌های نظارت مالی را مورد بحث قرار داده و پیشرفت‌های ایران را تصدیق می‌کند از این رو با توجه به پایبندی تهران به تعهدات خود، همچنان این محدودیت‌ها را به مدت یکسال دیگر معلق نگه خواهد داشت.

کارگروه اقدام مالی در عین حال در بیانیه خود تاکید کرده است که تا زمان اجرای تمامی اقدامات لازم برای رفع کاستی‌های شناسایی شده، ایران را به طور دائمی از لیست سیاه خارج نمی‌کند.

ایران و کره شمالی کشورهایی هستند که در فهرست سیاه این نهاد بین المللی قرار دارند.

در بیانیه FATF آمده است این سازمان از تعهد سیاسی کامل ایران برای رفع نقایص استراتژیک خود در بخش مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و تصمیم تهران برای دریافت کمک فنی در جهت اجرای برنامه عملیاتی (Action plan) استقبال می‌کند.

در بخش دیگری از بیانیه کارگروه اقدام مالی آمده است: کارگروه اقدام مالی تمام کشورها را ترغیب می‌کند که بر اساس توصیه نامه ۱۹ کارگروه، همچنان به نهادهای مالی خود توصیه کنند که در روابط تجاری و معاملات با اشخاص عادی و حقوقی از ایران تلاش فزاینده‌ای را بکار بندند. کارگروه اقدام مالی از ایران می‌خواهد تا نقایص خود در حوزه پولشویی را به طور کامل برطرف کند.

کارگروه اقدام مالی(FATF) که پولشویی در جهان را مورد بررسی قرار می‌دهد تیرماه 1395 خورشیدی در نشستی با حضور ۳۷ عضو خود در کره جنوبی، حضور ایران در لیست سیاه را تعلیق کرد تا پس از 12 ماه عملکرد ایران در زمینه مبارزه با پولشویی را مورد بررسی قرار دهد و تصمیم بعدی را اتخاذ کند.

نشست سالانه کارگروه اقدام مالی از روز یکشنبه گذشته و به مدت 6 روز به میزبانی دولت اسپانیا در شهر والنسیا برگزار شد. نشست مجمع عمومی گروه اقدام مالی نیز از روز چهارشنبه، باحضور 800 نفر از اعضای شبکه جهانی FATF از 198 کشور جهان و همچنین نمایندگانی از سازمان ملل متحد، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی برگزار شد. در نشست امسال، علاوه بر وضعیت ایران، اقدامات ایرلند و دانمارک در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم مورد بررسی قرار گرفت. همچنین وضعیت مالی کشورهایی که طی یک سال گذشته دچار کسری بودجه شدید بوده اند بررسی شد. برزیل و افریقای جنوبی جزء این کشورها هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید