Iranian Agriculture News Agency

"هفته ملی گرده‌افشانی" در امریکا برگزار شد

رشد 75 درصد از گیاهان توسط نوعی از گرده‌افشانی/ دو وزارتخانه امریکا هفته ملی گرده‌افشانی را برگزار کردند

امسال به مناسبت "هفته ملی گرده‌افشانی"، به اهمیت گرده‌افشانی در رشد گیاهان پرداخته شد. با توجه به برآوردهای انجام‌شده، حدود 75 درصد از گیاهان توسط نوعی از حشرات گرده‌افشانی می‌شوند و این درحالی است که بدون گرده‌افشان‌ها، میزان میوه‌ها، سبزیجات و گیاهان به‌شدت کاهش می‌یابند.

رشد 75 درصد از گیاهان توسط نوعی از گرده‌افشانی/ دو وزارتخانه امریکا هفته ملی گرده‌افشانی را برگزار کردند

امسال به مناسبت "هفته ملی گرده‌افشانی"(1)، به اهمیت گرده‌افشانی در رشد گیاهان پرداخته شد. با توجه به برآوردهای انجام‌شده، حدود 75 درصد از گیاهان توسط نوعی از حشرات گرده‌افشانی می‌شوند و این درحالی است که بدون گرده‌افشان‌ها، میزان میوه‌ها، سبزیجات و گیاهان به‌شدت کاهش می‌یابند.

به گزارش ایانا از وبسایت ریکورد ایگل، امسال همزمان با برگزاری هفته ملی گرده افشانی از 19 تا 25 ژوئن 2017 ، مقاله ای درباره اهمیت زنبورها در رشد گیاهان توسط اروین "دوک" السنر، مربی در زمینه میوه ها و باغبانی از دانشگاه ایالتی میشیگان دارای مدرک کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته حشره شناسی، به چاپ رسیده است که از نظرتان می گذرد:

نویسنده مقاله

چندین نوع از زنبورها بخش عمده ای از کار گرده افشانی را بر عهده دارند. سایر حشرات که به عنوان گرده افشانی گل شناخته شده اند شامل نوعی زنبور به نام wasps ، مگس، سوسک، پروانه ها هستند. به طور کلی، در حدود 200 هزار گونه از حشرات به عنوان گرده افشان خدمت می کنند. این در حالی است که برخی از گیاهان توسط حیوانات مهره دار، مانند پرندگان، خفاش ها و شماری از پستانداران کوچک گرده افشانی می شوند.

در میشیگان، گرده افشانی گل توسط زنبور عسل برای تولید گیلاس، سیب، آلو، هلو، توت فرنگی، تمشک، ساسکاتون (از انواع میوه های توت)، گوجه فرنگی، لوبیا، نخود فرنگی، بادنجان و بسیاری از محصولات کشاورزی مورد نیاز است. این درحالی است که بیش از 450 گونه مختلف از زنبور عسل این گرده افشانی را انجام می دهند.

بهترین و شناخته شده ترین-گونه های زنبور عسل، زنبور عسل اروپایی است. این گونه از زنبور عسل در اروپا و آسیا طی هزاران سال وجود داشته و نخستین بار درسال 1622 به شمال امریکا آورده شد. زنبور عسل اروپایی در کلنی های بزرگ که شامل یک ملکه، زنبور نر و زنبورهای کارگر هستند، زندگی می کنند.

زنبورهای کارگری که زنبورهای ماده غیر مولد هستند، به عنوان زنبور کارگر در کلنی شناخته می شوند که، از جمله کار آن ها ساخت شانه های مومی و جمع آوری گرده و شهد گل ها است. کلنی ها ممکن است ده ها هزار زنبور کارگر داشته باشند. همچنین زنبور عسل اروپایی تنها گونه زنبور عسل است که از آن می توان عسل تهیه کرد.

بیش از 100 هزار کلنی زنبور عسل اروپایی هر بهار و تابستان در میشیگان در حال خدمت رسانی هستند. البته از فعالیت گرده افشانی بسیاری از گونه های دیگر زنبور عسل هم بهره مند می شویم.

میشیگان ، خانه‌ی 19 گونه از زنبور بامبل(2) است. این گونه زنبورها در کلنی ها همراه با یک ملکه، زنبورهای نر و کارگر زندگی می کنند- اما اندازه کلنی ها کوچک هستند به طوری که کمتر از 100 زنبور عسل در آن جای می گیرند. زنبور عسل بامبل برای گرده افشانی گیاهان بلوبری (3) و کرنبری (4) مفید هستند.

بقیه زنبورهای عسل میشیگان، از 430 گونه تشکیل می شوند که به صورت انفرادی زندگی می کنند. زنبور ماده به صورت انفرادی ساخت لانه، جمع آوری گرده و شهد را برای زنبورهای جوان خود انجام می دهد.

این گونه زنبور عسل به طور معمول بسیار مطیع است و به ندرت نیش می زند مگر این که با آن با خشونت رفتار شود. بسیاری از زنبورهای انفرادی در شرایط سرد و یا بادی تحمل بیشتری نسبت به زنبورهای عسل اروپایی دارند، بنابراین آن ها می توانند برای گرده افشانی زود هنگام محصولاتی مانند گیلاس و سیب بسیار قابل توجه باشند.

گفتنی است برای اطلاعات بیشتر در مورد زنبور عسل و دیگر حشرات گرده افشان می توانید به وب سایت هفته ملی گرده افشان به نشانی pollinator.org/pollinatorweek بروید و یا می توانید اطلاعات خاص را در مورد گرده افشان ها ( عمدتا زنبور عسل) در میشیگان ، در سایت pollinators.msu.edu پیدا کنید.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1-هفته ملی گرده افشانی در راستای با اهمیت دانستن گرده افشان و گسترش اقدامات برای حفاظت از آن ها برگزار می شود. ده سال پیش مجلس سنا امریکا، به اتفاق آرا این رویداد را تصویب کرد و زمان آن به مدت یک هفته در ماه ژوئن به عنوان "هفته ملی گرده افشانی " تعیین شد. گامی ضروری در رابطه با کاهش جمعیت گرده افشان ها. هفته گرده افشانی در حال حاضر در زمینه ارزش دانستن اکوسیستم توسط زنبور عسل، پرندگان، پروانه، خفاش ها و سوسک ها برپا می شود. هفته ملی گرده افشانی توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده و وزارت مدیریت و حفاظت از منابع طبیعی امریکا ، برگزار می شود .

2- زنبور های بامبل ( bumble bees ): خصوصیات منحصر به فردی دارند که آن ها را از زنبور های عسل و سایر گرده افشان ها متمایز کرده و باعث شده برای گرده افشانی در گلخانه ها از آن ها استفاده شود . خصوصیاتی همچون فعالیت در دماهای پایین تر و بالا تر از محدوده فعالیت زنبور های عسل، ادامه فعالیت در هوای ابری و بادی، حساسیت کمتر نسبت به جابجایی کندو، همچنین بزرگ تر بودن جثه که باعث افزایش قابلیت گرده افشانی می شود، از وجوه تمایز زنبور های بامبل نسبت به زنبور های عسل هستند.

3- بلوبری یا زغال اخته آبی ، نوعی گیاه گلدار با میوه ای توت مانند به رنگ آبی تیره یا بنفش است. از سرده واکسینیوم و بومی شمال امریکا است. گل های این گیاه به صورت توپی، سفید رنگ و صورتی رنگ پریده یا قرمز هستند . طعم میوه های این گیاه شیرین است.

4- کرنبری‌ها چند گونه از درختچه‌های کوتوله یا بته‌های روندهٔ همیشه سبز هستند و در زیرسرده Oxycoccus از سرده واکسینیوم جای می‌گیرند. برگ‌های ریز همیشه سبز دارند و گل‌هایشان اغلب صورتی‌رنگ است و مادگی و پرچم آن ها کاملاً نمایان است. میوهٔ آن قرمز رنگ و از برگ‌های گیاه بزرگ‌تر است. میوه‌ها ابتدا سفید هستند و هنگامی که می‌رسند قرمز می‌شوند. این میوه‌ها خوراکی بوده و ترش هستند . کرنبری‌ها در امریکا و کانادا به شکل تجاری کشت می‌شوند، میوه‌های شان به صورت تازه مصرف می‌شوند و یا از آن ها برای تهیه آب‌میوه، سس، مربا، و خشکبار (کرنبری خشک) استفاده می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید