Iranian Agriculture News Agency

مسی یا رونالدو؟ سنگک یا بربری؟

بحث قدیمی کدام نان از همه بهتر است تمامی ندارد، شما هم اگر هنوز بین انتخاب بروسلی و جکی‌چان یا پله و مارادونا مرددید، در بحث داغ نان شرکت کنید.

مسی یا رونالدو؟ سنگک یا بربری؟

رامبد خانلری

بحث قدیمی کدام نان از همه بهتر است تمامی ندارد، شما هم اگر هنوز بین انتخاب بروسلی و جکی‌چان یا پله و مارادونا مرددید، در بحث داغ نان شرکت کنید.

همیشه باید یکی دو مخالف حضور داشته باشند تا بحثی پا بگیرد؛ یعنی اگر همه دنیا استقلالی باشند، باید هرطور شده یکی دو نفر پرسپولیسی هم پیدا کرد تا بحث فوتبالی میان این دوستان پا بگیرد، هرچند که نتیجه بحث مشخص باشد. اصلاً مسخره است. در کشاکش بحثی یک نفر چیزی بگوید و همه با آن موافق باشند یک بحثی هست که مثل بحث از ما بهتران بحث سرگرم‌کننده‌ای است و هر وقت حرفی به میان نیفتاده، می‌شود نقل آن را به میان انداخت و یک ساعتی را با گپ زدن خوش گذراند؛ اینکه کدام نان از نان‌های دیگر بهتر است؟ "بهتر" اینجا معنی خوشمزه‌تر می‌دهد، معنی پرخاصیت‌تر می‌دهد، معنی باماندگارتر هم می‌دهد با این وجود این گفت‌وگو یک ویژگی دارد که هیچ گفت‌وگوی دیگری در دنیا دارای این ویژگی نیست؛ اینکه هر کس هر چیزی بگوید، بقیه با آن موافق هستند و حرفی ندارند، حتی اگر نظر خودشان چیز دیگری باشد و این معجزه نان است. به‌عنوان مثال فرض بگیرید یک نفر مثل من عاشق نان "تافتون" است، وارد بحث می‌شود که بگوید تافتون به دلایل کافی از تمام نان‌ها بهتر است، یک نفر می‌گوید که "بربری" از بقیه نان‌ها، نان منطقی‌تری است. آن‌وقت شما به‌عنوان یک طرفدار دوآتیشه تافتون نمی‌توانید به دوست بربری‌پسندتان حق ندهید. شما می‌فهمید که یک نفر می‌تواند از دل و جان نان بربری را دوست داشته باشد و باید به او حق داد، حتی خود شما هم عاشق بربری هستید و هیچ تلاشی در پنهان کردن این ماجرا ندارید، فقط به نظرتان می‌آید که تافتون دودندانه خوشمزه‌تر و جذب‌تر است، اما فقط به اندازه دودندانه و اینکه بربری داغ و تازه همان دودندانه برتری را هم نامعتبر می‌کند. معجزه نان یعنی اینکه تمام نان‌ها این‌قدر خوشمزه و دوست‌داشتنی هستند که وقتی قرار است آنها را اهم وفی‌الاهم کنید، مردد می‌شوید و نمی‌دانید کدام‌یک را از آن یکی بیشتر دوست دارید. معجزه نان یعنی اینکه نان باگت که با هر سلیقه‌ای در انتها جدول رده‌بندی می‌نشنید هم دوست‌داشتنی است. معجزه نان یعنی علاقه‌ای که شما به تمام نان‌های ایرانی و غیرایرانی دارید و علاقه‌ای که تمام نان‌ها به شما دارند. این هفته قرار است از انواع نان بگوییم بدون هیچ‌گونه جهت‌گیری شخصی خوبی‌ها و بدی‌های هر نانی را بدانیم.

نان بربری

نان بربری نان جذابی است. نان بربری داغ می‌تواند از خوراکی‌های بهشتی باشد. چند وقت پیش یکی از دوستانم می‌گفت پنیر و نان بربری داغ می‌چسبد، کالباس و نان بربری داغ می‌چسبد. کشک بادمجان با نان بربری داغ می‌چسبد و این سیاهه می‌رفت که تا ابد ادامه داشته باشد. دوستم این را نمی‌دانست که چسبندگی تمام این غذاها به نان بربری داغ برمی‌گردد و هیچ ارتباطی با جنس و جنم خود غذاها ندارد. بزرگ‌ترین ویژگی نان بربری داغ این است که هر غذایی را خواستنی می‌کند. بچه مدرسه‌ای که بودم یکی از همکلاسی‌هایم لقمه نان بربری و سبزی و پنیر یا نان بربری و گردو پنیر می‌آورد. پدرش صبح زود نان بربری تازه می‌گرفت و مادرش برای تغذیه فرزندش از نان تازه و پنیر و سبزی و گردو لقمه می‌گرفت. من همیشه تغذیه‌ام را با او عوض می‌کردم و او همیشه از این معاوضه خوشنود بود. همیشه در لحظه جابه‌جایی خنده‌ای بر لبش بود که بعدها شبیهش را روی لب کارتل‌های مواد مخدر در لحظه‌ای جابه‌جایی در فیلم‌های سینمایی دیدم. من لازانیا را با این لقمه عوض کردم، پیتزا را با این لقمه عوض کردم، ساندویچ همبرگر و کالباس را با یان لقمه عوض کردم و همیشه از معامله خوشنود بودم. همین حالا هم با خودم فکر می‌کنم به‌نظرم این معاملات عاقلانه‌ترین معاملات زندگی من بوده‌اند. شنیده‌ام که می‌گویند نان بربری بعد از چند ساعت قابل خوردن نیست، اما من نان بربری مانده را هم دوست دارم. تنها مشکل بربری این است که هر چیزی در دلش بنشیند مزه بربری می‌دهد. مشکلش این است عطر و طعمش یکی از سمج‌ترین عطر و طعم‌های دنیاست و به هیچ غذای دیگری اجازه خودنمایی نمی‌دهد به هیمن خاطر لقمه نان بربری و پیاز داغ تفاوت زیادی با لقمه نان بربری و چنجه ندارد.

آگهی: معاوضه لقمه نان بربری تازه و پنیر با خودروی وارداتی


نان سنگک

این یکی از مشهورترین نان‌ها است و در میان انواع نان متنوع‌ترنی کاربری را دارد؛ در سفره عقد از نان سنگک استفاده می‌کنند. در مهمانی‌های افطار از نان سنگک استفاده می‌کنند. کبابی‌ها و کله‌پزی‌ها از این نان استفاده می‌کنند و در هر سکانسی از فیلمنامه که کلمه نان وجود داشته باشد، طراحی صحنه به‌صورت خودجوش نان سنگک به دست پرسوناژها می‌دهد. رژیمی‌ها نان سنگک می خورند، آنهایی که غذای سلامت می‌خورند، طرفدار نان سنگک هستند و کلاً وقتی صحبت از نان می‌شود، قبل از هر تصویری تصویر نان سنگک در ذهن ما می‌نشیند. طعم سنگک هم به اندازه بربری چغر است. سنگک هم عطر و طعمش را به رخ هر غذای دیگری می‌کشد، فقط یک روز مانده این یکی را واقعاً نمی‌شود خورد. پروسه خرید این نان برای بچه‌های قدیم پروسه جذابی بود همان جدا کردن سنگ‌ها از نان تازه خودش برای بچه‌ها یک سرگرمی مفرح محسوب می‌شد. یکی دیگر از ویژگی‌های نان سنگک آپشنال بودن آن است، اینکه پیش از خرید می‌توانید انتخاب کنید بزرگ باشد، کوچک باشد، یک‌رو کنجد باشد، دورو کنجد باشد، اصلاً کنجد نداشته باشد، سبوس‌دار باشد، سبزیجات داشته باشد، نداشته باشد و... به همین خاطر تمام شاطرهای نان سنگک شبیه شخصیت ببخشید در مجموعه کلاه‌قرمزی هستند. همین که می‌گویید نان می‌خواهید در جوابتان می‌گویند: بزرگ باشد یا کوچک؟ سبوس‌دار باشد یا بدون سبوس؟ و...

آگهی: به یک نان سنگک خوش‌تیپ جهت بازی در پایتخت هشت نیاز است


نان لواش

این یکی پرفروش‌ترین نان در میان نان‌ها است. خود من بیشتر از 60 درصد نان‌های زندگی‌ام لواش بوده‌اند. در بیشتر مواقع هم پای بیشتر سفره‌ها نان لواش دیده‌ام. نان لواش شبیه پست هافبک دفاعی در میان پست‌های بازی فوتبال است. نقشش آنقدری به چشم نمی‌آید، اما اگر نباشد، شالوده تیم به هم می‌ریزد. لواش تازه هم بسیار خوشمزه است، اما نان لواش بعد از یک روز ماندن جذابیت‌هایش را به رخ می‌کشد. نان لواش نان شرایط سخت است. بیشتر از نان‌های دیگر ماندگار و تا آخرین لحظه‌های ماندگاری هم قابل استفاده است. حتی می‌شود بخش‌های خراب‌شده نان را جدا کرد و تکه‌های سالمش را خورد، خود من بارها در شرایط سخت این کار را کرده‌ام. تنها مشکل نان لواش این است که در شرایط آرمانی هم به اندازه نان بربری تازه یا نان سنگک تازه جذاب نیست.

آگهی: یک عدد نان لواش در حد بربری داغ؛ معاوضه با ویلا در شمشک


نان تافتون

جذاب‌ترین نان‌ها همین یکی است. همه‌چیز را به اندازه خودش دارد. تافتون تازه در حد نان بربری و نان سنگک تازه جذاب است و نان تافتون یک یا دو شب مانده هم به اندازه نان لواش یک یا دوش بمانده جذاب است. هرآنچه خوبان دارند، نان تافتون یکجا دارد. زمانی روبه‌روی خانه ما یک نانوایی تافتونی وجود داشت. به هیمن خاطر ما صبح و ظهر و شب همراه با غذایمان نان تافتون مصرف می‌کردیم. چند سالی به همین منوال گذشت و ما جای خالی نان‌های دیگر را احساس نکردیم. بارها با خودم فکر کردم که اگر به جای نانوایی تافتون روبه‌روی خانه، نانوایی دیگری باز می‌شد، باز هم ما جای خالی نان‌های دیگر را احساس نمی‌کردیم؟ هر وقت به کشور دیگری سفر کرده‌ام، جای خالی نان تافتون را احساس کرده‌ام. این یکی از آنهایی است که آدم بدجوری به آن عادت می‌کند و هر وقت نباشد جای خالی‌اش آدم را اذیت می‌کند.

آگهی: یک واحد نانوایی تافتونی معاوضه با معدن طلا


نان باگت

نان باگت به اندازه هیچ‌کدام از نان‌های ایرانی جذاب نیست، اما همیشه برای جذاب شدن در حال تلاش است. نان باگت برای غذاهای ایرانی نان مناسبی نیست، اما برای غذاهای فرنگی کارگشاست. پرسشی که همیشه برای من ایجاد می‌شود، این است که خارجی‌ها چطور با همین یک مدل نان سر می‌کنند!

آگهی: خودآموز آموزش خوردن آش رشته با نان باگت

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید