Iranian Agriculture News Agency

توسعه روستایی و فقرزدایی در گفت‌وگو با رئیس صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی

سرمایه‌گذاری روی کشاورزی مبتنی بر آب و هوای هوشمند فقر را کاهش می دهد/ آی‌سی‌تی در تولید و دسترسی به غذا نقش مؤثری دارد/ فناوری در کشورهای کم‌درآمد به 25 تا 35 درصد تولید ناخالص داخلی کمک می‌کند

طبق اعلام گیلبرت هونگبو (Gilbert Houngbo)، رئیس صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی (IFAD)، پیاده‌سازی کشاورزی آب و هوای هوشمند (CSA) -کشاورزی مبتنی بر تغییرات آب و هوایی در جهت امنیت غذایی پایدار- نقش حیاتی در کاهش فقر و گرسنگی دارد.

سرمایه‌گذاری روی کشاورزی مبتنی بر آب و هوای هوشمند فقر را کاهش می دهد/ آی‌سی‌تی در تولید و دسترسی به غذا نقش مؤثری دارد/ فناوری در کشورهای کم‌درآمد به 25 تا 35 درصد تولید ناخالص داخلی کمک می‌کند

طبق اعلام گیلبرت هونگبو (Gilbert Houngbo) ، رئیس صندوق بین المللی توسعه کشاورزی 1 (IFAD) ، پیاده سازی کشاورزی آب و هوای هوشمند 2 (CSA) -کشاورزی مبتنی بر تغییرات آب و هوایی در جهت امنیت غذایی پایدار- نقش حیاتی در کاهش فقر و گرسنگی دارد.

به گزارش ایانا از آی. پی. اس نیوز، تقریباً 20 میلیون نفر در جهان در مرز گرسنگی قرار دارند. بیش از 65 میلیون نفر به علت درگیری با این مشکل آواره شده اند. از هر پنج نفر، یکی در مناطق در حال توسعه جهان با درآمدی کمتر از 25.1 دلار در روز زندگی می کند و بسیاری از مخاطرات به فقر منتهی می شود.

آقای هونگبو، نخست وزیر سابق توگو (Togo) ، در دوران رنج های شدید در سراسر جهان، ریاست آی اف اِی دی را برعهده گرفته است. در حالی که تصویر بسیار ناراحت کننده ای از جهان پیش روی ماست، هونگبو همچنان خوش بین است و اهمیت سرمایه گذاری بلند مدت در توسعه کشاورزی در مناطق روستایی را برجسته می کند. اگرچه این مسئله نادیده گرفته می شود، اما مناطق روستایی محل زندگی 80 درصد از جمعیت جهان است. این مناطق مسئول کشاورزی بسیاری از کشورها جهان اند، به ویژه مزارع کوچک که بیش از 80 درصد تولید مواد غذایی در مناطق جنوب صحرای آفریقا و بخش هایی از آسیا را بر عهده دارند.

بنابراین، کشاورزی ریشه اصلی خروج از فقر و ناامنی غذایی برای مردم روستایی است و تمرکز بر آن به پیشرفت در دستور کار توافق شده بین المللی 2030 برای توسعه پایدار کمک می کند.

با این حال، تغییرات اقلیمی یکی از چالش های در راه است.

به مناسب روز جهانی مبارزه با بیابان زدایی و خشکسالی، خبرگزاری 3 IPS گفت وگوی خلاصه شده ای را با آقای هونگبو، درباره اهداف بلندپروازانه و چالش های پیچیده و فزاینده در ایجاد فقر و گرسنگی در گذشته انجام داده است.

چقدر واقع بینانه است که تا سال 2030 فقر و گرسنگی را از بین ببریم؟ آیا امکان پذیر است و اگر خیر، چرا؟ چه چیزهایی می تواند مانع از تلاش برای دستیابی به این اهداف شود؟

شاید من شخص مناسبی برای پاسخ دادن به این سؤال نباشم، زیرا من همیشه در این باره خوش بینم. زمانی که ما در سال 2000 اهداف توسعه هزاره 4 (MDGs) را آغاز کردیم، همه گفتند که هیچ چیز واقعی نیست. با این حال، ما می دانیم که تا به امروز چیزهای بسیاری به دست آورده ایم. بله، این کار بسیار چالش برانگیز است؛ اما من معتقدم که عملی است. نکته مورد نظر من این نیست که بگویم قحطی بسیاری وجود ندارد. این یک چالش مهم است و می توان آن را به همان اندازه ای که اتفاق افتاده است، به سرعت ریشه کن کرد.

مهمترین مسئله برای ما افزایش شانس مان برای دستیابی به اهداف مورد نظر تا سال 2030 است و اولین قدم آن است که بر روی سرمایه گذاری بلند مدت تمرکز کنیم. دوم، با حاکمیت و ابعاد رهبری به منظور کاهش خطر ناآرامی های مدنی مقابله کنیم. این موضوع رابطه بین قطحی متداول و بحران های ساخت بشر است.

اما سرمایه گذاری بلند مدت و افزایش کارآیی بسیار مهم است. من امیدوار بودم که با نوآوری نه فقط در زمینه فنّاورزی، که در میان خرده مالکان و کشاورزان کوچک، با تمرکز بر فنّاوری های بیشتر در زمینه کشاورزی آب و هوای هوشمند و انجام نوآوری های مرتبط با آن، این کار را عملی سازیم.

بله، جمعیت جهان رو به افزایش است و ما نیازمندیم که تولید مواد غذایی را تا سال 2050 به میزان 60 درصد افزایش دهیم. این موضوع فرصتی برای خرده مالکان و کشاورزان کوچک است که بازده محصولاتشان را افزایش دهند و درآمد بیشتری کسب کنند. بهره وری برای من و همچنین در زمینه نوآوری، منبع مهمی است.

آیا فنّاوری های ارتباطات و اطلاعات 5 (ICT) به توسعه روستایی در زمینه تولید مواد غذایی کمک می کند؟

آی سی تی نه فقط در تولید مواد غذایی، بلکه در تحول و دسترسی به غذا و ارتباط با سیستم های غذایی نیز نقش دارد. همچنین در بازارهای منطقه ای، ملی و جهانی نیز نقش مؤثری دارد .

بنابراین، ما باید به کشاورزی به عنوان یک کسب و کار نگاه کنیم، نه فقط وسیله ای برای تولید مواد غذایی. کشاورزی راهی برای خرده مالکان و روستائیان است تا درآمد مناسبی برای زندگی روزانه خود داشته باشند، در نتیجه آن ها احساس می کنند که دیگر نیازی به ترک کردن شهر یا کشورشان ندارند. بنابراین، ما درباره تحول روستایی صحبت می کنیم.

آیا شما فکر می کنید پیشرفت در فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند به دلیل مکانیزاسیون مشاغل خاص، کشاورزان را تهدید کند؟

نه، من این طور فکر نمی کنم. چندین سال پیش گزارشی از سوی سازمان بین المللی کار 6 (ILO) منتشر شد که به وضوح بیان می کرد برخی مشاغل در بعضی بخش ها از بین خواهند رفت؛ اما هنگامی که شما به مشاغلی که به وجود می آیند فکر کنید، نتیجه اصلی مثبت است. پس ما نباید آن را یک مشکل ببینیم.

برعکس، من هرگز فکر نمی کنم که مزارع تجاری جایگزین مزارع کوچک شوند. امروزه در آفریقا و آسیا، خرده مالکان مسئولیت تولید 80 درصد مواد غذایی را برعهده دارند. آنچه ما نیاز داریم آن است که فنّاوری به بهره وری، دسترسی سریع به سرمایه و بازارها کمک کند. ما این کار را با آوردن فنّاوری و آنچه من تحول روستایی می نامم، انجام می دهیم.

به عبارت دیگر، هنگامی فنّاوری را در این مناطق بیاوریم، کشاورزی در بسیاری از کشورهای کم درآمد به 25 تا 35 درصد تولید ناخالص داخلی 7 (GDP) کمک می کند ، در حالی که در کشورهای پیشرفته به 2 تا 5 درصد تولید ناخالص داخلی کمک می کند.

بنابراین، درست است که در طول زمان انتظار می رود کمک های کشاورزی کشورهای کم درآمد کاهش یابد و به همین دلیل مردم نگران بیکاری اند. اما برعکس، اگر به جای توجه به سطح تولید، تحول روستایی را انجام دهیم، آنها ممکن است به سطح تحول دست یابند و آموزش های حرفه ای در زمینه های دیگر در سطح روستایی باقی بماند.

شما فکر می کنید که اعلامیه ایالات متحده برای خروج از موافقت نامه آب و هوا در پاریس یک عقب گرد است؟ کشورهای عضو چگونه می توانند با آی اف اِی دی راهکارهای پیشگیری از کاهش و سازگاری آب و هوا را در اختیار گیرند؟

اولاً، ما باید به تصمیمات کشورهای عضو، چه ایالات متحده و یا دیگر کشورها، احترام بگذاریم. من می خواهم این موضوع روشن شود که ما باید به تصمیمات دیگران احترام بگذاریم. ثانیا، برنامه ما در یکپارچه سازی کشاورزی آب و هوای هوشمند برای کمک به مناطق روستایی که در دستور کار تمامی کشورهای عضو قرار گرفته است، بسیار مهم است. بدیهی است که من درباره تأثیر احتمالی صندوق آب و هوای سبز و در نتیجه توانایی خرده مالکان برای دسترسی به منابع مالی نگرانم. امیدوارم جامعه بین المللی، یک یا چند راه دیگر برای غلبه بر این چالش جدید پیدا کند.

آیا پیامی برای روز جهانی مبارزه با بیابان زایی و خشکسالی دارید؟

آنچه برای من مهم است آن است که واقعاً به فنّاوری هایی بیندیشم که کمک کند کشاورزی آب و هوای هوشمند را تحت تأثیر قرار دهیم. برای مثال، در آفریقا، سیستم های آبیاری اساسی و مقرون به صرفه و استفاده از بذرهای مقاوم به خشکی، آب و هوا و غیره واقعاً مفید خواهد بود.

اساساً من می خواهم ابعاد آبیاری و پیدا کردن راه هایی برای مقرون به صرفه بودن آن، به ویژه در آفریقا در مقایسه با آسیا، مورد حمایت قرار گیرد؛ زیرا آفریقا بسیار بسیار عقب مانده تر است.

آی اف اِی دی مؤسسه مالی بین المللی و آژانس ویژه سازمان ملل متحد است که در مناطق روستایی کشورهای در حال توسعه سرمایه گذاری می کند تا فقر و گرسنگی را ریشه کن کند.

پانوشت:

1. International Fund for Agricultural Development

2. Climate-Smart Agriculture

3. Inter Press Service News Agency

4. Millennium Development Goals

5. Information and Communication Technologies

6. International Labor Organization

7. Gross Domestic Product

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید