Iranian Agriculture News Agency

تدوین طرح جامع مقابله با حریق در جنگل‌ها و مراتع با همکاری وزارت کشور و سازمان محیط زیست

طرح جامع مقابله با حریق با همکاری وزارت کشور، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها برای مدیریت بحران در زمان حریق تدوین شده است.

تدوین طرح جامع مقابله با حریق در جنگل‌ها و مراتع با همکاری وزارت کشور و سازمان محیط زیست

طرح جامع مقابله با حریق با همکاری وزارت کشور، سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها برای مدیریت بحران در زمان حریق تدوین شده است .

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ‏کشور در برنامه روی خط خبر گفت: در سه ماهه نخست سال 95 تا پایان خرداد سال گذشته 270 فقره آتش سوزی با سطحی معادل دو هزار و 250 هکتار داشتیم اما در مدت مشابه سال 96، دویست و پنجاه فقره کاهش آتش سوزی داشتیم .

ناصر مقدسی افزود: در مقایسه با سایر کشورها، سطح پوشش جنگلی کمی داریم بنابراین حفاظت از پوشش‌های جنگلی بسیار لازم است، در کشور ما پوشش جنگلی 7 درصد است. بنابراین آسیب به جنگل‌ها و مراتع خسارت‌های اقتصادی و زیست محیطی در بر خواهد داشت .

او گفت: استان‌های ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد جزو استان‌های بحرانی هستند که با برنامه ریزی‌های پیشگیری، اقدامات حین حریق و بعد از حریق می‌توان محیط زیست و مراتع جنگلی را حفظ کرد .

مقدسی گفت: برای پیشگیری از حریق از تصاویر ماهواره‌ای برای تعیین محورهای مستعد حریق استفاده می‌کنیم، به استان‌های مستعد حریق مثل خوزستان و ایلام هشدار دادیم و اقدامات پیشگرانه را در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهیم .

او افزود: یکی از اقدام‌های مهم در این زمینه استفاده از همیاران طبیعت به عنوان نیروهایی است که با سازمان همکاری می‌کنند .

مقدسی گفت: تجهیزات انفرادی بسیار مهم است اگر ارتفاع آتش بین یک تا یک و نیم متر باشد، دمای آن 800 درجه خواهد بود خوشبختانه در سال‌های گذشته تا حدودی این تجهیزات فراهم شده است ولی هنوز به طور کامل نیاز به وسایل انفرادی برطرف نشده است . طرح جامع مقابله با حریق با همکاری وزارت کشور، سازمان محیط زیست و سازمان جنگل ها برای مدیریت بحران در زمان حریق تدوین شده است .

وی افزود: در راستای این طرح جامع 1000 فقره بیمه بی نام صادر شده است .

مقدسی گفت: 95 درصد حریق در کشور غیرعمدی است اما برای حریق غیرعمدی طبق ماده 46 قانون جنگل‌ها و مراتع بین 3 ماه تا یک سال زندان در نظر گرفته شده است و حریق عمد 3 تا 10 سال حبس انفرادی دارد .

وی اضافه کرد : در شمال کشور و جنگل‌های شمالی تا زمانی که جایگاه جنگل‌ها و مراتع در بحث کاربری مشخص نشده باشد تصرف و تخریب انجام می‌شود .

این مقام مسئول گفت: یکی از تصمیم‌های مهم محیط زیست مسئله قانون مربوط به توقف بهره‌برداری صنعتی و تجاری جنگل‌های شمال است که به استراحت جنگل معروف است و باید مورد حمایت حاکمیت قرار گیرد .

مقدسی پیشنهاد داد: به منظور حفاظت از جنگل‌های شمال یک نهاد ملی تشکیل شود تا از شرایط تخریب جنگل‌های شمال پیشگیری شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید