Iranian Agriculture News Agency

آخرین وضعیت منابع آبی سدهای کشور



معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: ۱۷۰ سد بزرگ در کشور وجود دارد که از نظر تعداد ۱۱۰ سد بیش از ۵۰ درصد پرآب هستند و از نظر حجمی نیز ۷۸ سد بیش از ۵۰ درصد آب دارند.

به گزارش ایسنا، رحیم میدانی با بیان اینکه در حال حاضر میزان مصرف آب کل کشور ۸۰ میلیارد مترمکعب تخمین زده شده است، اظهار کرد: اگر میزان دما افزایش یابد قطعا این عدد پاسخگو نخواهد بود. علاوه بر این باید به این مسئله نیز توجه کرد که جمعیت کشور رو به افزایش است. لذا در این شرایط باید به بهره وری آب توجه ویژه ای شود.

وی با اشاره به وضعیت بارندگی‌ها در کشور عنوان کرد: در مجموع ۲۳۳ میلی متر بارندگی داشته‌ایم که در مقایسه با دراز مدت ۲ درصد کاهش یافته اما ورودی سدها با ۱۴ درصد کاهش روبرو شده است.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: براساس آخرین آمار ۳۴.۶ میلیارد مترمکعب آب وارد سدهای کشور شده و این درحالی است که سال قبل ۴۰.۴ میلیارد مترمکعب میزان ورودی آب به مخازن سدهای کشور بوده است. با این وجود با مدیریت مخزن که صورت گرفت در حال حاضر ذخیره پشت سدها مانند سال قبل است و تنها دو درصد تفاوت را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه در برخی از استانها وضعیت بارش‌ها خوب نیست، تاکید کرد: در استان خوزستان نسبت به میانگین ۴۲ درصد، کهگیلویه و بویراحمد ۳۲ درصد، کرمانشاه ۱۶ درصد، ایلام ۱۸ درصد و آذربایجان غربی ۱۷ درصد وضعیت بارش‌ها منفی بوده است. اما به طورکلی وضعیت بارش‌ها در کل کشور خوب ارزیابی می شود.

میدانی با اشاره به پیش بینی هواشناسی برای تغییر دما گفت: براساس آخرین پیش بینی که در شورای عالی آب نیز مطرح شد از تیرماه تا شهریور ماه در مناطق مختلف کشور شاهد نیم تا ۱ درجه سانتی گراد شاهد افزایش دما خواهیم بود که این مسئله می تواند میزان مصرف آب را نیز تحت شعاع خود قرار دهد.

به گفته وی تاکنون ۱.۳ میلیارد مترمکعب آب شرب در سدها توزیع شده و پیش بینی می‌شود که تا آخر سال به ۶.۳ میلیارد مترمکعب برسد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید