Iranian Agriculture News Agency

مدیر پروژه ایکاردا در استان کردستان عنوان کرد؛

پروژه ایکاردا راهکار نجات کشاورزی دیم در کردستان

مدیر پروژه ایکاردا در استان کردستان گفت: پروژه ۵ ساله ایکاردا با حمایت مستقیم وزارت جهاد کشاورزی و اولویت افزایش ۲۵ درصدی عملکرد در مزارع دیم استان کردستان انجام می شود.

پروژه ایکاردا راهکار نجات کشاورزی دیم در کردستان

مدیر پروژه ایکاردا در استان کردستان گفت: پروژه۵ساله ایکاردا با حمایت مستقیم وزارت جهاد کشاورزی واولویت افزایش ۲۵ درصدی عملکرد در مزارع دیم استان کردستان انجام می شود .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، ابراهیم روحی در بازدید از مزارع ایکاردا در بخش حسین آباد شهرستان سنندج اظهار کرد: مزرعه پلاتفرم بخش حسین آباد به عنوان منطقه سرد با۱۲هکتار در روستای جبرئیلان با۱۹۲۵متر از سطح دریا به عنوان یکی از مراکز پایلوت در اجرای پروژه ایکاردا مشخص شده است. این پروژه با هدف تضمین امنیت غذایی اجرا و با تست ارقام مختلف گندم، جو و نخود نتایج حاصله به مزارع دیگر انتقال داده می شود .

وی افزود: پروژه۵ساله ایکاردا با حمایت مستقیم وزارت جهاد کشاورزی واولویت افزایش۲۵درصدی عملکرد در مزارع دیم استان کردستان انجام می شود .

وی خاطرنشان کرد: مسیرپایگاه های نو آورانه استان در کامیاران و حسین آباد و بعد در مزارع نمایشی قرار دارد که با اولویت افزایش تنوع ژنتیکی در مزارع اجرا شده است .

روحی تاکید کرد: یکی از اساسی ترین اقدامات پروژه ایکاردا رکن دوم توسعه کشاورزی حفاظتی با براساس سه اصل پایداری تولید، تثبیت درآمد و کاهش هزینه های کشاورزی است و امید است با هدف گذاری۵ساله این طرح توسعه تنوع ژنتیکی با مقایسه ارقام به اهداف نهایی طرح برسیم .

به گفته این مسئول۱۷رقم گندم،۵رقم جو و۱۹رقم نخود در مزارع نمایشی در راستای دست یابی به ارقام مناسب با توجیه اقتصادی کاشت شده است .

مدیر پروژه ایکاردا در استان کردستان یادآورشد: تاخیر باران بهاره، سرمای زودرس سال سختی را برای کشاورزی دیم رقم زد یکی دیگر از اهداف پروژه ایکاردا استفاده از ارقام مقاوم است که ضرر و زیان کشاورزان را جبران کند که از این مورد می توان به سودآوری نخود اشاره کرد که جایگزین مناسبی است، در حال حاضردر۱۰۰هزار هکتار از اراضی استان نخود کشت شده است .

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تناوب گندم - نخود پاییزه، گندم -نخود زودهنگام بهاره و گندم -ماشک بهترین روش برای پایداری تولید است گفت: متوسط فرسایش خاک در استان کردستان۱۹تن در هکتار است محصولی مانند ماشک باتوجه به خواص تغذیه ایی و مزایای اقتصادی آن وضعیت دام در استان را متحول کند .

وی در پایان اظهار کرد: در راستای اهداف این پروژه، حفظ بقایای گیاهی، تناوب گیاهی بی خاک ورزی بهترین مراحل کشاورزی حفاظتی است که باید آن را ترویج داد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید